דובי פרנסס למוסדיים: "במשמרת שלכם אסור שיוציאו כספים מהמדינה כדי לשרת אינטרסים פוליטיים"

דובי פרנסס, שותף ומייסד קרן Group 11, משקיע בסטראט-אפ ישראלי BridgeWise ומתייחס להתנהלות המוסדיים הישראלים סביב רפורמת המשפט שמקדם שר המשפטים יריב לוין: "מצופה מהם להרגיע את השוק, כלפי פנים וכלפי חוץ, וגם להבהיר פומבית לחברות בהן הם משקיעים, שהכספים לא יכולים לשמש ככלי למשחק פוליטי" • לגבי סערת עינת גז אמר כי "אני איש מקצוע שפועל מארה"ב, אבל לא שוכח מאיפה באתי ואיזו יד מאכילה אותי"

דובי פרנסס / צילום: ארכיון group 11
דובי פרנסס / צילום: ארכיון group 11

"חובתנו הציונית והישראלית היא להמשיך להזרים כסף לתוך ישראל. זה בתורו מחזק את המדינה היחידה שיש לעם היהודי", אמר לגלובס דובי פרנסס, שותף ומייסד קרן Group 11, שבימים אלו הודיעה על השקעה של 13 מיליון דולר בסטארט-אפ הישראלי BridgeWise. חברת הסטארט-אפ BridgeWise (ברידג'ווייז) מנתחת נתונים פיננסיים של שווקי ההון ומייצרת מחקרים מבוססי AI. 

מנכ"לית פאפאיה גלובל מושכת את כספי החברה מישראל. האם זה אפשרי?
דובי פרנסס נגד עינת גז: "אי-אפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי ניגוח פוליטי"
מה חשבו בקהילת ההייטק על הוויכוח בין היזמת למשקיע 

"Group 11 היא קרן אמריקאית שמשקיעה את מרבית כספה בחברות הזנק שבלב פעילותן הן ישראליות. הכסף שלנו נכנס לישראל ומגבה יזמים חזקים כמו הצוות של BridgeWise", ציין פרנסס. "בנוסף לסיבות המקצועיות בגינן השקענו בחברה, אי-אפשר להתעלם מהתזמון של ההכרזה שהוא אקטואלי לחלוטין, גם מסיבות שאינן רק קפיטליסטיות אלא גם חברתיות".

לפרנסס יש ביקורת על התנהלות המוסדיים הישראלים סביב הרפורמה המשפטית שמקדם שר המשפטים יריב לוין. "הבנקים הישראליים וחברות הביטוח מחזיקים בחסכונות ובכלל כספי הפנסיה של אזרחי ישראל. אני חושב שמצופה מהם להרגיע את השוק, כלפי פנים וכלפי חוץ, וגם להבהיר פומבית לחברות בהן הם משקיעים, שכספים אלו לא יכולים לשמש ככלי למשחק פוליטי", אומר פרנסס.

"בימים בהם מנכ"לים ומשקיעי הון סיכון מדברים על הוצאת ההשקעות מישראל, על המוסדיים להשמיע את קולם כשגורמים אלו או חברות פורטפוליו בהם המוסדיים השקיעו משמיעים את קולם בעד הוצאת כספים מחוץ לישראל. זוהי לא אמירה פוליטית. זוהי אמירה ציונית וישראלית - ועליכם, המוסדיים, לומר אותה בקול רם. במשמרת שלכם אסור שיוציאו כספים מהמדינה כדי לשרת אינטרסים פוליטיים משמאל או מימין".

אתה מדבר אל המוסדיים ואל בכירי המשק. מה יש לך לומר לכלל עובדי ההייטק על רקע האירועים האחרונים?
"אני רוצה להזכיר לכלל עובדי חברות ההייטק, ללקוחות חברות ההייטק ולמשקיעים פרטיים ומוסדיים בהייטק - תאגיד הוא תולדת המאמץ של סך כל הקבוצות והפרטים. לא רק של היזמים. נאמנותכם לתאגיד בו אתם עובדים חשובה לאין ערוך מכל הגורמים הראשונים. כפי שללא עבודה של ימים ולילות במיטב שנותיכם כדי להשיא ערך לא היה התאגיד מתקיים, כך גם נכסי החברה הם גם שלכם. תמיד זכרו זאת והשמיעו קולכם בגאון אם אתם רואים התנהלות שמשתמשת בנכסי החברה להבעת עמדה פוליטית".

"המום שהפכו את אמירתי על עינת גז לפוליטית"

לפני כשבוע מנכ"לית חברת ההייטק פאפאיה גלובל, עינת גז, הודיעה בחשבון הטוויטר שלה כי החברה תוציא את כל כספיה מישראל בעקבות הרפורמה במערכת המשפט. "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמוקרטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית להוציא את כל כספי החברה מישראל", כתבה. לדברי גז, "ברפורמה המתגבשת אין שום ודאות שאנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל. זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש".

דבריה של גז יצרו סערה, ופרנסס, אשר משקיע בפאפאיה גלובל ואף מכהן כמשקיף בדירקטוריון החברה, מיהר למתוח ביקורת על הודעתה של גז. בפוסט בלינקדאין כתב פרנסס: "זה נכון שלמנכ"ל או מנכ"לית יש זכות מלאה לנהל את כספי החברה באיזה בנק שימצאו לנכון, והדירקטוריון לרוב לא נדרש במעורבות בהחלטה כזו. אבל זה לא אומר שאפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי מקח ניגוח ואמירה פוליטי".

כעת בתגובה לביקורת שקיבל על ההתבטאות שלו, אומר פרנסס כי "אני המום שחלק מהקולגות שלי בתעשייה הישראלית הפכו את אמירתי לפוליטית או העזו להעביר ביקורת על הדרך בה אני נוהג ביזמים. אני לא איש פוליטי, אני איש מקצוע שפועל אמנם מארה"ב אבל לא שוכח מאיפה באתי ואיזו יד מאכילה אותי. בין השאר זו גם ידו של כלל הציבור בארץ על כל גווניו הפוליטיים. אל תשכחו זאת, בייחוד לאור העובדה שאתם חיים מכספי הציבור כבר עשרות שנים".

בין הבודדים מהמוסדיים שניצב לימינו של פרנסס הוא רועי קדוש, סמנכ"ל השקעות בחברת "הכשרה חברה לביטוח". אתמול הוא כתב כי: "כמשקיע מוסדי גדול וכמשקיע המוסדי הראשון ב-Group 11 של דובי פרנסס, חשוב לי להשמיע את דעתי הצנועה בנושא שהפך להיות שיחת היום בקהילה העסקית... להשתמש בנכס של החברה (חשבון הבנק שלה) שמקור הכספים הוא בעיקר דרך קרנות שגייסו כסף ממוסדיים ולהביע מחאה זה לא תקין. מנכ"ל הוא גם סך כל העובדים אצלו בחברה וגם מייצג את משקיעי החברה/Lp. יש דרך למחות וזה לגיטימי להביע דיעה אבל לא כדאי ולא רצוי לעשות מזה הון פוליטי או לשייך את זה לצד כזה או אחר של המפה הפוליטית. אין שום סיבה לייצר כדור שלג שעשוי לפגוע בלא מעט מעגלים שקשורים לתעשיית ההון-סיכון".