רעידת האדמה הקטלנית: ארדואן הכריז על מצב חירום למשך שלושה חודשים באזורי האסון

מניין ההרוגים ברעידת אדמה הקטלנית שהתרחשה במרכז טורקיה והורגשה גם בסוריה, בקפריסין ובישראל, ממשיך לעלות ועומד על יותר מ-5,000 בני אדם - וצפוי להגיע לפי הערכות ליותר מ-20 אלף איש • בסוריה, מאות אנשים עדיין קבורים מתחת להריסות • הבורסה באיסטנבול צונחת

הריסות מרעידת האדמה בסוריה / צילום: Omar Sanadiki
הריסות מרעידת האדמה בסוריה / צילום: Omar Sanadiki

רעידת אדמה החזקה ביותר ב-80 השנים האחרונות אירעה אתמול בלילה במרכז טורקיה, אחריה נמשך רצף רעידות משנה שהורגש גם בישראל. בשעות הלילה הורגשה בטורקיה רעידת משנה שלישית בעוצמה של 5.6 בסולם ריכטר וגרמה נזק קל לבניינים ולמבנים. 

נשיא טורקיה ארדואן הכריז היום על מצב חירום למשך שלושה חודשים ב-10 ממחוזות המדינה שנפגעו ברעידות האדמה.

על פי הדיווחים ברשת רויטרס, ארדואן אמר בנאומו כי מניין ההרוגים בטורקיה עלה ל-3,549 בני אדם, מה שהעלה את מניין ההרוגים המשולב בטורקיה ובסוריה לכ-5,261. כמו כן, הוסיף כי כ-70 מדינות הציעו סיוע בפעולות חיפוש והצלה. 

הסיוע של סעודיה, הפופוליזם של ארדואן: רעידת האדמה תופסת את טורקיה במצב שברירי כלכלית | ניתוח
בעקבות רעידת האדמה: ישראל קיבלה פנייה ישירה מסוריה לסייע לה
האם פוליסות ביטוח הדירה תשלם לכם במקרה שביתכם יקרוס ברעידת אדמה?

רשויות החילוץ וההצלה בשתי המדינות עדיין מחלצות פצועים ומפנות הריסות, ולפי הערכות מספר ההרוגים הכולל באירוע עלול להגיע ליותר מ-20 אלף איש. לפי הערכות הרשויות בטורקיה, 5,775 בניינים קרסו בעקבות רעידות האדמה, וכ-8,000 בני אדם חולצו עד כה מההריסות.

מדד 100 המניות המובילות באיסטנבול ננעלה בירידות של כ-8%. הלירה הטורקית נסחרת ביציבות. 

רעידת האדמה בסוריה / צילום: Ghaith Alsayed
 רעידת האדמה בסוריה / צילום: Ghaith Alsayed

24 אלף כוחות חילוץ טורקים שותפים בניסיונות החילוץ, לצד משלחות סיוע בינלאומיות, בהן גם משלחת ישראלית. על פי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, הממשל בסוריה מאפשר מעבר של מתנדבי סיוע וחילוץ איזור הצפוניים - בשליטת המורדים, רק דרך מעבר אחד. הסיבה לכך היא חשש מצד הממשל בדמשק שהסיוע יפחית את סיכוייהם לזכות שוב בשליטה על האיזור. זאת בזמן שמאות משפחות בצפון סוריה עדיין קבורות מתחת להריסות.

הרעש הורגש גם בישראל

הרעש הראשון התרחש בשעה 3:17, שעון ישראל, בעוצמה של 7.8 ריכטר וגרם לקריסה של עשרות בניינים בטורקיה ובסוריה. בשעות הבוקר המאוחרות אתמול התרחשה רעידת אדמה נוספת בטורקיה בעוצמה של 7.7 בסולם ריכטר. רעידות המשנה הורגשו ברחבי הארץ, ובסוריה הורגשו גם בדמשק - אזור דרומי יותר מאשר האזורים בהם הורגשה רעידת האדמה הראשונה.

הרעש הורגש היטב גם בישראל ומהמכון הגיאולוגי לישראל נמסר: "ביום שני 06.02.23 בשעה 03:17 לפי שעון ישראל, התרחשה רעידת אדמה במגניטודה 7.7 ,במרחק של 474 קילומטר צפונית מזרחית למגדל שמס. עדכונים נוספים ישלחו בהמשך, ככל שיהיו".  בתוך כך, מדוברות המשטרה נמסר כי "בסביבות השעה 03:30 התרחשה רעידת אדמה בעוצמה 7.8 בטורקיה כ-500 קילומטר מישראל. הרעידה הורגשה באזורים שונים ברחבי הארץ אך אין נזק או נפגעים".

חילוץ של נפגעים ברעידת האדמה בעיר הטורקית מלטיה / צילום: Reuters, IHLAS NEWS AGENCY (IHA)
 חילוץ של נפגעים ברעידת האדמה בעיר הטורקית מלטיה / צילום: Reuters, IHLAS NEWS AGENCY (IHA)

הרעש הראשון נמשך כדקה, כך לפי הדיווחים ברשת רויטרס, ואחריו התרחשה רעידה נוספת בטורקיה בעוצמת 6.2. לאחר מכן, יותר מ-20 רעידות משנה הכו במדינה, בעוצמות משתנות כאשר הגבוהה בהן הגיעה לעוצמת 6.6.

הריסות בניין באזמארין בסוריה, לאחר רעידת האדמה / צילום: Associated Press, Ghaith Alsayed
 הריסות בניין באזמארין בסוריה, לאחר רעידת האדמה / צילום: Associated Press, Ghaith Alsayed