ב-2022 הכיוון של השוק היה ברור. עכשיו החיים של המשקיעים הרבה יותר מסובכים

בשנה החולפת סיפקו השווקים למשקיעים רמזים ברורים למדי בנוגע לכיוון שאליו כדאי להפנות את הכסף • בינתיים, רמות השווי של המניות והאג"ח התאזנו, ונתוני המאקרו רק מוסיפים לבלבול

וול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
וול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

לפעמים נראה כאילו קל לבצע החלטות השקעה; לא ממש הקטע של לעשות כסף - זה תמיד קשה, אבל ישנן פעמים שבהן השוק מקל על גיבוש דעה מוצקה והחלטה לאן להעביר כסף.

נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד לגלובס: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה"
ניתוח טכני: המומנטום השלילי במדד S&P 500 רק צובר תאוצה  

השנה שעברה הייתה אחד מהמקרים האלה, אבל גם לשוורים וגם לדובים כבר אין ודאות. המניות התחילו את 2022 ברמות שווי מנופחות, הודות לביטחון יתר של השוורים, וסיפקו את האיתותים הפשוטים ביותר לדובים.

איגרות החוב החלו את השנה שעברה בהתעלמות מכוונת מהאינפלציה הדוהרת ומהנחיצות בתגובה של הפדרל ריזרב, שאיחרה להגיע. כשגם האג"ח וגם המניות נכנסו למגמת ירידה חזקה, היה קל גם לסוחרים, כשהשווקים עברו מהתעלמות מהאינפלציה להתרכזות באינפלציה על חשבון כל גורם אחר.

חדשות טובות לכלכלה היו חדשות רעות למניות ואג"ח, בגלל שמשמעותן הייתה עוד אינפלציה, וריביות גבוהות יותר.

כיום שוב קשה להשקיע, בגלל שהאיתותים הפשוטים יותר לקליטה נעלמו. הערכות שווי של מניות - הנמדדות על ידי היחס בין מחירן ובין רווחים מוערכים של החברה 12 חודשים קדימה - ירדו בחזרה לממוצע שלהן לאורך תקופה.

תשואות אג"ח עלו מרמות נמוכות באופן מטופש, אבל התשואה ל-10 שנים נותרה הרבה יותר נמוכה מ-4% שאליה הגיעו איגרות החוב בסתיו. השינויים גם במניות וגם באג"ח היו גדולים, אבל לא אלה ולא אלה זולות במונחים היסטוריים. בועות בטכנולוגיה ספקולטיבית, באנרגיה ירוקה ובמניות קנאביס התפוצצו, וכך גם במטבעות קריפטו.

עדיין לא ברור עד כמה גדול האיום של מיתון

כמו כן, השוק כבר לא סוחר באופן אקסקלוסיבי בתחזיות לאינפלציה. העלאות הריבית של הפד עדיין משנות, כמו תמיד, אבל לאחר שנה שבה כיוון המדיניות של הבנק המרכזי היה ברור, כיום יש מרווח רב לאי-הסכמה לגבי מה צריך הפדרל ריזרב לעשות, מה בפועל הוא יעשה ומתי יעשה זאת. מיתון הוא איום מתוקשר למדי על רווחי ההשקעות, אבל עד כמה גדול האיום הזה, עוד לא ברור. חדשות טובות בנוגע לכלכלה עדיין עלולות להיות חדשות רעות למשקיעים, שכן המשמעות היא שהסיכון למיתון קטן יותר.

השבוע שעבר הביא עימו עדויות נוספות לבלבול שיוצרים הנתונים הכלכליים: שוק המשרות עדיין חזק באופן בלתי רגיל, אך תעשיות רבות נמצאות בקשיים. ביום רביעי, הדוח החודשי של המכון לניהול היצע הראה שהייצור נחלש בדצמבר, והיה החלש ביותר מאז מאי 2020, עם נפילה גדולה בכמות ההזמנות.

בינתיים, מדד התעסוקה של המכון דווקא עלה, בגיבוי נתוני השכר מיום שישי, שהיו טובים מהמצופה, ושיעור האבטלה כיום נמצא בשפל הגדול ביותר מאז 1969.

החידה נעשית קשה יותר לפיצוח לאחר שהגידול במשכורות היה חלש באופן בלתי צפוי - בעוד שדוח נפרד של מכון ניהול ההיצע על שירותים הראה התכווצות בדצמבר, מתחת לתחזיות הגרועות ביותר של כלכלנים שענו לסקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס.

כל זה תואם את הנבואות למיתון בהמשך השנה, כשהאבטלה לרוב עולה באופן משמעותי רק לאחר שהמיתון מתחיל. אבל יכול להיות גם שהכלכלה תהיה במצב מצוין, כשאנשים שישמרו על משרותיהם יתמכו בשוק התעסוקה הלוהט על חשבון שולי הרווח, מה שיוביל לצמיחה חלשה אבל לא למיתון. התוצאה שתתגשם תהיה חשובה מאוד - אבל קשה להתנבא בביטחון לגבי תוצאה כזו או כזו.

אפילו סנטימנט המשקיעים מהווה חידה. הייתה קנייה רבה של אופציות מכר כהתגוננות נגד ירידה במחירי המניות בחגים, וזה דחף את היחס של אופציות מכר לעומת אופציות רכש שוריות לשיא, ורמז על חשש רב (לרוב זמן טוב לקנות).

המשקיעים זהירים - אבל הם לא בפאניקה

אבל סקרים שנערכו בין משקיעים גילו שהם זהירים, ולאו דווקא בפאניקה, ומדדי הסנטימנט - כמו מדד לבקוביץ' של סיטיגרופ - המשלבים כמה פרמטרים, נותרו ניטרליים כמו ה-VIX, המודד את התנודתיות האפשרית במניות ומכונה "מדד הפחד".

ייתכן שהגיע הזמן שמשקיעים יחזרו לחשיבה הישנה. אחרי שלוש שנים שבהן הכול היה קיצוני, דברים מתחילים לחזור לנורמה. אירועים מהעת האחרונה עוררו בנו התניה לצפות לשינויים גדולים מאוד במדיניות הממשלה, בביקוש, בהיצע, באינפלציה ובשיעורי הריבית, שנתנו כולם איתותים ברורים לגבי המגמה של מחירי נכסים.

כעת אנחנו צריכים להתרגל מחדש למחשבה מתונה ולאי-ודאות שהיא מביאה להשקעות.