ההחלטה חוזרת סופית לממשלה: תבוטל העברת הכנסייה בירושלים לרוסיה

המדינה הודיעה הערב לביהמ"ש העליון כי היא חוזרת בה מהערעור על ההחלטה המבטלת את העברת כנסיית חצר אלכסנדר בירושלים לרוסים • רישום השטח ע"י המפקחת על המקרקעין לטובת רוסיה, שנחשב כחלק משחרור נעמה יששכר, בוטל ע"י ביהמ"ש המחוזי בנימוק שמדובר בשטח קדוש שרישומו יוכרע ע"י הממשלה

כנסיית אלכסנדר בירושלים / צילום: Shutterstock
כנסיית אלכסנדר בירושלים / צילום: Shutterstock

המדינה הודיעה הערב (א') לבית המשפט העליון כי היא חוזרת בה מבקשת רשות הערעור שהגישה נגד ההחלטה לבטל את רישום כנסיית "חצר אלכסנדר" על שם ממשלת רוסיה, זאת בעקבות המלצת בית המשפט העליון מלפני שבוע וחצי. העברת הכנסייה לרוסים נחשבת לחלק מהעסקה לשחרור נעמה יששכר מהכלא הרוסי, למרות שההסכם הרשמי עם רוסיה מעולם לא פורסם.

דרמה דיפלומטית: בוטל הרישום של רוסיה כבעלת חצר כנסיית אלכסנדר בירושלים

המשמעות היא שביטול הרישום לטובת רוסיה יישאר על כנו, אך מאחר שמדובר במקום שהוכרז כקדוש, ההחלטה סופית בגורלו תעבור לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הסכסוך בדבר הבעלות לגבי הנכס מצוי בהליך בפני צוות שרים", נכתב בהודעת המדינה. "לאחר שקילת הערות בית המשפט הנכבד, המדינה מסכימה להצעה שהציע בית המשפט הנכבד בדיון, לפיה הערעור יימחק, תוך שיובהר כי פסק הדין במחוזי מתוחם לנסיבות הספציפיות של המקרה שעמד בפניו".

הכנסייה צמודה לכנסיית הקבר בעיר העתיקה בירושלים, ובמשך שנים הפעילה רוסיה לחצים להעברת הרישום על שמה לאור פנקסי מקרקעין עותמנים שהיא מחזיקה בהם.

בשנת 2017 הגישה ממשלת רוסיה בקשה לרישום השטח על שמה, אך במשך 3 שנים לא התקיים דיון בבקשתה. רק בעקבות פרשת נעמה יששכר חודש הדיון, והבקשה אושרה על-ידי המפקחת על רישום מקרקעין. בשנת 2020, יום לפני החלטת המפקחת על המקרקעין וסמוך לשחרורה של יששכר מהכלא הרוסי, חתם נתניהו על צו הקובע כי מדובר במקום קדוש המשנה את הכללים לגבי רישום המקרקעין, כך שהממשלה נדרשת להכריע בעניינו.

עו''ד שי גרימלשטיין / צילום: מושיק ברין
 עו''ד שי גרימלשטיין / צילום: מושיק ברין

ארגון OPS (החברה הארץ ישראלית הפרבוסלבית הקיסרית), המיוצג על-ידי עורכי הדין שי גימלשטיין, אילן גולוד וישראל קליין ממשרד ש. הורוביץ ושות’, והאיגוד האורתודוקסי הפלסטיני, שטוענים לבעלות על השטח, עתרו נגד הרישום.

בעקבות העתירה, בחודש מרץ האחרון ביטל בית המשפט המחוזי בירושלים את הליך הרישום של הכנסייה לטובת רוסיה, וקבע כי הגורם המוסמך לאשר את העברת הבעלות הוא הממשלה, ולא רשמת המקרקעין או בית המשפט, זאת בשל הכרזתו של המקום כקדוש. לפי הודעת נציגת הפרקליטות מהיום, העניין מצוי בפני צוות שרים.