ועדת החוקה | סיקור שוטף

הרפורמה במשפט: ועדת החוקה דנה בשינוי סמכויות היועצים המשפטיים

הדיון מתמקד בשינוי סמכויות היועצים המשפטיים לממשלה ומשרדיה ומתן אפשרות למינוי ייצוג פרטי בהליכים שיבחרו • פרופ' יצחק זמיר, שופט בית המשפט העליון לשעבר: "הצעת החוק משנה את המצב הקיים ב-180 מעלות. המצב הקיים טוב ואין סיבה לשנותו" • שר המשפטים יריב לוין שלא הגיע היום לדיוני הוועדה נפגש בצהריים עם נשיאת העליון אסתר חיות

יו"ר ועדת החוקה בכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית ממשיך היום (ב') את הדיונים בוועדה לקידום הרפורמה המשפטית. הדיון היה אמור להתחדש בבוקר אך נדחה לשעות הצהריים מאחר וחברי הכנסת נשארו במליאה עד שעה מאוחרת. 

הדיון מתמקד השבוע בשינוי סמכויות היועצים המשפטיים לממשלה ומשרדיה ומתן אפשרות למינוי ייצוג פרטי בהליכים שיבחרו. לפי הצעת החוק, השרים יוכלו לדחות את עצת היועצים המשפטיים ולפעול בניגוד לעצתם. בנוסף מוצע כי הממשלה תוכל למנות ייצוג פרטי בהליכים שתבחר, זאת בשונה מהמצב הקיים בו היועצת המשפטית לממשלה מאשרת מינוי פרטי.

שר המשפטים יריב לוין שלא הגיע היום לדיוני הוועדה נפגש בצהריים עם נשיאת העליון אסתר חיות לפגישת עבודה.

20:00 | הדיון הסתיים ויימשך מחר בבוקר

16:45 | עמדת פרופ' יצחק זמיר, שופט בית המשפט והיועץ משפטי לממשלה לשעבר

פרופ' יצחק זמיר (91), שופט בית המשפט העליון לשעבר שכיהן גם כיועץ משפטי לממשלה הגיע לוועדה להביע את עמדתו. "הצעת החוק היא היפוך של המצב הקיים היום. 180 מעלות. למה לשנות את המצב? קרה משהו בזמן האחרון שהשתנה? המצב הקיים טוב ואין סיבה לשנותו".

זמיר סיפר כי הוא עוסק בנושא מזה 60 שנה, גם במסגרת תפקידו כיועץ משפטי ושופט וגם באקדמיה כחוקר, ומתוך ניסיונו הוא חושב שהמצב הקיים היום הוא טוב. זמיר הוסיף כי המצב הנוכחי קיים מאז הקמת המדינה ואף אחד מ-36 הממשלות לא ביקש לשנות.
זמיר הסביר כי נוסח הצעת החוק משנה את הדין בניגוד לעמדה שהציג רוטמן כי ההצעה נועדה לפרש את החוק. "היועץ המשפטי לא נותן הוראות. הדין הקיים אמר דבר אחד בלבד - היועץ משקף את הדין בפני הממשלה. בית המשפט העליון הוא סוף פסוק".

זמיר הופרע מספר פעמים על ידי רוטמן ועל ידי חה"כ משה סעדה, שביקשו לחלוק על דבריו. בין היתר אמר זמיר כי המידע בהצעת החוק של רוטמן מציגים מידע חלקי ומטעה בנוגע לוועדת אגרנט. רוטמן חלק על זמיר. 

חברי הכנסת חנוך מילביצקי ומשה סעדה תקפו את זמיר: "כולכם עם אותה אג'נדה פוליטית", ונוצרה מהומה בוועדה.

לדברי זמיר, "4 ועדות ממשלתיות קבעו פה אחד להשאיר את המצב הקיים. הדעה שאני אומר מקובלת על כל היועצים המשפטיים לממשלה שהיו ופרקליטי המדינה. אני מייצג גם את עמדתם של השופטים בדימוס ברק וביידיש ורבים מהאקדמיה. 

"המצב הקיים 75 שנים הוא מצב טוב שאסור לשנות אותו. הצעת החוק תביא לפגיעה בשלטון החוק. אני רואה בחומרה רבה את ההצעה".

זמיר דחה את הטענות כי השופטים והיועצים פועלים מתוך אג'נדה פוליטית: "מוניתי על ידי בגין ונתתי החלטות שמשרתות את המצע הימני גם כשלא הזדהיתי. זו השמצה גסה - כל השופטים המכהנים בעליון היום, מלבד שופטת אחת, מונו בהסכמה של ממשלות הימין".

טליה איינהורן, פרופ' אמריטה באוניברסיטת אריאל: "דוח ועדת אגרנט אומץ על ידי החלטת ממשלה והדבר מתבקש. מי שנושא באחריות צריך גם שתהיה בידיו הסמכות לקבל החלטות. המצב הקיים מסיר אחריות הן מהשר והן מהיועץ המשפטי.

"היועץ המשפטי תואר כשומר סף האחראי על האינטרס הציבורי, אולם אינו מכיר טוב יותר את האינטרס הציבורי מהנבחרים שעבורם הצביעו בבחירות".

15:20 | פרופ' מרדכי קרמניצר: "תפקיד היעוץ המשפטי הוא לא לטהר שרצים"

פרופ' מרדכי קרמניצר, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופסור אמריטוס למשפטים באוניברסיטה העברית הגיע לוועדה והביע את התנגדותו לרפורמה ולשינוי סמכויות היועצים המשפטיים. "ממשלה צריכה לעודד אנשי מקצוע להגיד את דעתם. כאשר אנשים מבינים את התפקיד כלטהר שרץ אוי ואבוי שיהיה לנו יעוץ משפטי כזה. יוריד אותנו שאולה" .

קרמניצר גם ביקר את התבטאויותיו של השר לוין אתמול את עו"ד גיל לימון המשנה ליועצת המשפטית לממשלה שהופיע בוועדה."לא נכון לבייש עובדי מדינה בכירים. הדבר האחרון שמנהל צריך לרצות זה אנשים שמכוונים את דעתם למה שהוא רוצה לשמוע. כל מי שמקבל החלטות שאנשים יגידו את מה שהם חושבים בלי כחל וסרק והוא ראוי למחמאות על זה". חברי הכנסת מהאופוזיציה הצטרפו לביקורת "בושה גדולה לראות את שר המשפטים משתלח בעובד ציבור בכיר" אמר חה"כ יואב סגלוביץ.

בהמשך פרופ' יצחק זמיר, שופט בית המשפט העליון לשעבר שכיהן גם כיועץ משפטי לממשלה צפוי להתנגד לרפורמה.

חוק מטעם ועדת החוקה: "הליך חקיקה נדיר יחסית"

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן פרסם בשבוע שעבר את המצע לדיון כהצעת חוק מטעם ועדת החוקה. ההצעה נכתבה על ידי רוטמן בסיוע עוזרו המשפטי עו"ד שמעון נטף ללא מעורבות של הייעוץ המשפטי לכנסת כמקובל או פרסומה כתזכיר חוק בליווי הייעוץ המשפטי לממשלה. גם ההצעות לגבי הרכב הוועדה למינוי שופטים ופסק ההתגברות, שפרסם שר המשפטים לוין לא עברו את הייעוץ המשפטי לממשלה.

האופן בו פעל רוטמן חוסך שלב בדרך לחקיקה, וזוכה לביקורת רחבה מהאופוזיציה. חה"כ קארין אלהרר אמרה אתמול לרוטמן "אתה נלהב להעביר הצעת חוק. אני עשר שנים פה. לא היה דבר כזה. עוקף את הפרוצדורה של הגשת הצעת חוק פרטית או תזכיר ממשלתי. כשמביאים הצעת חוק מטעם הוועדה - זה אמור להיות קונצנזוס בטח חוק יסוד".

היועץ המשפטי לוועדה עו"ד ד"ר גור בליי העביר אמש את חוות דעתו על ההצעה וציין כי עולה השאלה האם היה נכון להביאו כהצעת חוק מטעם ועדת החוקה, בהתחשב בכך שמדובר במסלול חקיקתי נדיר יחסית, שברוב המוחלט של המקרים יוחד בוועדת החוקה לנושאים שאינם שנויים במחלוקת או הקשורים קשר הדוק לכנסת.

לגוף ההצעה כתב עו"ד בליי כי משמעות התיקון הוא שהשרים הם אלו שיקבעו עבור עצם אם פעולותיהם עומדות בדרישות החוק, כל עוד ביהמ"ש לא פסק בעניין. "כך למשל שר לא יוכל לקבוע עבור עצמו האם פעולה שלו נעשתה בניגוד עניינים, תוך התעלמות מחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה".

עוד הוסיף כי לפי ההצעה, השר יוכל לקבוע בעצמו האם העברת כספים לגופים המקורבים לו אישית נעשתה באופן שוויוני ואם יוכל לקבוע בעצמו אם קיים את דרישות הדין להליך מנהלי תקין. מצבים אלו עשויים להעביר, לשיטתו, לפגיעה בעקרון שלטון החוק ובאמון הציבור בו ולפגוע במעמדה של חזרת התקינות המנהלית. עוד ציין כי ברפורמה יש הפחתה משמעותית בבלמים המוטלים על הרשות המבצעת והרוב הקואליציוני ברשות המחוקקת.

המשנה ליועמ"שית לממשלה עו"ד גיל לימון אמר אתמול בוועדה כי לעמדת היועמ"שית אם הרפורמה תצא לפועל המנגנונים להבטחת שלטון החוק "עלולים להפוך לכלי חלול. למראית של שלטון החוק" וכי "הממשלה ושריה יפסיקו בפועל להיות כפופים לדין".

לימון הוסיף כי "מי שגם כותב את החוק, גם מחליט עבור עצמו אם הוא מקיים את החוק, גם שולט בבחירת השופטים שעוסקים בביקורת שיפוטית על החלטותיו, וגם מוסמך לעקוף את פסיקתם כשהיא אינה לרוחו - איננו כפוף למעשה לחוק. הממשלה אפילו לא תהיה מעל לחוק. הממשלה תהיה החוק".