דיווחים: ברלין מתלבטת כיצד להתייחס ל"שרים הקיצוניים" בממשלת נתניהו

לפי הדיווח, גורמים אנונימיים בממשלה אמרו כי הקואליציה הישראלית הנוכחית שקולה למצב שבו "אלטרנטיבה לגרמניה" - מפלגת ימין־קיצוני שבה אלמנטים ניאו־נאציים המוקצה מבחינה פוליטית - תהיה לפתע חברה בקואליציה הגרמנית • במרכז הדילמה הגרמנית עומדים בעיקר המפגשים הבילטרליים הקבועים בין הממשלות

קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock
קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock

הממשלה הגרמנית מתלבטת אם וכיצד לנהל מפגשים בין שרים גרמנים לבין "השרים מהימין הקיצוני" החברים בממשלה החדשה שהוקמה בישראל; כך מדווח השבוע המגזין "שפיגל", בהסתמך על גורמים בקואליציה.

גורמים אנונימיים בממשלה, לפי הדיווח, אמרו לשבועון כי הקואליציה הישראלית הנוכחית שקולה למצב בו "אלטרנטיבה לגרמניה" - מפלגת ימין־קיצוני שבה אלמנטים ניאו־נאציים המוקצה מבחינה פוליטית - תהיה לפתע חברה בקואליציה הגרמנית. שגרירות ישראל בגרמניה וממשלת ישראל מחרימים באופן עקבי את מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", ואינם נפגשים עם נציגיה או מאפשרים ביקורים רשמיים שלהם בישראל.

במרכז הדילמה הגרמנית, לפי הדיווחים, עומדים בעיקר המפגשים הבילטרליים הקבועים בין ממשלות ישראל לגרמניה, שנוסדו ב־2008 על ידי הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל, כחלק מביסוס "היחסים המיוחדים" בין המדינות. מדובר במפגשי קבינט שהממשלה הגרמנית מקיימת רק עם קומץ מדינות נבחרות, כמו פולין או צרפת, שאמורים להתקיים שנה אחת בגרמניה ושנה אחת בישראל, לחלופין. המפגשים התקיימו בסדר יחסי בשנים האחרונות, כולל בשנות כהונתו הקודמות של בנימין נתניהו כראש ממשלה, אך הופרעו על ידי מגפת הקורונה.

תחת הכותרת "חברים רדיקליים", קובע השבועון הגרמני כי "ברלין שוב נאבקת להתמודד עם ממשלת ימין המובלת על ידי בנימין נתניהו". הפעם, נכתב בדיווח, "ישנם ימנים קיצוניים בקבינט הישראלי, והשאלה היא אם ניתן להתעלם מכך. עד כמה מרחיקה לכת האחריות ההיסטורית של גרמניה לביטחונה של ישראל, לנוכח ימנים רדיקליים בקואליציה בירושלים?", תוהה המגזין.

הדילמה החריפה של האוצר הגרמני

לדברי השבועון, אם יתרחשו מפגשים בילטרליים הרי שמשרד האוצר הגרמני ומשרד הפנים יעמדו בפני הדילמה החריפה ביותר, בשל מקביליהם הישראלים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ("תומך גדול במפעל ההתנחלויות") והשר לביטחון פנים איתמר בן גביר ("שמפלגתו ממשיכה את האידיאולוגיה של הרב מאיר כהנא"). במצב עניינים נורמלי, קובע השבועון על דעתו, שניהם היו בגדר "פרסונה נון־גרטה" בגרמניה.

דובר מדיניות החוץ של המפלגה הסוציאל־דמוקרטית, המובילה את הקואליציה שבה חברים גם מפלגת "הירוקים" ומפלגת FDP הליברלית, ניסה להדגיש כי לשתי המדינות יש תחומי עניין ופעילות משותפים שאינם נוגעים לנושאים במחלוקת. "ההתייעצויות הבין־ממשלתיות צריכות להמשיך ולהתקיים באופן פתוח, ישנם נושאים חשובים לדיון בתחום יחסי החוץ והביטחון… וחילופי נוער בין המדינות".

המגזין פירש את הדברים כאילו שני השרים הישראלים לא יהיו חלק מהתייעצות בין־ממשלתית, וייתכן שלא יגיעו לגרמניה. יש לציין כי ברלין נמצאת בעיצומו של משא ומתן לרכש מערכת "חץ 3" מישראל, התלוי בהסכמה אמריקאית, וכן מערכות הגנה נוספות. הדובר אמר כי "הקנצלר אולף שולץ וראש הממשלה בנימין נתניהו ימצאו דרכים להתמקד בעקרונות הדמוקרטיים המשותפים ליחסים בין שתי המדינות".


???? | ???? 00

מיליון שקל

טקסט למספר
טקסט למספר
00

מיליון שקל

טקסט למספר
טקסט למספר
מקור: