בעקבות רעידת האדמה: ישראל קיבלה פנייה ישירה מסוריה לסייע לה

נתניהו: "הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי; מכיוון שנתקבלה גם בקשה לעשות זאת - לנפגעים רבים מהרעש בסוריה - הנחיתי לעשות זאת גם כן" • בדיקת גלובס העלתה כי הפנייה הרשמית לסיוע הגיעה מסוריה, ולא מארגוני סיוע בינלאומיים

כוחות ההצלה הטורקים מחלצים פצועים מבניין שהתמוטט ברעידצת האדמה / צילום: Reuters, Sertac Kayar
כוחות ההצלה הטורקים מחלצים פצועים מבניין שהתמוטט ברעידצת האדמה / צילום: Reuters, Sertac Kayar

ישראל קיבלה פנייה ישירה מסוריה לסייע גם לה בעקבות רעש האדמה החזק שפקד הלילה את האזור. לפי גורם מדיני, הפנייה הגיעה רשמית מסוריה, וישראל, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, תיענה לה. 

האם פוליסות ביטוח הדירה תשלם לכם במקרה שביתכם יקרוס ברעידת אדמה? 
רעידת האדמה הקטלנית: אלפי הרוגים, הבורסה באיסטנבול צונחת 

בהודעה של לשכת ראש הממשלה שנמסרה היום (ב') לכתבים ציין נתניהו: "ביממה האחרונה הייתה רעידת אדמה קשה מאוד בטורקיה, שחבקה בקשת גם אזורים אחרים. אני הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי. כך אנחנו נוהגים ברחבי העולם, וכך אנחנו נוהגים גם בקרבתנו. מכיוון שנתקבלה גם בקשה לעשות זאת - לנפגעים רבים מהרעש בסוריה - הנחיתי לעשות זאת גם כן".

בדיקת גלובס העלתה כי הפנייה הרשמית לסיוע הגיעה מסוריה, ולא מארגוני סיוע בינלאומיים כפי שניתן היה לצפות. 

משלחת חילוץ והצלה של פיקוד העורף כבר מתארגנת ליציאה לאזור הרעש בטורקיה, אך עדיין לא ברור כיצד יינתן סיוע ישראלי גם בצד הסורי של הגבול.

רעש האדמה, בעוצמה של 7.8, היכה ביותר מעשר ערים בדרום-מזרח טורקיה ובערים וכפרים בסוריה. מאות בניינים קרסו במהלך הרעש ובשעות שאחריו, ובאלפי בניינים אחרים נגרמו נזקים. רשתות חשמל ותשתיות תקשורת נפגעו קשה, ומזג-האוויר מקשה על ניסיונות החילוץ. עד לשעות הצהריים נמנו בטורקיה כ-1,500 הרוגים, ובסוריה המספר מתקרב ל-1,000.

ההערכות הראשוניות מדברות על נזקים בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, וטורקיה תפנה לגורמים בינלאומיים בבקשה לסייע בשיקום שלאחר הרעש.

בישיבת סיעת הליכוד היום אישר נתניהו את הדברים ואמר: "ביממה האחרונה פקדו את האזור שלנו שתי רעידות אדמה חזקות, ומספר הנספים הולך וגדל. הנחיתי את ראש המל"ל צחי הנגבי לרענן את הצעדים שאנחנו צריכים לנקוט, וביקשתי ריענון של פקודות פיקוד העורף לאזרחים. אני מבקש מכל האזרחים למלא אחר ההוראות. 

"קיבלנו ביממה האחרונה פנייה מממשלת טורקיה לסיוע. אחר-הצהריים והערב נוציא משלחות של חילוץ, הצלה ועזרה רפואית. קיבלנו גם פנייה מגורם מדיני בקשה לסיוע הומניטרי לסוריה, ואני אישרתי את זה. אני מניח שזה יתבצע בזמן הקרוב".