מנכ"ל נוברטיס משנה אסטרטגיה: "נפתח רק תרופות חדשניות"

"אנחנו רוצים להביא לשוק לא את מספר התרופות הגדול ביותר, אלא את התרופות הכי חדשניות, בעלות האימפקט הגדול ביותר על חיי החולים", אמר ואס נרסימהאן, מנכ"ל חברת הפארמה נוברטיס, בכנס JP Morgan Healthcare • ויש גם זווית ישראלית: ד"ר רוני גל ייכנס לתפקיד ראש תחום האסטרטגיה והצמיחה בחברה

ואס נרסימהאן, מנכ''ל נוברטיס / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann
ואס נרסימהאן, מנכ''ל נוברטיס / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann

כנס JP Morgan Healthcare, שנערך בכל ינואר בקליפורניה, נחשב האירוע שנותן את הטון לשנה הקרובה. עיני הסקטור נשואות אליו וכלי התקשורת הגדולים בעולם מתעדים את המיזוגים והרכישות המוכרזים עם פתיחתו (השנה הסכום המצרפי ביום הראשון לכנס עמד על כ־8 מיליארד דולר, נמוך יחסית), את התוצאות הקליניות המעניינות, את האסטרטגיות של החברות הגדולות ואת האווירה הכללית. השנה, מצב הרוח אמנם עגמומי וזהיר, אבל יש ניצוץ של אופטימיות.

חברות המחקר הגדולות בהייטק הישראלי: האקזיטים נעלמו, מי הענף שנפגע הכי קשה? 
הנהלת אינטל ישראל משנה את פניה: המנכ"ל יניב גרטי פורש אחרי 6 שנים 
המשקיעים מאבדים עניין ברכב האוטונומי? מובילאיי מציגה מפת דרכים חדשה ליעד 

אחת ההצהרות המעניינות עד כה היא של חברת נוברטיס, שעוברת בשנים האחרונות תהליך שינוי משמעותי תחת שרביטו של המנכ"ל הצעיר (46) ואס נרסימהאן (Vas Narasimhan). בג'ינס, חולצה לבנה וז'קט ("בגדי הרצאה ב־TED", כפי שהגדיר זאת אתר חדשות הביומד STAT), הוא הציג את נוברטיס כ"חברה הממוקדת רק בתרופות מקור חדשות". לדבריו, חברות מגוונות מדי בתחום הפארמה נסחרות בדיסקאונט. "אנחנו רוצים להביא לשוק לא את מספר התרופות הגדול ביותר, אלא את התרופות הכי חדשניות, בעלות האימפקט הגדול ביותר על חיי החולים".

אסטרטגיית "ארה"ב תחילה"

בניהולו של נרסימהאן, נוברטיס כבר ביצעה ספין אוף של חברת רפואת העיניים אלקון, ולאחרונה הודיעה על הנפקה צפויה של החברה הגנרית סנדוז. בנוסף, היא נפרדה מכ־8,000 מתוך 108 אלף עובדים, והיא ממוקדת כעת בחמישה תחומי ליבה: מחלות לב וכלי דם, אימונולוגיה, נוירו, סרטן והמטולוגיה. החברה תמשיך להחזיק בנכסים בתחומים אחרים ולרכוש כאלה אם ייווצרו הזדמנויות יוצאות דופן, אבל תשקיע בעיקר בתחומי הליבה.

החברה גם ממוקדת כעת בשוק האמריקאי. באירופה היא מובילה זה שנים, ובשווקים חשובים אחרים כמו יפן היא בשלישייה הראשונה, אך בארה"ב היא אינה נחשבת בחמישייה המובילה. לכן נרסימהאן מוביל כעת אסטרטגיית "ארה"ב תחילה".

מבחינת רכישות, נוברטיס מתכוונת להימנע ממיזוגי ענק ולהתמקד ברכישות של עד 4־5 מיליארד דולר. יש לה כסף לעשות זאת, בעיקר לאחר שמכרה החזקה היסטורית שהייתה לה בחברת רוש, תמורת כ־20 מיליארד דולר.

הצעדים הללו יימדדו גם באמצעות יעד מספרי: החברה הצהירה כי תצמח ב־4% לפחות בכל שנה בין 2020 ל־2026. בינתיים, בשנת 2021 היא רשמה צמיחה של בדיוק 4% לעומת 2020.

הטכנולוגיות החמות שבהן החברה מעוניינת להתמקד הן RNA, תחום שבו קיבלה אישור חלוצי לטיפול במחלה נדירה לאחרונה; CAR-T, שהוא טיפול באמצעות תאים מהונדסים גנטית, ורדיוליגנדים - רכיבים רדיואקטיביים ממוקדים לאבחון וטיפול בגידולים מוצקים.

הישראלי שיגיד מה לא

במסגרת הארגון מחדש, נוצר בחברה תפקיד חדש: ראש תחום האסטרטגיה והצמיחה. ימלא אותו ד"ר רוני גל, הישראלי לשעבר שמוכר לשוק ההון המקומי כאנליסט מוביל בסיקור של טבע ופריגו, עבור קבוצת ההשקעות סנפורד ברנשטיין. התפקיד, שמשלב מודיעין תחרותי ופיתוח עסקי, נועד בעיקר למנוע "חשיבת עדר" בארגון.

"החברה תיהנה מאדם שיוכל לערוך מחקר עצמאי ולומר אם התרופות שאנחנו מתכננים הן אכן בעלות אותו פוטנציאל של מיליארדי דולרים שאנחנו מחפשים. צריך עוד קול חדש שיידע לומר "לא", כדי להשאיר משאבים להשקעה אמיתית בפרויקטים שכן", אמר נרסימהאן בשיחת ועידה עם משקיעים לפני כמה חודשים.