אחרי המתקפות: סמוטריץ' ובר-דוד ייפגשו היום לראשונה וידונו בהסכמי השכר למגזר הציבורי

בין סמוטריץ' לבר-דוד זרם דם רע, כשעוד בטרם מינויו לשר האוצר תקפו אותו בהסתדרות, על רקע מצעו הימין-כלכלי ועמדתו הקוראת להגביל את כוחם של ועדי העובדים הציבוריים להשבית את המשק • בהסתדרות ידרשו להעלות את שכר עובדי המגזר הציבורי ב-13% לפחות, בהדרגה לאורך חמש שנים

ארנון בר דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת
ארנון בר דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרותארנון בר-דוד צפויים להיפגש היום (ג') אחר הצהריים לפגישת עבודה ראשונה. במוקד הפגישה צפויים לעמוד הסכמי השכר הקרובים לעובדי המגזר הציבורי. בין השניים זרם דם רע, כשעוד בטרם מינויו של סמוטריץ' לאוצר תקפו אותו בהסתדרות, על רקע מצעו הימין-כלכלי ועמדתו הקוראת להגביל את כוחם של ועדי העובדים הציבוריים להשבית את המשק.

השכירות, התחבורה ומחירי המזון: הסעיפים שהביאו את האינפלציה בישראל לשיא של 20 שנה | ניתוח
איש העסקים היהודי־אמריקאי גארי ברנט רוכש את קרקעות הכנסייה בירושלים תמורת 750 מיליון שקל 

בשבועות האחרונים, שני הצדדים ניסו להנמיך את גובה הלהבות, בניסיון ליצור שיח משותף. בהסתדרות שיגרו מסרים מרומזים לפיהן יעדיפו לנסות לעבוד עם סמוטריץ' בטרם ייצאו למלחמות. סמוטריץ', מצדו, התייחס במספר נאומים פומביים לחשיבות של הסכמי השכר מרוסנים, אבל נמנע מלתקוף את ההסתדרות ואת העומד בראשה.

המשא ומתן על הסכמי השכר צפוי לתפוס תאוצה בתוך חודש-חודשיים, מיד לאחר שסמוטריץ' יבחר את הממונה על השכר הבא, שיחליף את קובי בר-נתן. למעשה, מגעים על אש קטנה בין ההסתדרות לאנשי האוצר מתקיימים כבר חצי שנה לפחות. אולם, שיחות מקדימות אלה לא יכולות להתקדם לפני ששר האוצר החדש יתווה את המדיניות.

כפי שפורסם בגלובס בחודש שעבר, בהסתדרות ידרשו להעלות את שכר עובדי המגזר הציבורי ב-13% לפחות, בהדרגה לאורך חמש שנים. העלות הישירה לקופת המדינה נאמדת בכ-8 מיליארד שקל בשנה, אבל מגנוני הצמדה שונים (כמו למשל של השכר במערכת הביטחון) יכולים להכפיל את ההוצאה הסופית מקופת האוצר.

באופן טבעי, באוצר ובהסתדרות מגיעים אל שולחן המשא ומתן מנקודות מבט שונות. באוצר יאמרו שהמשק נכנס להאטה כלכלית ויש חשש עולמי מפני מיתון, יזהירו שהעלאות שכר חדות יובילו לסחרור אינפלציוני ויסבירו שאין זאת העת לפתוח את הקופה.

בר-דוד, שכבר הסכים לספוג הקפאה בשנים האחרונות בעקבות משבר הקורונה, לא צפוי לוותר הפעם. הוא ידרוש לצמצם פערים מול מגמות השכר במגזר הפרטי, שעלה בכ-15% מאז פרוץ המגיפה בעוד שהשכר במגזר הציבורי דישדש במקום, בזמן שהאינפלציה שחקה את ההכנסה הפנויה של העובדים.