הקשר בין הצעת החוק להגבלת השביתות ובין הרפורמה המשפטית

הצעת החוק שהגיש ח"כ שמחה רוטמן מבקשת לשנות דרמטית את כוחם של ארגוני העובדים בישראל ולהגביל את האפשרות לשבות בשל חקיקה של הכנסת או החלטת ממשלה • רוטמן הודה כי הסיבה להנחת הצעת החוק בעיתוי זה היא למנוע מארגוני עובדים להשבית את העובדים נגד הרפורמה המשפטית

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת החוק הפרטית שהניח השבוע יו"ר ועדת החוקה מהציונות הדתית, ח"כ שמחה רוטמן, מבקשת לשנות דרמטית את כוחם של ארגוני העובדים בישראל ולהגביל את זכות השביתה בשירות חיוניים.

בעבר הונחו הצעות חוק נקודתיות, גם על-ידי חברי אופוזיציה, שלא קודמו בשל חוסר היתכנות פוליטית, אך לא הייתה הצעה מקיפה הכוללת רכיבים רבים שיחד מחלישים את ארגוני העובדים מול פעולות הממשלה, מעבירים סמכות לכנסת ומגבילים שביתות תמיכה ויכולת להוביל מאבקים. 

הממונה על השכר היוצא: "מניסיון, אין היתכנות להצעות חוק למניעת שביתות"
האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית
השופטת בדימוס פרוקצ'יה: "פוליטיזציה של מערכת השפיטה היא הרס של המערכת"
המחאה נגד המהפכה המשפטית: המשפטנים בשירות המדינה מאיימים בסכסוך עבודה 

לפי הצעת החוק של רוטמן, תוגבל האפשרות לשבות בשל חקיקה של הכנסת או החלטת ממשלה. שביתה כזו לא תהווה עילה לסכסוך עבודה, אלא אם כן היא נוגעת ישירות לתנאי ההעסקה. כאלה הן שביתות נגד הפרטה למשל בתחום הנמלים או האנרגיה. גם שביתות אהדה (הזדהות) של שירותים חיוניים יוגבלו - ניתן יהיה לקיימן רק אם רוב העובדים הצביעו בעדן, ולפחות 50% מעובדי השירות החיוני השתתפו.

ח"כ רוטמן הודה בראיון ל-ynet כי הסיבה להנחת הצעת החוק בעיתוי זה היא למנוע מארגוני עובדים להשבית את העובדים נגד הרפורמה המשפטית. "קיבלתי פניות ממשפטנים ופרקליטים שתומכים ברפורמה, אבל ראש הארגון אומר להשבית". רוטמן מתייחס לארגון המשפטנים בשירות המדינה ולארגון הפרקליטים שהחליטו להכריז על סכסוך עבודה בשל הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה.

הכנסת תקבל סמכויות שהיום נמצאות בבית המשפט

אחד השינויים המשמעותיים הוא מתן סמכות לכנסת להגביל שביתות. כיום רק בית המשפט יכול להתערב ולעצור שביתות. לפי ההצעה, הכנסת תוכל להשהות שביתה ל-30 ימים, אם תחליט שיש פגיעה כלכלית חריגה או הפרעה למהלך החיים הרגיל. הכנסת גם תוכל לעצור שביתה ולהעביר את ההכרעה בסכסוך לוועדת בוררות.

שינוי נוסף מאפשר לראשונה לעובדים שלא להצטרף לארגון העובדים. כיום שליש מהעובדים מחייבים את היתר. במצב שבו רק חלק ישתייך לארגון, כוח השביתה יפחת. בנוסף, ניתן יהיה לפטר עובד שהשתתף בשביתה לא מוגנת.