באזור תעשייה במרכז הארץ מצאנו שוק איכרים שלא היה מבייש אפילו את חבל דורדון

האנגר שמארח הופעות בלילה ושוק מרנין ביום, יקב משפחתי שמגיש ארוחות טבעוניות, גן בוטני משנות החמישים ושקדיות בתחילת פריחתן • כך חוגגים ט"ו בשבט בעמק חפר • חגית אברון תופרת יום

חממה בחוות הנוי. תיירות חקלאית–קולינרית ברוח התקופה / צילום: לימור ארליכמן
חממה בחוות הנוי. תיירות חקלאית–קולינרית ברוח התקופה / צילום: לימור ארליכמן

לא על הפרדסים והחקלאות לבדם מתקיים לו עמק חפר. כמו בקיבוצים ויישובים כפריים נוספים, גם כאן הנצו לאטם שלל עסקי בוטיק - יקבים, בתי קפה, חנויות יפות ותיירות חקלאית־קולינרית ברוח התקופה. אנחנו החלטנו להתמקד בחגיגת ט"ו בשבט, הכוללת שוק חקלאי כמו בכפרים בצרפת, סיור בוטני בגן סודי ויקב משפחתי שמגיש ארוחות טבעוניות.

09:00 | גבינות, מאפים ובירה מקומית

התחלנו את היום עם ניצני השקדיות היפות במטעי קיבוץ מגל, שם הן עתידות לפתוח את מופע פריחתן במועד ובזמן שיתאים להן. לאחר פתיח ראוי לאזור דילגנו על האפשרות לשבת בבית קפה מצויץ וסודי באחד המושבים שבצד הדרך כדי להקדיש את היום הזה לחגיגת ט"ו בשבט.

נסענו לאזור התעשייה של עמק חפר, הראוי למדור בפני עצמו בגלל שלל עסקי התיירות והקולינריה החבויים בין ההאנגרים והמבנים בו. שם מתקיים בכל יום שישי הראשון בחודש שוק איכרים. מבחוץ אין דבר המרמז על העובדה שההאנגר, המשמש בערבים להופעות סוערות, אוצר בימות השוק את מיטב היצרנים - גבנים, דבוראים וחקלאים של העמק.

שוק האיכרים / צילום: בועז לימן
 שוק האיכרים / צילום: בועז לימן

השוק הוא יוזמה של פארק התעשיות בשילוב אגף התיירות של המועצה, ומה שהתחיל כסצנה מחתרתית הידועה ליודעי ח"ן בלבד, הפך לאירוע שוקק המושך אליו את אוהבי האוכל, החקלאות ומה שביניהם מרחבי הארץ.

מה תמצאו שם? את כל מה שהייתם מצפים למצוא בשוק מרנין באחד מכפרי דרום־מערב צרפת. מדובר בשילוב מענג של קפה ומאפי בוקר מעולים שכיף להתחיל איתם את הסיור, גבינות מצוינות ממחלבות קטנות שכיף לטעום בליווי בירה מקומית שנמזגת בחדווה וחלה מופלאה בדוכן המאפייה הסמוך; ושפע של דוכני חקלאים המתפקעים מתותים, פירות הדר, אבוקדו, דבש מופלא, פרחים טריים ושאר הטוב שמפיקים המטעים, השדות והפרדסים של עמק חפר. גולת הכותרת הייתה הדוכן "עלעלים רעננים" של החקלאי עוזי תשובה מהיישוב עולש, המגדל מבחר מסחרר של עלי מיקרו יוצאי דופן, צנוניות ולפתות זערוריות שמשדרגים כל סלט.
שוק האיכרים. האנגר 9, אזור התעשייה עמק חפר. יום שישי 3.2, 8:00-14:00.

11:00 | יותר מאלף מינים של צמחים

חג האילנות הוא בהחלט הזדמנות לחבור לאילן למדני, מנהל הגן הבוטני חוות הנוי, הסמוך לרופין. הגן הוא אחד הסודות השמורים של תושבי העמק, המתהלכים להנאתם בין לא פחות מאלף מינים של עצים וצמחים המסתופפים להם שם, בהם פיקוסים, סוקולנטים ועצי השוטיה.

חוות הנוי הוקמה בשנת 1949 ויועדה לשמש כמעבדה שמטרתה להתאים צמחים ועצים שהובאו מרחבי תבל לתנאיה של המדינה הצעירה. המקום משתרע על פני 46 דונם, וגם סיור דומם בין משעוליו עשוי להרחיב את הסימפונות ולהיטיב עם כל ברייה.

אנחנו כאמור זכינו בהדרכתו של למדני, שבמשך שעה וחצי דיבר על סוגי הצמחים, העצים והשיחים שם, חלקם נדירים ונמצאים רק בגן. רותקנו לסיפוריו, צילמנו את עץ הלחם שפריו נראה כבקבוק, והשתוממנו נוכח "איגלו" שיצרו שורשים עבותים של עץ קשיש. במשך יותר משעה נבלענו בריאה הירוקה והתמסרנו כליל לחוכמתו. רק בעבור הסיפור על ועדת השמות הפמיניסטית שהתכנסה להעניק שמות למיני שיחי ההרדופים שווה להגיע לגן. בסיומו בי נשבעתי שלעולם לא אחלוף על פני הרדוף מבלי לתהות אם הוא קרוי על שם רחל הינאית או חנה רובינא.
חוות הנוי. הגן הבוטני עמק חפר. לתיאום סיור מודרך, 0547698195.

13:00 | בראנץ' טבעוני ביקב משפחתי

פסיעה מהגן הבוטני ואנחנו ביקב מרקוס שבכפר מונש, מושב קטן ובו מלבלבים עסקי אוכל משובבים בחצרות הבתים.

יקב מרקוס בכפר מונש / צילום: רונן גולדמן
 יקב מרקוס בכפר מונש / צילום: רונן גולדמן

יקב הבוטיק של משפחת מרקוס הוא מהסוג שפוגשים כשנוסעים בין דרכים צדדיות באירופה. העסק נמצא בחצר בית המשפחה היפה - האב מסייע בחקלאות, האם מבשלת מדי פעם והבן אור מלהטט ביין. כל זאת נפלא ורומנטי עד מאוד, רק שאנחנו נמצאים בישראל - ולא בצרפת - ולכן אור אוחז גם במשרת יום בתחום הביטוח. את היקב הוא מפעיל בסופי שבוע, שם מארח לטעימות ולגימות מסדרת היינות המצומצמת והמשובחת שיצר, ואפשר להגיע באמצע השבוע, כקבוצה, בהזמנה מראש. לפעמים נערכות במקום ארוחות מיוחדות, כמו זו המתקיימת ביום שישי הקרוב (3.2), ובו תוגש תקרובת טבעונית מעולה. בתפריט: שיפודי טמפה וירקות צלויים, קציצות כרשה במטבלים שונים, סינייה כרוב בבישול ארוך וסלטים. את כל אלה ילוו היינות הנפלאים של אור.
יקב מרקוס. כפר מונש. להזמנת מקום לבראנץ' הטבעוני ביום שישי הקרוב, 050-2288577.