"שעת חירום לתקשורת החופשית": מאות עיתונאים מחו נגד סגירת תאגיד השידור "כאן"

עיתונאים ואנשי תקשורת השתתפו היום בכינוס חירום של ארגון העיתונאים לתמיכה במאבק נגד סגירת "כאן 11", ולאחריו יצאו לתהלוכת מחאה ברחוב אבן גבירול בת"א • זאת לאחר ששר התקשורת שלמה קרעי הודיע כי יקדם תוכנית שתביא לצמצום תקציב הערוץ ותסכן את המשך קיומו • יו"ר ארגון העיתונאים, נורית קנטי: "אם נוריד את הראש כאן, ינסו לפגוע בעצמאות העיתונאית שלנו שם ושם"

אנשי תקשורת בהפגנת תמיכה במאבק נגד סגירת התאגיד השידור הציבורי / צילום: נבו טרבלסי
אנשי תקשורת בהפגנת תמיכה במאבק נגד סגירת התאגיד השידור הציבורי / צילום: נבו טרבלסי

הפגנת תמיכה במאבק נגד סגירת התאגיד השידור הציבורי: כ-200 עיתונאים ואנשי תקשורת פקדו היום (א') את מרכז ברודט בתל אביב כדי למחות נגד תוכניותיו של שר התקשורת שלמה קרעי. השר קרעי עדיין לא הציג את התוכנית המלאה לתאגיד, אך כבר הבהיר קווים כלכליים כמו הוצאת תקציבי הפקת המקור מן התאגיד לכל התעשייה והשלמת חזונו - "אין מקום לשידור ציבורי במדינת ישראל", לפי ראיונותיו.

מומחית למשפט חוקתי מזהירה: זה העתיד שאליו צועדת ישראל | ראיון
האם בארה"ב המדינה לא מממנת שידור ציבורי? | המשרוקית של גלובס
מה באמת יקרה לתאגיד אם תוכנית הקיצוץ של שר התקשורת תצא לפועל 

את כנס החירום "עיתונאים למען השידור הציבורי" מארגנים ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל וארגון עובדי ועובדות התקשורת בישראל. מנחת האירוע הייתה העיתונאית ענת דוידוב, ובין הדוברים: יו"ר ארגון העיתונאים נורית קנטי, מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס, העיתונאית אילה חסון, חבר ועד עובדי התאגיד יואב קרקובסקי, העיתונאית אילנה דיין ועוד. בתום הנאומים המשתתפים יצאו לתהלוכה ברחוב אבן גבירול בתל אביב. 

בתחילת הכנס דיברה ענת סרגוסטי, מנהלת תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים בישראל. סרגוסטי התייחסה לפיגוע הקטלני בירושלים בערב שישי, שבו נרצחו 7 ישראלים. "תודה רבה שפיניתם את הבוקר לכנס החשוב הזה להצלת השידור הציבור. רק אגיד שהתלבטנו אם לקיים את הכנס או לא, בעקבות הפיגוע נורא ביום שישי בירושלים. החלטנו בכל זאת לקיים את הכנס. אנחנו כואבים את הקורבנות שם", אמרה סרגוסטי.

בנוסף היא התייחסה לאלימות כלפי עיתונאים: "אי-אפשר לפתוח כנס על תקשורת, כשאתמול צוות של חדשות 13 הותקף בזירת הפיגוע, וזה חלק מסדרה של תקיפות על התקשורת ועל עיתונות בישראל. היא באה בכל מיני צורות. התקפות פיזיות על עיתונאים זה לא דבר חדש למרבה הצער, אנחנו מקווים שזה ייפסק, ושההסתה נגד תקשורת תיפסק", ציינה. 

מנחת האירוע ענת דוידוב אמרה כי "אני הייתי שם, למדתי על בשרי מה זה לסגור מקום עבודה, מה זה הפחד לא להביא פרנסה. עבדתי ברשות השידור, בית ראשון אפילו. שרת ההסברה גלית דיסטל קוראת לזה 'שאט דאון'. מכבים את האור בקליק, מה יהיה עם הפרנסה של המשפחות? כל זה אחרי יצירה של תוכן שמייצג את ישראל בהערכה מדהימה.

"החשיבות של שידור ציבורי הוא בהיותו בלתי תלוי בפוליטיקאים. אסור לתת לפוליטיקאים משום צד לשלוט בשידור ציבורי. אם תעשה לחטיבת החדשות הרעבה, היא תמות. בתאגיד יש עורכים וכתבים שלא עושים שידורי תעמולה, אלא עיתונות אובייקטיבית למען הציבור. וזה, חברים וחברות, אסור להפסיק". 

יו"ר ארגון העיתונאים, נורית קנטי, אמרה כי "בליל שישי נפרשו כתבי התאגיד להביא את המידע לציבור. בתחנות הרדיו הציבוריות פתחו בגלים פתוחים. בערבים של ימי זיכרון, כשערוצים מציגים את הטקסים, בתחנות הרדיו הציבוריות עובדים חצי שנה על תכנים מיוחדים.

"זה הזמן לסולידריות בגלל שכל מדינה מערבית מתוקנת, כל דמוקרטיה בריאה, מחזיקה ומממנת ומטפחת שידור ציבורי. בענף שלנו, היום את במסחרי, ומחר את ב'כאן'. כשאנחנו תומכים בתאגיד, אנחנו תומכים בעצמנו. יום אחד זה חוק נגד הקלטות, מחר זה גלי צה"ל. ובין לבין מתקפות אלימות על עיתונאים בשטח. אפשר רק לדמיין לאן זה יגיע מחר.

"אני מעריכה ומודה למי שהגיע, אבל המאבק הזה רק התחיל. אנחנו נצטרך את הענף כולו, מו"לים, מנכ"לים, עורכים ראשיים, אם נוריד את הראש כאן, ינסו לפגוע בעצמאות העיתונאית שלנו שם ושם.

"עובדי התאגיד - אנחנו לצידכם. מילה אחת לציבור כולו: עיתונות חזקה ועצמאית זה הדבר החשוב ביותר שצריך להעצים. עיתונאים לא יוכלו לעשות את עבודתם, אם לא תעזרו להם. עשו מנויים, שלמו בתוכן בתשלום". 

יואב קרקובסקי, עיתונאי התאגיד וחבר ועד העובדים, הוסיף כי "אנחנו מתמודדים מול שוק לא פשוט. יש מולנו ערוצים מסחריים מצוינים ומשקיעים. התחרות על השלט של הצופה היא קשה. אבל התפקיד של המסחריים זה להרוויח, התפקיד שלנו הוא להשקיע. אנחנו לוקחים את המשימה שלנו באהבה".

אבי וייס: "החרב הזאת מכוונת כלפי כולנו"

אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12, אמר: "זוהי שעת חירום לכולנו, לתקשורת החופשית בישראל. לעיתונאים כולם. החרב שמונפת מעל צוואר תאגיד השידור הישראלי, האמירות מפי שר התקשורת קרעי והשרה גלית דיסטאל על 'שאט דאון' כללי - אמירות שמדירות בצדק רב שינה מעיני עובדי התאגיד המסורים - החרב הזאת מכוונת כלפי כולנו.

"לא משנה אם שמאל או ימין, תומכי נתניהו או מתנגדיו. מישהו שכח את כללי היסוד. הבוסים שלנו הם האזרחים של המדינה הזו, שבשבילם אנחנו עובדים, בשבילם העיתונאים מסכנים את חייהם. הרצון לסגור את התאגיד הוא ממניעים זרים. איך אמרה השרה, בשביל מה צריך את התאגיד אם אי-אפשר לשלוט בו. צריכים את התאגיד, כי את לא יכולה לשלוט בו. לא את, ולא אף פוליטיקאי אחר. וברור שהרצון שלכם להוריד את השאלטר, זה כי לא נותנים לכם לשלוט בו. כי לא נותנים לכם לשנות את הליין-אפ. אנחנו מתחרים בכאן בכל יום על סיפורים, סקופים, הישגים, אבל אני כאן היום בשם כל עובדי חדשות 12 לומר לכם שנילחם על זכות קיומו של התאגיד ושל שידור ציבורי בישראל. אין לנו ארץ אחרת, אין לנו תקשורת אחרת".

גם ליז קורבין, ראש חטיבת החדשות של איגוד השידור האירופי מז'נבה, נאמה בכינוס החירום. "למה המימון הציבורי הוא כל-כך חשוב? הוא גורם לנו לתת דין וחשבון לציבור, לייצג את האינטרס הציבורי בעבודה שאנחנו עושים. שידור במימון ציבורי הוא קריטי בדמוקרטיה, וזה משהו שיש להגן עליו בכל מחיר, ובליבה של שידור ציבורי זה החדשות", אמרה. "גוף תקשורת בשירות הציבור, אם אין לו מחלקת חדשות, הוא מוטל בספק רב. האיומים על כאן בישראל לא מקובלים. החברות באיגוד השידור הציבורי חשובה לקהל בישראל, והיא מאפשרת חיבור לארגונים אחרים ברחבי העולם. אני שולחת את ברכותיי החמות לכל הקולגות שלי בחדר החדשות ב'כאן' ובכל מקום שבו הם פועלים. אנחנו תומכים בהם באופן מלא". 

העיתונאית אילה חסון אמרה: "גדלתי בשידור הציבורי. אחרי שסגרו את ערוץ 1 באופן פורמלי ועם פתיחת התאגיד פוטרו מאות עובדים, ככה באמצע החיים, ללא כמעט יכולת למצוא עבודה חדשה, ללא סיבה לקום בבוקר. זה היה אכזרי, אנשים שהיו בלב העשייה נזרקו בצד הדרך. זה המחיר הכבד של סגירת מקום עבודה. אז כל מי שיש בו גרם של נשמה לא יכול להסכים למהלך אכזרי של סגירת מקום העבודה. אני לא אסכים ככל שאוכל, ואני מקווה שאוכל. שידור ציבורי מכספי הציבור שחייב להיות למען הציבור, זו אחריות גדולה מאוד. אסור שרק בעלי הון יחזיקו בערוצי תקשורת. אסור לפטר עיתונאי ימני או שמאלני בגלל תפיסות עולם. זה מדרון חלקלק".

יגאל גואטה אמר כי "הבנתי שכל המטרה של הממשלה היא להרוג את הילד כי הוא לא היה ממושמע. השר קרעי - בכל הקשור לתקשורת - לא ינום ולא יישן שומר ישראל זה תאגיד השידור הציבורי. אם אתם תפגעו באלפי משפחות בשביל להשתיק את יגאל גואטה, זה לא יעזור לכם, לא תוכלו לומר אחרי זה 'ידינו לא שפכו את הדם הזה' אם תפגעו באלפי משפחות. לא נותר לי אלא להיתלות באילנות גבוהים ולומר שיהיה לך ברור, שר התקשורת, שאם תנסה להשתיק אותנו, אנחנו נבוא מהחלון. תסגור את החלון, נפרוץ את הדלת. תסגור את הדלת, נשבור את התקרה".

הכנס מצטרף לביטויים נרחבים של עיתונאים בגופי התקשורת השונים, שמגבים את התאגיד ונאבקים בסגירתו. בשבוע שעבר השתתפו מאות במאים, שחקנים ואנשי תרבות בכנס חירום נוסף שהתקיים בתאטרון צוותא בתל אביב. מיד לאחר מכן, חלק מבאי הכנס יצאו להפגין מול קריית הממשלה וחסמו את צומת קפלן בעיר. יוצרים, תסריטאים ועוד התראיינו לגופי התקשורת כדי להגן על השידור הציבורי, בטענה שסגירתו תפגע אנושות בתרבות הישראלית.

מתוך כנס החירום להצלת התאגיד בהשתתפות מאות במאים, שחקנים ואנשי תרבות / צילום: נדב מרגלית
 מתוך כנס החירום להצלת התאגיד בהשתתפות מאות במאים, שחקנים ואנשי תרבות / צילום: נדב מרגלית

מתנגדים לתוכנית קרעי גם בליכוד

בין המתנגדים למהלכיו של שר התקשורת קרעי הצטרפו אף גורמים חזקים מבית, ממפלגת הליכוד: ח"כ דוד ביטן אמר בראיון לרשת ב' כי "אסור לפגוע בעובדים. הערוץ מצליח בסך-הכול להתקדם יפה מאוד, לאט אבל יפה. יש אצלו הרבה דברים שאין בערוצים המסחריים". עם זאת, ח"כ ביטן קרא לבצע בתאגיד שינויים כדי לתקן את הפגמים שיש בגוף, כך לדבריו.

לצידו הצטרף יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית לישראל ובנו של שר התיירות חיים כץ. הוא הביע את התנגדותו לסגירת התאגיד ברשתות החברתיות, וכתב: "תאגיד השידור הישראלי הפך בשנים האחרונות לגוף תקשורת איכותי המייצר תוכן מוביל וחדשני. הקיצוץ המתוכנן בתקציבו יוביל דה-פקטו לסגירתו, ואני מתנגד לכך".

"מייצגים את האינטרס הציבורי הרחב"

באסיפת החירום שהתקיימה לפני שבוע בתאגיד השידור הישראלי, אמר יו"ר "כאן", גיל עומר, לעובדים: "אנחנו לא שליחים או מייצגים אף צד במחלוקת הפוליטית בישראל - לא ימין ולא שמאל, אלא מייצגים את האינטרס הציבורי הרחב של חופש ביטוי, מידע ויצירה, שבא לידי ביטוי בפעולת התאגיד, שזוכה לתמיכה ציבורית רחבה ומגוונת. התשובה לניסיונות לפגוע בשידור הציבורי היא המשך עשייה מקצועית וישרת-דרך, כפי שכולכם עשיתם עד היום".

מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז, אמר בכינוס לעובדים בשבוע שעבר: "לפני ימים אחדים הונח על שולחני סקר, שבוצע לבקשת התאגיד, על-ידי חברת סקרים מהבולטות בישראל, סקר שביקש לבחון מה עמדת הציבור מול הכוונות לפגוע בנו. לפי הסקר, קרוב ל-70% מהציבור בישראל - יהודים וערבים, חילוניים ודתיים, ימין ושמאל - מבקשים שלא לפגוע ב'כאן' בשום דרך. זה מדד אמון גבוה כמעט יותר מכל גוף ציבורי אחר בישראל, לבד מצה"ל".

בסף השבוע האחרון, שר התקשורת קרעי פרסם פוסט בפייסבוק וניסה להרגיע את הרוחות: "לעוסקים במלאכת התוכן והיצירה הישראלית, אני רוצה לומר - המתינו מעט. רק את פסח מצרים אכלו בחיפזון, אבל לדורות, החיפזון הוא לא ציווי וגם לא שיטת עבודה. כשתשמעו בימים הקרובים את התוכנית הכוללת, שתעודד ותגביר את היצירה הישראלית, אני בטוח שתופתעו לטובה".