מה באמת יקרה לתאגיד אם תוכנית הקיצוץ של שר התקשורת תצא לפועל

השר החדש שלמה קרעי מעוניין לחלק בין כמה גורמים בשוק כ־300 מיליון שקל שמוקדשים כיום להפקות מקור בתאגיד - ולדבריו זה רק הפרק הראשון בתוכנית שלו • איך ייראו הפרקים הבאים, כיצד זה ישפיע על השידור הציבורי, ועד כמה משמעותית חטיבת החדשות לערוץ כאן 11

מתוך ''המפקדת'' / צילום: רן מנדלסון
מתוך ''המפקדת'' / צילום: רן מנדלסון

בסוף השבוע האחרון עבר השיח על עתיד תאגיד השידור הציבורי בישראל הילוך אחד קדימה, כאשר שר התקשורת החדש שלמה קרעי נקב לראשונה בסכום הקיצוץ שהוא מתכנן. בתוכנית "פגוש את העיתונות" של קשת 12 דיבר קרעי על לקיחת מאות מיליוני שקלים מתקציב התאגיד להפקות מקור, וחלוקתם בין גורמים שונים בשוק התקשורת. במילים אחרות, צמצום תקציב התאגיד במחצית.

לדברי קרעי, התכנון הוא לעשות זאת כבר בחוק ההסדרים הקרוב. "אין מקום לשידור ציבורי במדינת ישראל", אמר קרעי בתוכנית, והסביר כי מטרתו היא "לקחת את כל הנתח של הפקות המקור ותקציבי הדיגיטל, תקציבים של מאות מיליונים שהולכים לשחקן יחיד וחוסמים את כל התחרות בשוק. התקציב בחוק ההסדרים הקרוב יקוצץ במאות מיליונים".

 

נזכיר כי לפני כניסתו לתפקיד קידם קרעי תזכיר חוק להפרטת התאגיד, בנימוק כי יש צורך בפתיחת התחרות בשוק התקשורת. גם כעת הוא מדבר על הסרת חסמים והסרת רגולציה, כמהלך שישפר את המצב הקיים. "שחקנים חדשים לא יכולים להיכנס לשוק בגלל שיש שחקן מאוד גדול שמקבל תקציב אדיר", ציין קרעי.

בסביבתו של השר מבהירים כי ברגע שתקציב הפקות המקור יחולק לכלל הערוצים, יהיה לשחקנים השונים תמריץ ליצור יותר, וכך יוגבר התחרות. כלומר, לשיטתו, לשחקנים יהיה אינטרס להשקיע יותר כסף בשוק, בעוד שכיום הם בתחושה שאי אפשר "לנצח" את התאגיד עם תקציבו הגדול, ולכן ממעטים השקעה. "נמנף את זה כך שזה יהפוך למיליארד שקל בשוק החופשי", אמר קרעי, אך לא פירט את התחשיב שלו - את זאת הוא מתכנן לעשות בעוד כשבועיים.

חלוקת התקציב

באופן מסורתי, תקציב התאגיד מוצמד למדד, ששבר שיא של 14 שנים וחצה את ה־5%. כך, תקציב הבסיס עומד על 665 מיליון שקל, ולאחר ההצמדה מגיע לכ־700 מיליון שקל. כפי שפורסם בגלובס, השנה הגיעו בתאגיד לשיא בהכנסות מפרסום, כך שהתקציב הכולל לשנת 2022 עומד על 780-790 מיליון שקל.

מבחינת ההוצאות, עוגת התקציב של התאגיד מחולקת כך ש־270 מיליון שקל מוקדשים למחויבות השקעה בתוכן בשוק המקומי ובישראל. מתוך זה, 200 מיליון שקלים עוברים לכאן 11 (50 מיליון הפקות דרמה, 40 מיליון הפקות דוקומנטרי ו־110 מיליון שקל לכל היתר, כמו שידורי ספורט, אירוויזיון וכדומה), 40 מיליון שקלים לחינוכית ו־30 מיליון שקל למכאן ערבית. מדובר בסכומים שיוצאים מחוץ לתאגיד, משמע לחברות הפקה חיצוניות.

בין ההפקות הבולטות של התאגיד בשנים האחרונות נמנות טהרן, שזכתה בפרס הסדרה הטובה ביותר בטקס האמי הבינלאומי ונמכרה לאפל, ו"שעת אפס" שזכתה בפרס הסדרה הטובה ביותר ובפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל הסדרות של קאן. "המפקדת" זכתה בעשרה פרסים בטקס פרסי הטלוויזיה הישראלי שנערך השנה.

מתוך הסדרה ''טהרן'' / צילום: כאן 11
 מתוך הסדרה ''טהרן'' / צילום: כאן 11

תקציב חטיבת החדשות עומד על 160 מיליון שקל, והוא כולל את שכר עובדי החטיבה. החטיבה כוללת שני ערוצים טלוויזיה (כאן 11, מכאן 33 ערבית), ומספר תחנות רדיו - רשת ב', רדיו מכאן ותחנות רדיו רקע. קרוב למחצית מעובדי התאגיד, כ־400 אנשים, מועסקים בחטיבת החדשות.

בנוסף לתקציב התוכן והחדשות, מושקעים 140 מיליון שקל בשכר עובדים (כ־900 עובדים לעומת 1,500 בימי רשות השידור); וכן 210 מיליון שקל המיועדים להפצת שידורים (באמצעות בזק, לדוגמה) ולזכויות יוצרים (אקו"ם ועוד).

14 שעות חדשות

קרעי עדיין לא הציג את התוכנית המלאה שלו, אך על פי גורם בתעשייה, ייתכן כי הוא ינסה להקים קרן השקעה מקומית מחוץ לתאגיד שתכלול את ה־270 מיליון שקל המחולקים כיום לכאן 11, חינוכית ומכאן ערבית (המחויבות לתוכן של התאגיד). לדברי הגורם, ניתן למשל לצמצם בחוק את ההשקעה בחדשות בעשרות מיליוני שקלים, מה שיצמצם הפעילות בחטיבה ויקטין את מספר העובדים.

כצפוי, הדברים לא עוברים בשקט מצד התאגיד. המנכ"ל החדש גולן יוכפז כתב בטוויטר כי "קיצוץ של מאות מיליונים מתקציב התאגיד פרושו אחד - סגירת תאגיד השידור הציבורי, שהפך בארץ ובעולם לסמל של איכות ויצירה ישראלית אמיתית. התאגיד, כגוף שידור עצמאי, ימשיך בנחישות בפעילות ועשייה, למרות האיומים על עצם קיומו".

מתוך ''שעת אפס'' / צילום: בועז יהונתן יעקב
 מתוך ''שעת אפס'' / צילום: בועז יהונתן יעקב

גורם בתאגיד מציין כי חטיבת החדשות "מחזיקה" את שידורי ערוץ כאן 11 קרוב ל־14 שעות (בשילוב תכני כאן רשת ב') - פרק זמן גבוה משמעותית מהמקובל אצל המתחרים בערוצים המסחריים. התוכנית הנצפית ביותר של הערוץ, הן מבחינת הרייטינג והן מבחינת מספר הצופים, היא מהדורת החדשות המרכזית - אם כי למעט בזמן שידורי המונדיאל, המהדורות המתחרות הציגו לאורך השנה נתונים גבוהים יותר.

בארגון העיתונאים והעיתונאיות תקפו את הדברים בחריפות, ואמרו כי "האמירה של השר קרעי כי בכוונתו לקצץ במאות מיליונים את תקציב התאגיד היא הכרזת מלחמה על השידור הציבורי.

"שידור ציבורי בחברה דמוקרטית מאפשר שידורים איכותיים בעלי ערך חברתי ותרבותי, שאינם תלויים בבעלי ממון ואינטרסנטים ובשיקולים מסחריים בלבד. כל הדיבורים על סגירה או הפרטה של תאגיד השידור, אינם אלא ניסיון לאיים על עיתונאי התאגיד ולהרתיע אותם מלעשות את עבודתם נאמנה, תוך פגיעה בפרנסתן של מאות משפחות".