המהפכה שמסעירה את רואי החשבון: כך ייראו בקרוב הדוחות הכספיים

תקן חדש יחייב רואי חשבון, החל מעונת הדוחות הקרובה, להבליט עבור המשקיעים בחברות ציבוריות מידע מהותי שעולה מהדיווחים • בענף מגדירים אותו כ"מהפכה" ומדגישים כי האחריות על רואי החשבון תגדל

נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי
נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי

בקרוב תחל עונת הדוחות הכספיים השנתיים של החברות הציבוריות, וכל חברה תפרסם את ביצועיה לשנת 2022, העסקאות, הנכסים, המסים, המחלוקות מול רשויות כאלה ואחרות ועוד. בדוחות הללו מסתתרים לא פעם עניינים משמעותיים שמלמדים על התנהלות הבכירים בחברה, ועל שיקול דעתם בהחלטות מהותיות שהתקבלו. פעמים רבות הם מנוסחים בשפה מקצועית ובמספרים, ולא כל משקיע מבין אותם עד הסוף, או מסתתרים בין מאות עמודי הדוח העמוס בפרטים.

פרנויה שיצרה מציאות: החשש של פוטין מ"כיתור רוסיה" מתממש | פרשנות
כך גייס שופט העליון את הערכאות הנמוכות למלחמה ברפורמת לוין | בלעדי

ואולם, בעקבות תקן ביקורת חדש שייושם לראשונה בביקורת רואי החשבון על הדוחות השנתיים הקרובים - יכוון זרקור דווקא אל העניינים הללו בדוחות. החל מביקורת הדוחות הכספיים לתקופות המסתיימות ב־31 בדצמבר 2022 חל על משרדי רואי החשבון המבקרים תקן ביקורת ישראלי חדש, תקן 701, הדורש מרואה החשבון המבקר לתקשר "ענייני מפתח בביקורת" בדוח הביקורת. כלומר, רואי החשבון המבקרים דוחות כספיים של חברות ציבוריות יהיו חייבים לשקף למשקיעים ולהדגיש בדוח עניינים משמעותיים בו.

לתקן החדש, שפורסם בפברואר 2022 וייכנס כעת לתוקף, יש משמעות דרמטית במיוחד על רקע הפרשות האחרונות שבהן התגלו ליקויים בדוחות הכספיים, בהן מעילת הענק של עשרות מיליוני שקלים בחברת גיבוי אחזקות ופרשת יונט קרדיט בה חשודים מנהלי החברה בגניבת מיליונים, זיוף, הלבנת הון ועבירות נוספות. "עד היום רו"ח היו רושמים חוות דעת בנוסח אחיד על דוחות הביקורות. התקן החדש אומר שבנוסף לנוסח האחיד יש להוציא חוות דעת מיוחדת שבה יצוינו כל העניינים המשמעותיים שרואה החשבון נתקל בהם", מסבירה רו"ח חופית גוטסדינר, ראש מגזר נדל"ן והנפקות בפירמת ראיית החשבון והייעוץ BDO . לדבריה, "הדיווח הנוסף החדש עתיד להשפיע לא מעט על החברות המבוקרות ועל אופן ההתנהלות של רואי החשבון".

מה צריך להיכנס לדיווח המיוחד?

אבל איך בכלל מגדירים "ענייני מפתח"? גוטסדינר מסבירה כי ההגדרה בינתיים גמישה יחסית ותלויה בשיקול הדעת של רואי החשבון. לדבריה, ענייני מפתח הם "כל העניינים העולים מביקורת הדוחות הכספיים שתוקשרו, או שנדרש היה לתקשרם למופקדים על ממשל תאגידי (לרשות ניירות ערך ולגופים המפקחים על חברות ציבוריות) ולפי שיקול דעתו המקצועי של רואה החשבון המבקר. עניינים משמעותיים ביותר בביקורת הדוחות הכספיים לתקופה השוטפת יכללו, בין היתר, כל עניין אשר מתייחס, או עשוי להתייחס, לסעיפים או לגילויים מהותיים בדוחות הכספיים; וכן שיקול הדעת של רואה החשבון המבקר לגביו היה מאתגר, סובייקטיבי או מורכב במיוחד".

ההתייחסות לעניינים המשמעותיים הללו צריכה להינתן בפסקה נפרדת בסוף דוח רואה חשבון המבקר תחת הכותרת: "ענייני מפתח בביקורת". כל עניין מפתח בביקורת יתואר בפסקאות נפרדות, לרבות שימוש בכותרת מתאימה לכל אחד מהם בנפרד.

"השינוי הזה בדיווח מגביר ומשלים את השקיפות הנדרשת מהחברות בנוגע לדוחות הכספיים שלהן", אומרת גוטסדינר . "למעשה, רואי החשבון חושפים מעתה את הסיכונים בדוחות הכספיים, את הדברים הכי מורכבים בחברה ואת שיקול הדעת של הבכירים בה. האם שיקול הדעת של החברה בעניינים משמעותיים היה על הצד השמרני או האגרסיבי. היא לא יגיד אם החברה שמרנית או אגרסיבית אבל יגיד איפה יש טווח לשיקול דעת רחב וניתן יהיה להבין מזה את עמדות החברה".

התקן נהוג במדינות שונות בעולם, בהם ארצות הברית ומדינות באירופה, וכעת אומץ גם לישראל.

רו''ח חופית גוטסדינר, ראש מגזר נדל''ן והנפקות ב-BDO / צילום: נתי חדד
 רו''ח חופית גוטסדינר, ראש מגזר נדל''ן והנפקות ב-BDO / צילום: נתי חדד

"השינוי יחייב את רו"ח לעירנות"

אבל מה אם רואי החשבון לא זיהו סעיף משמעותי, ולא הכניסו אותו לדיווח, ובדיעבד יתברר אותו סעיף כבסיס למעילה או לזיופים ותרמיות? שלומי שוב, ראש החוג לחשבונאות באוניברסיטת רייכמן, מגדיר את התקן כלא פחות מ"מהפכה", אך מבהיר כי בצד השקיפות יש גם אחריות רבה יותר על רואי החשבון. "השיפור הדרמטי בשקיפות של עבודת רואה חשבון מול המשקיעים הוא מהפכה של ממש בשנים האחרונות בתקינת הביקורת העולמית. לדעתי יהיו לכך השלכות משמעותיות מתחת לפני השטח על שיפור איכות עבודת הביקורת בישראל אבל גם על החשיפה של רואי החשבון. אין מה לעשות, שקיפות מגדילה אחריות, הרי כעת ניתן יהיה לבחון את עבודת רואה החשבון, האם התמקד במקומות הנכונים ובאילו נהלי ביקורת נקט, שהרי גם לגביהם צריך לפרט. תחשבו רק איך ינסו לתקוף אותו בדיעבד במקרה של קריסה, מעילה או גילוי בעיות בנאותות הדוחות הכספיים".

רו"ח שוב צופה כי "השינוי יחייב את רואי החשבון להיות ערניים, מחויבים וחדים ולתכנן כבר מראש את הביקורת טוב יותר ולזהות היטב את הסיכונים של החברה".