היא הייתה מנכ"לית היישוב צור הדסה במשך עשור. מה גרם לה להתחיל לייצר נרות?

לירז ארז־שרגאי, בת 47 מצור הדסה, נשואה + 4 • מנכ"לית ובעלים של חברת Candles with Joon • "אורך־הרוח שיש לתא המשפחתי בהתגייסות לבניית העסק, בוויתור על המרחב לטובת סדנאות ובשיחות רבות שהפכו לשיחות עבודה על חשבון המשפחה - מוגבל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

לירז ארז־שרגאי, מנכ"לית ובעלים של חברת ייצור הנרות Candles with Joon / צילום: אלבום פרטי
לירז ארז־שרגאי, מנכ"לית ובעלים של חברת ייצור הנרות Candles with Joon / צילום: אלבום פרטי

"כולם מדברים על כך שבשנה הראשונה, ואף בשנייה, קשה יותר לשרוד וההוצאות המצטברות חונקות את הרעיון וקידומו של העסק", אומרת לירז ארז־שרגאי, מנכ"לית ובעלים של חברת ייצור הנרות Candles with Joon. "גם כל הנושא של איתור ספקים איכותיים עם מחירים הוגנים זה דבר קשה מאחר ולא ניתן להזמין כמויות גדולות, כי העסק עדיין מתקיים בבית - אין מחסן, וכן העלויות של חומרי הגלם, שהם טבעיים, גבוהות מאוד. הרווח קטן ולא מאפשר התפתחות ממשית כדי שהעסק יצליח. העבודה על בניית העסק לא נגמרת אף פעם".

במשך עשור כיהנה לירז כמנכ"לית היישוב צור הדסה עד לפני כשנה וחצי, אז החליטה לעשות שינוי בחייה. היא הפכה משכירה לעצמאית ופתחה חברה לייעוץ ארגוני. במקביל, החליטה להעמיק ולפתח תחביב ישן וייחודי שהיא אוהבת: ייצור נרות. כך, היא פתחה עסק ייעודי לעניין ופנתה לרשות לעסקים קטנים, לעמותות שונות ולגופים מגוונים שהציעו לה עזרה. אך כעסק בתחילת דרכו היא הייתה זקוקה בעיקר לתמיכה כלכלית.

את הסיוע הכלכלי הזה היא קיבלה מקרן־שמש מקבוצת עוגן, קרן שמעניקה ליווי מקצועי בעולם העסקים. "עברתי ראיון והתקבלתי לתהליך", היא מספרת. כיום, מלווה אותה מנטור בבניית תוכנית עסקית, גיבוש מטרות ויעדים.

כעסק הפועל מהבית, כל המשפחה גויסה לעבודה, בעלה פלוס ארבעת ילדיה, שהגדול בהם בן 20 והקטן בן 11. היא מסבירה את הבחירה לערב את המשפחה בכך ש"לגייס מישהו מבחוץ בשלבים הללו אינה אופציה ריאלית, על אף הצורך. ומנגד ברור שאורך־הרוח שיש לתא המשפחתי בהתגייסות לבניית העסק, בוויתור על המרחב המשפחתי לטובת סדנאות המתקיימות בבית ובשיחות רבות שהפכו לשיחות עבודה על חשבון המשפחה - מוגבל והתחושה העולה היא שאל לי 'לנצל' את ההירתמות יתר על המידה".

בחנוכה האחרון השיקה שירות חדש, בו הציעה ללקוחותיה לשלוח אליה כלים עם משמעות סנטימנטלית, והם יקבלו אותם בחזרה עם נרות שיוצרו בעבודת יד. לירז גם מעבירה סדנאות בוטיק פרטיות וחווייתיות לקבוצות קטנות בהן לומדים את רזי המקצוע ומשמעות הניצוץ והניחוח שבנר.

"אני כל הזמן מפתחת מוצרים חדשים שיתנו ערך מוסף ללקוחות", היא מציינת. בימים אלה לירז עובדת על תוכנית עסקית להרחבת העסק "היות וכל אתגר המיסים והעלויות הובילו אותי למצוא פתרונות יצירתיים שהיתכנותם נבחנת כעת".

לירז מסכמת ואומרת כי "כשרגאית הראשונה בישראל שקיבלה את הגושפנקא מהאקדמיה ללשון עברית להשתמש במונח כתיאור המקצוע שלה, אני שואפת להמשיך ולהעביר סדנאות של נרות, ללמד את רזי המקצוע ולהכניס את עולם יצירת הנרות לקהלים מגוונים". לאחרונה השיקה לירז שירות לאירועים ולכנסים, "ובקרוב אני מתכננת לפתוח חנות קונספט בירושלים". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il