מחאת ההייטק נגד המהפכה המשפטית: אלו הקרנות שישקיעו רק בחברות שיחתמו על סעיף "אי אפליה"

משקיעים ישראלים וזרים דוגמת ויולה, פיטנגו, לייטספיד ו-Team8 ידרשו מיזמים לחתום על סעיף "אי אפליה" המכיל פסקאות מתוך מגילת העצמאות לפני כל השקעה חדשה - הן בחברות פורטפוליו חדשות והן בחברות קיימות שירצו להמשיך ולגייס הון נוסף

חמי פרס, רקפת רוסק-עמינח ודב מורן / צילומים: ענבל מרמרי, תמר מצפי, קובי קנטור
חמי פרס, רקפת רוסק-עמינח ודב מורן / צילומים: ענבל מרמרי, תמר מצפי, קובי קנטור

ההיערכות של משקיעי ההייטק לקראת גל החקיקה של הממשלה החדשה הביאה כמה מהם להתאגד בדרישה להתנות השקעות חדשות בחתימה על סעיף המונע אפליה בחברות פורטפוליו.

בין הקרנות שהצטרפו עד כה ליוזמה: ויולה, פיטנגו, לייטספיד, וינטג', ורטקס, קומרה, גרוב של דב מורן, קרן O.G Tech של אייל עופר, סטייג'וואן, TLV פרטנרס, 83North, קרן ססקוהנה, 10D ,TPY Key1 ,JVP ,Team8 וקרן בסמר (Bessemer), גלילות, Red Dot, F2 Ventures , וכן IGP של מנכ״ל האוצר לשעבר בממשלת נתניהו השניה חיים שני, ומשה ליכטמן.

מנכ"לית פאפאיה גלובל מושכת את כספי החברה מישראל. האם זה אפשרי? 
"צריך רפורמה, לא תוכנית קיצונית": ההייטקיסט שחושב קצת אחרת

תחת הסעיף "מדיניות אי אפליה", דורשות קרנות ישראליות ואמריקאיות מהיזמים להתחייב לערך השוויון כפי שזה נוסח במגילת העצמאות, לדבריהם, להימנע מכל סוג של אפליה ובנוסף לכך להימנע מהתקשרות עם ספקים הנוקטים מדיניות של אפליה.

עבור כמה קרנות זרות, כמו ססקוהנה, בסמר ולייטספיד, נדרש גם אישורם של השותפים האמריקאים ליוזמה החדשה, מה שמעיד על כך שהיוזמה חצתה את גבולות הארץ. 

"כל אפליה אינה מקובלת" 

"מבלי לגרוע מהחוק החל האוסר על אפליה בצורות שונות, כל אפליה על רקע דת, מין, נטייה מינית, צבע, גזע, מוצא לאומי או רקע אתני אינה מקובלת ואינה עולה בקנה אחד עם עיקרון השוויון הקבוע בהצהרה של עצמאות מדינת ישראל", נכתב בסעיף החדש שיתווסף להשקעות חדשות בחברות חדשות או כאלה שקיימות בפורטפוליו של הקרנות.

"החברה מתחייבת להימנע מאפליה בגיוס ופיטורי עובדים ובחירת ספקים על בסיס דת, מין, נטייה מינית, מצב משפחתי, צבע, גזע, מוצא לאומי או רקע אתני, והיא תעשה מאמצים סבירים שאף אחד מעובדיה, יועציה וסוכניה לא יפלה על בסיס כזה. כמו כן, בבחירת הספקים והספקים שלה, החברה תעשה מאמצים סבירים מבחינה מסחרית שלא לעבוד ולקבל שירותים מספקים המפלים לרעה את עובדיהם, יועציהם, ספקיהם, לקוחותיהם או כל צד שלישי". 

השקעה אחראית

יש לציין כי כבר כיום בוחרות קרנות ישראליות או אמריקאיות להתנות השקעה בחברה בעמידה בכללי האתיקה כפי שנקבעו בקטגוריית "ההשקעה האחראית" (ESG), כלומר השקעה העומדת בכללים של אחריות חברתיות, גיוון אתני, כלי ממשל תאגידי, זכויות אדם ושמירה על איכות הסביבה ועל המגוון הביולוגי. הדבר קורה כאשר קרנות שמות לעצמן מטרה להשקיע אך ורק בחברות שכאלה, או לכל הפחות בהשקעות במדינות לא דמוקרטיות כמו סינגפור, סין או הונג קונג, או בתחומים גבוליים כמו גיימינג או תוכן.

יחד עם זאת, אין בחוזי ההשקעה האחראית הסטנדרטית התייחסות לאי אפליה או לעבודה עם ספקים המיישמים מדיניות של אי אפליה. חידוש זה הגיע בגלל חששן של הקרנות לא רק מהרפורמה אלא על רקע הכוונה בהסכמי הקואליציה לבצע שינוי בחוק איסור האפליה.