בורסות עולם | סיקור שוטף

מניות ההייטק הובילו ירידות בוול סטריט; טסלה צנחה ב-6.3%

מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.8%, ה-S&P 500 רשם ירידה של כ-1.3%, והנאסד"ק נפל בסיום בכ-2% • בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת • המשקיעים דרוכים לקראת החלטת הריבית בארה"ב ביום רביעי • עונת הדוחות: ענקיות הטכנולוגיה יפרסמו תוצאות השבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

נעילה שלילית בניו יורק. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.8%, ה-S&P 500 רשם ירידה של כ-1.3%, והנאסד"ק נפל בסיום בכ-2%.

טסלה צנחה ב-6.3%, אנבידיה נפלה ב-5.9%, מטא בכ-3%, אפל ירדה בכ-2% ועליבאבא צללה בכ-6%.

במסחר בסחורות נרשמו ירידות חדות במחירי הנפט. החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט ירדו ב-2% למחיר של 85 דולר לחבית והנפט הגולמי בארה"ב צנח ב-2.3%, לרמה של 77.8 דולר. החוזים העתידיים על הזהב בארה"ב רשמו ירידה קלה למחיר של 1,922 דולר.

גם בזירת הקריפטו נרשמו ירידות חדות במטבעות המובילים. הביטקוין נסחר בירידה של יותר מ-4% ל-22.7 אלף דולר, והאת'ריום צנח בכ-5% לרמה של 1,560 דולר.

21:30

מחריפות הירידות בוול סטריט: מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.6%, ה-S&P 500 רושם ירידה של כ-1% והנאסד"ק נסוג ב-1.7%.

ירידות חדות רושמות בין השאר טסלה , אנבידיה, מיקרוסופט , מטא, ג'ונסון אנד ג'ונסון , AMD , עליבאבא ושברון.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות קורנית, קמטק , נייס , פייבר  ונובה.

20:25

מגמה שלילית בניו יורק כעת. מדד הדאו ג'ונס יורד בכ-0.3%, ה-S&P 500 רושם ירידה של כ-1% והנאסד"ק נסוג ב-1.5%.

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב, התשואות ממשיכות לעלות, לאחר שעלו ביום שישי. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס אחת ל-3.55%, תשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-5 נקודות לכ-4.25%. 

בסקירתו השבועית מציין האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, את המהפך במגמה השלילית של שנת 2022, וצופה המשך עליות גם בחודשים הקרובים, לאור ההובלה של סקטורים מחזוריים, השתתפות רחבה של מניות רבות במגמה החיובית וגורמי עונתיות. בהתבסס על ניסיון העבר, מעריך ארי ואלד כי מדד ה-S&P 500 עשוי להגיע לרמה של 4,600 נקודות במהלך המחצית הראשונה של 2023, ולהתייצב ברמה של 4,400 נקודות עד סוף השנה.

ואלד סבור כי העונתיות החזקה של חודש ינואר החולף תומכת בהמשך מגמה חיובית בשוק המניות בארה"ב. "מאז שנת 1928, תשואת שוק המניות האמריקאי בין פברואר לדצמבר היתה חיובית 71% מכל השנים, עם תשואה ממוצעת של 6.4%. בשנים בהן עלה המדד בחודש ינואר, עוצמת העליה השנתית היתה גבוהה יותר ועמדה על 8.6%, ואילו בשנים בהן השוק ירד בחודש ינואר, התשואה הממוצעת בשארית השנה היתה 3.1% בלבד", הוא כותב. 

18:50

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת - מדד הפוטסי רשם עלייה קלה ואילו הדאקס והקאק רשמו ירידות קלות.

בוול סטריט נמשכת המגמה המעורבת. מדד הדאו ג'ונס נסחר ביציבות, ה-S&P 500 רושם ירידה של כ-0.5% והנאסד"ק יורד ב-1.2%.

מניית לוסיד  צונחת בכ-7% לאחר עלייה חדה מאוד שרשמה ביום שישי. עוד בולטות בירידות טסלה, אמזון , מטא, ריביאן  וניאו.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות מאנדיי , סנטינל וואן , קורנית דיגיטל , פייבר , נובה  ולייבפרסון. מנגד, צים , פריון  ופאגאיה  רושמות עליות.

17:05

מגמה מעורבת בוול סטריט כעת. מדד הדאו ג'ונס נסחר ביציבות, ה-S&P 500 רושם ירידה של כ-0.3% והנאסד"ק יורד ב-0.7%.

ירידות בולטות רושמות עליבאבא , אנבידיה, אלפאבית  וניאו. מנגד, אמריקן אקספרס  עולה בעוד 2%.

16:31

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה שלילית. מדד הדאו ג'ונס נסוג בכ-0.2% והנאסד"ק יורד ב-0.9%.

מיקרוסופט  ואנבידיה  יורדות ביותר מ-1% ואפל  רושמת ירידה קלה לקראת פרסום דוחותיה ביום חמישי. טסלה  מנגד ממשיכה במומנטום החיובי.

14:40

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מזהיר כי המחלוקת על תקרות החוב עלולה לגבות מחיר מהכלכלה אמריקאית. "היסטורית, מחלוקות בנושא גבו מחיר מהכלכלה האמריקאית כשהחלישו את הדולר לטובת הזהב, גרמו לעליית התנודתיות בזרימת כספים לשוק ולהתרחבות מרווחי האשראי, מה שמשפיע על אמון המשקיעים ביכולת הממשלה האמריקאית להחזיר את חובותיה. בנוסף, המחלוקת מגיעה בעת שהפד מאט את הצמיחה הכלכלית על מנת להיאבק באינפלציה והכלכלה עומדת בפני סכנות המיתון, כשצמיחת התמ"ג צפויה לעמוד על 0.7% במהלך השנה כולה. 

"מחירי האנרגיה באירופה וביפן קרסו בתגובה לחורף החם, מלאי של גז טבעי ומאמצים ממשלתיים למצוא חלופות לאספקה הרוסית. אלו, במקביל למחלוקות על תקרת החוב, מערערים את התמיכה בדולר בדיוק כשהפד האט את העלאות הריבית והבנק המרכזי האירופי והבנק המרכזי ביפן הפכו לניציים יותר. עקב היחלשות הדולר הין היפני הופך לאופציה בטוחה ואטרקטיבית יותר. אנו מאמינים שיחס היורו-דולר יעמוד על 1.12 דולר פר יורו עד סוף 2023. הין יהפוך למקלט אטרקטיבי לדולר, ואנו מאמינים שעד סוף השנה ייסחר בסביבות 120 ין פר דולר, כאשר תנאי הסחר של יפן משתפרים", אומרים בבנק, ומוסיפים כי "האינפלציה מאטה ותחזיות הצמיחה העולמיות מקבלות דחיפה מהפתיחה המחודשת של סין. לכן העלינו את החשיפה לסיכוני מניות מתת משקל לניטרלי. אנו מעדיפים מניות סיניות ומניות שווקים מתפתחים על פני מקבילותיהן בארה"ב הנמצאות בסיכון גבוה יותר להפתעות שליליות".

13:00

הירידות בבורסות אירופה נמשכות בשיעורים של 0.8%-1.5%, אם כי מדד פוטסי הבריטי נסחר ביציבות בניגוד למגמה השלילית בקרב השכנות. מניית חברת ההימורים שהוקמה בישראל 888  צוללת כבר ב-26% לאחר עזיבת המנכ"ל והפסקת חלק מהפעילות במזה"ת.

בוול סטריט החוזים יורדים ב-0.6% עד 1.2%, כאשר במסגרת המסחר המוקדם ניכרות ירידות של 1%-2.5% בקרב ענקיות הטכנולוגיה, בהן אנבידיה, אמזון, אפל, אינטל ומטא.

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עולות: תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-2 נקודות ל-3.54% ותשואת האיגרת לשנתיים עולה ב-2 נקודות גם כן, ל-4.22%.

11:30

בורסות אירופה ממשיכות להתנהל במגמה שלילית וגם החוזים בוול סטריט רושמים ירידות, בשיעורים של 0.6%-1.1%.

מניית רנו  מאבדת גובה בצרפת לאחר שדווח שהיא מצמצמת את ההחזקה שלה בניסאן ותעביר 28.4% ממניות ניסאן לנאמנות צרפתית. בכך, החזקותיה של רנו בניסאן  יצומצמו מכ-43% ל-15%. יצרניות הרכב חתמו לראשונה על הסכם הברית שלהן במרץ 1999, וב-2016 הרחיבו אותה כך שתכלול את מיצובישי מוטורס היפנית. 

מאקרו אירופה: מדד המחירים לצרכן בספרד ירד ב-0.3% בינואר, כך לפי נתונים מקדמיים שפורסמו הבוקר. קצב האינפלציה השנתי לא עמד בתחזיות ועלה מ-5.7% בדצמבר ל-5.8%, כאשר הצפי בכלל היה שירד משמעותית ל-4.9%. בגרמניה פורסמו נתוני צמיחה ראשוניים, שלפיהם התמ"ג ברבעון האחרון של 2022 ירד ב-0.2% (כשהחזאים בשוק העריכו שיוותר ללא שינוי) כך שקצב הצמיחה השנתי הסתכם ב-0.5% בלבד, כשהתחזיות היו שיעלה ב-0.8%.

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות. מדד דאקס הגרמני נסוג ב-0.4% וקאק הצרפתי ב-0.6%, פוטסי הבריטי יורד ב-0.2% ויורוסטוקס 50 הכלל אירופי ב-0.7%.

חברת ההימורים ברשת 888 , שהוקמה בישראל, צוללת ב-12% בלונדון אחרי שהודיעה שהמנכ"ל ב-4 שנים האחרונות, איתי פזנר, יעזוב את תפקידו מיידית. "יו"ר הקבוצה, לורד ג'ונתן מנדלסון, ימלא את התפקיד כממלא מקום, בזמן שההנהלה תחפש אחר מנכ"ל קבוע". בסוף נובמבר רכשה 888 את הפעילות של חברת ההימורים וויליאם היל הבריטית בסכום של 2.2 מיליארד פאונד. לפי מקורות בחברה, העזיבה של פזנר קשורה לחיזוק שיתוף הפעולה בין החברות. עוד הוסיפה החברה כי היא תשעה את פעילות ה-VIP במזרח התיכון עד לסיומה של חקירה פנימית. נהלים מסוימים לא ננקטו ביחס לתהליכי KYC (הכר את הלקוח) ו-AML (מניעת הלבנת הון) עבור לקוחות VIP באזור המזרח התיכון, אמרה החברה.

בוול סטריט מתחזקות הירידות בזירת המסחר בחוזים העתידיים על מדדי המניות. החוזים על הנאסד"ק נחתכים ב-0.9% ועל הדאו ו-S&P500 ב-0.6%. 

באסיה, המסחר בטוקיו ננעל בעלייה של 0.2% למדד ניקיי, תוספת של 0.1% לשנגחאי ושל 1% למדד שנזן. מדד הדגל בטייוואן זינק ב-3.8%. לעומת זאת, מדד הנג סנג צלל ב-2.8% בהובלת מניות הטכנולוגיה ובסיאול ירד הקוספי ב-1.3%. גם הבורסה בסידני סיימה את היום בירידה, אך מתונה יותר בשיעור של 0.2%.

08:00

המסחר באסיה מתנהל במגמה מעורבת בשעה זו. מדד ניקיי בטוקיו נסחר ללא שינוי של ממש, בסין מדד שנגחאי עולה ב-0.3% ושנזן קופץ ב-1.3% ובטייוואן מזנק מדד הדגל ב-3.5%. בהונג קונג לעומת זאת נחתך מדד הנג סנג ב-1.7% ובסיאול הקוספי משיל 1.1%.

דריכות בשוק המט"ח: השקל ממשיך לאבד גובה מול המטבעות המרכזיים 
לאן מועדות פני המניות, איגרות החוב והדולר? חמישה משקיעים מתנבאים 
S&P 500: הסיכון עדיין גבוה והעליות האחרונות עלולות להיות מלכודת | ניתוח טכני

בטוקיו בולטת לרעה מיצובישי מוטורס שיורדת בקרוב ל-3% וגם ניסאן, סופטבנק, מרובני, פנסוניק וחברת החשמל של טוקיו רושמות ירידות. לעומתן חברת הקוסמטיקה שיסיידו מטפסת ביותר מ-2% וגם בנק שינסיי, פוג'י ויאמאטו הולדינס מתחזקות. בהונג קונג מובילות את הירידות מניות הטכנולוגיה והנדל"ן. קאנטרי גרדן צונחת ב-7.4% ועליבאבא מוחקת 6.2% מערכה. גם שיאומי וטנסנט יורדות בחדות, וכן ענקית הקזינו סנדס צ'יינה. בסיאול מניית סמסונג יורדת ב-1.5%.

בוול סטריט החוזים רושמים ירידות של 0.3%-0.5%, לאחר שנרשמה מגמה חיובית בשבוע המסחר האחרון. הנאסד"ק סיים את השבוע בקפיצה של 4.3% בשבוע רביעי חיובי רצוף, מדד S&P 500 עלה ב-2.5% בסיכום שבועי והדאו ג'ונס עלה ב-1.8%.

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב, התשואות יורדות מעט לאחר שעלו ביום שישי. התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת בנקודת בסיס אחת ל-3.50%, תשואת האג"ח לשנתיים נותרת יציבה ברמה של 4.20%.

היום יפורסמו מדד המחירים לצרכן בספרד ונתוני צמיחה ראשוניים לרבעון הרביעי בגרמניה (צפי לעלייה של 0.8%).

הדרמה העיקרית בגזרת המאקרו צפויה בערב יום רביעי (21:00 שעון ישראל) כאשר הפדרל ריזרב יכריז ככל הנראה על העלאת ריבית נוספת, כאשר הרוב המוחלט של הכלכלנים והסוחרים מעריכים שזו תעמוד על שיעור של 25 נקודות בסיס. זאת לאחר העלאת ריבית של 50 נקודות בסיס בדצמבר, שביעית במספרה בשנת 2022, שהביאה את הריבית בארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. זו הייתה תחילתה של הורדת ההילוך ע"י הפד, שכן להחלטה זו קדמו ארבע העלאות רצופות בשיעור של 75 נקודות בסיס.

המשקיעים נערכים גם לפרסום דוחות ענקיות הטכנולוגיה השבוע, בנוסף למיקרוסופט וטסלה שפרסמו בשבוע שעבר ותמכו בעליות השבועיות של המדדים, כאשר האחרונה זינקה ביותר מ-30% בתוך שבוע. ביום רביעי תפרסם מטא (פייסבוק)  וביום חמישי צפוי עיקר הדרמה עם פרסום דוחות של אפל , אמזון  ואלפאבית (גוגל) .

בשוק הסחורות, החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט יורדים ב-0.5% למחיר של 86.2 דולר לחבית והנפט הגולמי בארה"ב יורד ב-0.4%, לרמה של 79.3 דולר. החוזים העתידיים על הזהב בארה"ב עולים בכ-0.2% למחיר של 1,931 דולר.

בזירת הקריפטו נרשמות עליות של כ-2% במטבעות המובילים. הביטקוין נסחר בעלייה של 1.9% ועולה ל-23.7 אלף דולר, והאת'ריום עולה ב-2.2% לרמה של 1,634 דולר.

במט"ח, הדולר מטפס ב-0.7% ביחס לשערו היציג מיום שישי ועולה לרמה של 3.46 שקלים. המגמה צפויה להתחזק ככל שיגדלו מחזורי המסחר במט"ח, בהמשך היום. האירו קופץ בשיעור דומה ל-3.76 שקלים והליש"ט מזנקת ב-1% ושערה עולה ל-4.29 שקלים.

עוד במאקרו השבוע: ביום שלישי יפורסמו נתוני אבטלה, ייצור תעשייתי ומכירות קמעונאיות ביפן וכן מדד מנהלי הרכש בסין. באותו יום יפורסמו גם נתוני צמיחה ואינפלציה בצרפת ובגרמניה. לאחר התמתנות קלה, הצפי הוא שבינואר האינפלציה בגרמניה עלתה ב-1% כך שהקצב השנתי של עליית המחירים יטפס ל-9.2%, לאחר מדידה של 8.6% בדצמבר. בארה"ב יפורסם מדד מחירי הבתים של קייס שילר . ביום רביעי יפורסמו נתוני צמיחה בהונג קונג ונתונים ראשוניים של מדד המחירים לצרכן בגוש האירו. על פי התחזיות, האינפלציה בגוש ירדה בינואר לקצב שנתי של 9.1% (בהשוואה ל-9.2% בדצמבר). מספר שעות לפני החלטת הריבית בארה"ב יפורסם מדד ISM במגזר הייצור (וביום שישי יפורסם המדד למגזר הלא יצרני). ביום חמישי תפורסם החלטת הריבית בבריטניה (כאשר הצפי הוא שהיא תעלה ב-50 נקודות לרמה של 4%) ובגוש האירו (שגם צפויה לעלות ב-50 נקודות, ל-3% או 2.5% על הפיקדונות). ביום שישי יפורסם מדד מנהלי הרכש של Caixin בסין, מדד המחירים לצרכן בטורקיה (שם צפוי לעלות הקצב השנתי של האינפלציה מ-64.27% בדצמבר ל-66.5%) ודוח התעסוקה בארה"ב - שצפוי להצביע על עוד 185 אלף מועסקים במגזר הלא חקלאי ועל עלייה קלה בשיעור האבטלה (3.6% לעומת 3.5% בדצמבר).