ותודה לאינפלציה: מדרגות המס מתעדכנות, מה יקרה לנטו שלכם?

כתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • העלייה במדד המחירים בחודש נובמבר למעל 5% תתרגם באופן ישיר לעלייה בשכר הנטו של משלמי המסים השנה • הסיבה: הצמדת מדרגות המס למדד • התוצאה: חיסכון מוערך של בין 700 ל־5,000 שקל בשנה למשק בית • בנוסף, גם נקודות הזכות יעודכנו כלפי מעלה

חיסכון של עד אלפי שקלים בשנה למשלמי המסים / צילום: Shutterstock
חיסכון של עד אלפי שקלים בשנה למשלמי המסים / צילום: Shutterstock

השנה הציבור ישלם פחות מס הכנסה, ותהיה לו יותר הכנסה פנויה - זו לא בדיחה וגם לא הבטחה של הממשלה החדשה. מדובר בתוצאה של עליית מדד המחירים לצרכן, אשר עלה בחודש נובמבר לרמה שלא נראתה בישראל מאז שנת 2008 ומשפיע על תשלומי המס של הציבור.

מה יהיה עם מחירי הנדל"ן, מניות ההייטק והגיאופוליטיקה? עוד שאלות ל-2023 
המשקיעים בורחים, כדאיות המיזוגים פוחתת ומאות חברות SPAC מרימות ידיים 
נביא הזעם שחזה את משבר 2008: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה" | ראיון

בחודש זה פורסם מדד המחירים לצרכן, אשר המשיך לטפס מעלה לשיעור של למעלה מ-5%. כעת, העלייה הזו מתורגמת באופן ישיר לעלייה בשכר הנטו שיופקד לעובדים בבנק. כתוצאה מעליית המדד, משלמי המסים יחסכו בין 700 ל-5,000 שקל בשנה בתשלומי מס הכנסה. הסיבה לכך היא הצמדת מדרגות המס למדד המחירים לצרכן.

"עליית המדד תפחית את גובה המס"

סעיף 120ב(א) לפקודת מס הכנסה, שכותרתו "הצמדה", קובע כי ב-1 בינואר של כל שנת מס יתואמו תקרות ההכנסה, סכומי נקודת זיכוי ונקודת קיצבה, וכן ההנחות הסוציאליות וסכומי התרומה המוכרים, לפי שיעור עליית המדד בשנת המס הקודמת.

"עליית המדד תרחיב את מדרגות מס הכנסה והגדלת נקודות הזיכוי, והתוצאה הפרקטית של זה היא הפחתת המס המשולם", מסביר מומחה המס עו"ד איתי ברכה, שותף במשרד ברכה ושות'.

לדבריו, "התוצאה המיידית של הגדלת מדרגות המס ונקודות הזיכוי היא הגדלת הנטו בשכר (אצל השכבות המשלמות מס, אל"ו) והקטנה של הכנסות המדינה ממסים. בין היתר, תשפיע עליית המדד על הרחבת מדרגות מס הכנסה, הרחבת סכום הזיכוי עבור כל נקודת זכות, הרחבת מדרגות מס רכישה, העלאת תקרת הפטור ממס לעניין בעלי הכנסה פטורה ועוד".

עליית המדד מובילה גם להנחות של עשרות אלפי שקלים במיסוי מקרקעין

לעליית המדד יש השפעה רוחבית גם על מיסוי מקרקעין. מלבד ההשפעה המיידית על הפטור ממסים בגין השכרת נכסים 

תקרת הפטור על דמי השכירות החודשיים עולה מ־5,196 שקל בחודש לכיוון ה־5,500 שקל - ישנן השפעות דרמטיות של המדדים גם על תקרת הפטורים ממס השבח ומדרגות מס הרכישה, שיבטאו הנחות מס משמעותיות.

חיסכון של בין 47.5 ל־92 אלף שקל בשנה

"השחקנים בשוק הנדל"ן ירגישו את השפעות המדד בכמה נושאים במיסוי מקרקעין, במס שבח, במס רכישה, בפטורים לנכים ועוד", מסביר מומחה מיסוי מקרקעין עו"ד מאיר מזרחי. "במס שבח, בעת מכירת דירה יחידה תקרת מס שבח לפטור היום היא כ־4.6 מיליון שקל. אם מעלים את התקרה ב־5% לפי המדד, בהנחה שהמדד עולה בשיעור הצפוי, אז מוסיפים לתקרה עוד 230 אלף שקל. המשמעות היא שחוסכים בין 25% ל־40% מס, שהם שווי ערך ל־47.5 אלף עד 92 אלף שקל בשנה. זה חיסכון מס משמעותי עבור מוכרי דירות".

בנוסף, יש עוד שני פטורים ממס שבח שהתקרה שלהם צפויה לעלות. עו"ד מזרחי: "האחד מתייחס למכירת שתי דירות על מנת לרכוש דירה שלישית, על פי הוראות סעיף 49ה' לחוק מיסוי מקרקעין. הפטור עומד כיום על קצת מעל 2 מיליון שקל, ולאחר עליית המדד ניתן יהיה ליהנות מפטור של כ־100 אלף שקל נוספים.

"הפטור השני מתייחס למכירת דירה עם זכויות בנייה, על פי סעיף 49ז לחוק. התקרה שלו עומדת על כ־2.2 מיליון שקל וגם היא עולה. בתוספת מדד של 5% החיסכון במס שבח בין 47.5 אלף שקל ל־92 אלף שקל, והחיסכון במס רכישה כ־3,150 שקל".

עוד מסביר עו"ד מזרחי: "עליית המדד משפיעה גם על מדרגות מס הרכישה ומגדילה את תקרת הפטור בכל מדרגה, והמשמעות היא חיסכון מס בכל מדרגת מס רכישה, בעת רכישת דירה מעל כ־1.8 מיליון שקל. כך גם מוגדלות תקרות הפטורים בהקלות שניתנות לעולים חדשים ולרוכשי משקים חקלאיים, וגם הם ייהנו מהנחות מס".

בשנת 2022 עמדה תקרת המס במדרגת המס הראשונה על 6,450 שקל. במדרגת המס השנייה, בשיעור מס של 14%, תקרת ההכנסה החודשית עמדה על 9,240 שקל. בשיעור המס של 20% עמדה תקרת 2022 על 14,840 שקל ובתקרת המס של 31% ו-35% עמדו תקרות המס על 20,620 שקל ו-42,910 שקל בהתאמה. בתקרה הבאה, של הכנסות מעל כ-55 אלף שקל, מדובר כבר על מס בשיעור של 50%, הכולל גם מס יסף של 3%.

כעת, כל התקרות הללו יטפסו מעלה ובכך יפחיתו את חבות המס. בהתבסס על העלייה במדד שנרשמה בנובמבר, שכאמור על פיה מחושבות מדרגות המס לשנה הקרובה, תקרת המס במדרגת המס הראשונה של 10% תעלה ל-6,790 שקל בחודש; תקרת המס הבאה, בשיעור 14%, תחול על בעלי הכנסה של 9,730 שקל; המדרגה השלישית (20%) תחול מהכנסה של 15,620 שקל לחודש, הרביעית (31%) על הכנסה מעל 21,710 שקל והחמישית (35%) על הכנסה מעל 45,180 שקל לחודש.

חיסכון מס של 700 עד 5,000 שקל בשנה

מדובר בעלייה בחיסכון מס של מאות שקלים בשנה עבור המשתכרים בשכר נמוך ואלפי שקלים לאלו המשתכרים בשכר גבוה. רו"ח ומשפטן בני יונה, לשעבר מנהל מחלקת שוק ההון ברשות המיסים וכיום שותף במשרד ברכה ושות' מסביר כי "ככל שמדרגת המס עולה, החיסכון במס גדל".

עו"ד איתי ברכה מציין כי "בכל שנה בוחנים את עליית המדד השנתית, בין ינואר של השנה הנוכחית לינואר של השנה שחלפה, ובהתאם מצמידים את הסכומים הרלוונטיים. המשמעות הלכה למעשה של עליית המדד הינה הגדלת הנטו של שכירים ועצמאיים, שכן עליית המדד מובילה השנה לעלייה בסכומי מדרגות המס, מה שמוביל לחיסכון של עד כ-5,000 שקל לאדם לשנה ברמות ההכנסה הגבוהות. אדם המשתכר בשכר בשיעור הממוצע במשק, יוסיף לנטו שלו עוד כ-700 שקל לשנה בגין עדכון מדרגות המס.

"גם נקודות הזכות יעודכנו כלפי מעלה בשל עליית המדד, ויפחיתו את המס של תושב ישראל בהיקף של כמה מאות שקלים לשנה לפחות. גם תקרת הפטור ממס לבעלי הכנסה פטורה תעלה ותפחית את המס של הזכאים לפטור, בעלי הכנסה גבוהה בעוד כמה אלפי שקלים. בנוסף, מי שזכאי להחזר מס ממס הכנסה, סכום ההחזר יגדל בשל הצמדתו למדד, אך מנגד, גם חובות מס יתפחו בשיעור עליית המדד השנתית".