האופרה שאסור לכם להחמיץ והתערוכה שאתם חייבים לראות

דרורה דומיני, מהאמניות והפסלות המוכרות והמוערכות בישראל, מציגה בגלריה גבעון בתל אביב 52 פסלים ורישומים שנוצרו לאורך הקריירה הארוכה שלה • אופרה הישראלית מעלה את האופרה "אריודנטה" מאת המלחין הגרמני הנדל • זוהי אופרה מתקופת הבארוק, שאפילו חובבי אופרה מושבעים אינם מכירים, המגוללת את סיפור אהבתה של בת מלך לארוסה האביר

מתוך האופרה ''אריודנטה'' / צילום: מיכאל פון
מתוך האופרה ''אריודנטה'' / צילום: מיכאל פון

אופרה

"אריודנטה" מאת הנדל
האופרה הישראלית

מנצח: ז'אן־כריסטוף ספינוזי
היכן: בית האופרה הישראלית
כתובת: שד' שאול המלך 19, ת״א
טלפון: 03-6927700
מופע ראשון: 17.2
שעה: 13:00
משך המופע: 3.5 שעות (כולל שתי הפסקות)
טווח מחירים: 195-445 שקלים
זמינות כרטיסים באתר האופרה הישראלית:
www.israel-opera.co.il

האופרה הישראלית לוקחת החודש הימור מעניין, ומעלה את האופרה "אריודנטה" (Ariodante) מאת המלחין הגרמני הנדל. ההימור מתייחס בעיקר לסגנון היצירה ולאלמוניותה: זוהי אופרה מתקופת הבארוק, שאפילו חובבי אופרה מושבעים אינם מכירים.

האטרקטיביות של ההפקה הנוכחית היא בעיקר בזכות המנצח והבמאי שעומדים מאחוריה, ששניהם יגיעו לאופרה הישראלית לראשונה. המנצח הוא ז'אן־כריסטוף ספינוזי (59), מהמנצחים הבולטים בתחום מוזיקת הבארוק בעולם. ספינוזי הוא המייסד והמנהל המוזיקלי של "אנסמבל מתיאוס", שחבריו מנגנים בכלי תקופה מהבארוק. גם ב"אריודנטה" תנגן גם תזמורת כלי תקופה, התזמורת הישראלית "בארוקדה", אותה יתגברו נגנים מ"אנסמבל מתיאוס".

הבמאי הוא דיוויד מק'וויקר (57), במאי אופרות נפלא, שמצליח להעביר את רוח היצירות שהוא מביים בצורה מלאת יצירתיות ודמיון.

עבור "אריודנטה" יצר מק'וויקר בימוי ריאליסטי־תקופתי שכולל ארמונות, קטעי מחול ובגדי נסיכות ואבירים בהשראת ימי הביניים. השילוב של ספינוזי ומק'וויקר מעורר ציפיות גבוהות, למרות שמדובר ביצירה שרחוקה מלהיות להיט שובר קופות.

האופרה שנשכחה

הנדל חיבר את "אריודנטה" עבור בית האופרה "קובנט גארדן" בלונדון, והיא בוצעה שם לראשונה בשנת 1735. היצירה מוגדרת כ"אופרה סריה" (רצינית), ומושרת באיטלקית. "ארדיונטה" פתחה את העונה הראשונה של הנדל ב"קובנט גארדן" ושולבו בה קטעי מחול, שמסקרן מאוד לראות איך יבוצעו בהפקה הנוכחית באופרה הישראלית. "אריודנטה" זכתה להצלחה ראשונית עם עלייתה בלונדון, אך לאחר מכן נשכחה ולא בוצעה במשך קרוב למאתיים שנה. רק בשנות השבעים של המאה הקודמת נגאלה מהשכחה וזכתה לביצועים והקלטות.

סיפור אהבה מהאגדות

עלילת האופרה מתרחשת בסקוטלנד של ימי הביניים. ג'ינברה (Ginevra) היא בתו של מלך סקוטלנד, שמאוהבת בארוסה, האביר אריודנטה. הדוכס פולינסו ((Polinesso מאוהב גם הוא בג'ינברה, אך היא דוחה את ניסיונות החיזור שלו. בתגובה רוקח פולינסו מזימה שנועדה להפריד את ג'ינוברה מאריודנטה: הוא מנצל את העובדה שדלינדה (Dalinda), המשרתת של ג'ינברה, מאוהבת בו, ומעליל על ג'ינברה שהיא בוגדת בארוסה. אריודנטה שבור הלב מנסה להתאבד, וג'ינברה מוקעת כבוגדת. אבל הסוף טוב: פולינסו מפסיד בדו־קרב עם אחיו של אריודנטה, מתוודה על המזימה לפני מותו, והאוהבים מתאחדים.

התפקידים הראשיים

אלמנט מרכזי באופרות של הנדל הוא זהות הזמר בתפקיד הראשי של אריודנטה. במקור בוצע התפקיד על־ידי זמר "קסטרטו" (סריס), כלומר גבר שסורס וכך נשמר קולו הגבוה. הפעם תשיר את התפקיד זמרת המצו־סופרן האמריקאית ססיליה הול, שזו תהיה הופעתה הראשונה באופרה הישראלית.

את תפקיד ג'ינברה תשיר זמרת הסופרן הישראלית המצויינת דניאלה סקורקה, ואת תפקיד המשרתת דלינדה תשיר הילה פחימה. תפקיד פולינסו התככן כתוב לקונטרה־אלט, ובמקור בוצע על־ידי זמרת. הפעם ישיר את התפקיד זמר הקונטרה־טנור האמריקאי ניקולס טמגנה. קונטרה־טנור הוא גבר ששר תפקיד אלט, וכדי להגיע לצלילים הגבוהים הוא משתמש ב"קול ראש" - קול המהדהד בחללי הראש, כמו הפה, הסינוסים והאף. אליהם יצטרפו זמרי מקהלת האופרה הישראלית ורקדנים.
אופרה

 תערוכה 

תערוכה חדשה לאמנית והפסלת דרורה דומיני בגלריה גבעון בת"א

עבודות: 1982-2022| דרורה דומיני
היכן: גלריה גבעון
כתובת: גורדון 35, ת״א
טלפון: 03-5225427
ימים ושעות פעילות:
ב'-ה': 11:00-18:00
ו'-שבת: 11:00-14:00
תאריך נעילה: 25.2

החודש נפתחה בגלריה גבעון בתל אביב תערוכת יחיד לאמנית והפסלת דרורה דומיני, "עבודות 1982-2022" שמה. בתערוכה מוצגים 52 פסלים ורישומים של דומיני, והיא עולה במקביל ל"צידה לדרך ארוכה", תערוכת יחיד של האמנית במוזאון תל־אביב, שהופקה לרגל זכייתה בפרס רפפורט ב־2022.

על האמנית

דרורה דומיני (72) היא אמנית ופסלת מהמוכרות והמוערכות בישראל, שמאחוריה ארבעה עשורי עשייה, משנות השמונים ועד היום. היא נולדה בקיבוץ מרחביה ולמדה אמנות באוניברסיטת ויסקונסין־מילווקי בארה"ב, בקולג' לאמנות בצ'לטנהם באנגליה ובאקדמיה לאמנות "סנט מרטין" בלונדון. עם שובה לארץ בשנות ה־80, הפכה לאחת ממייצגות המפנה הפוסט־מודרני בשדה הפיסול הישראלי. עבודותיה של דומיני מאופיינות בשפה פורמליסטית ופשוטה. הן משלבות השפעות מודרניסטיות ומוטיבים ביתיים ואורגניים, ומהדהדות, בין השאר, רעיונות על מוות, זיכרון וגוף האדם. בשנות ה־90 הרבתה דומיני לייצר פסלי חוץ ואנדרטאות, שהפכו לחלק נכבד בעשייתה האמנותית.

על התערוכה

בהשוואה לתערוכה המקיפה במוזאון תל־אביב, הכוללת את עבודותיה המונומנטליות של דומיני, התערוכה בגלריה גבעון רטרוספקטיבית ואינטימית יותר: מוצגות בה עבודות רבות וכמעט כולן קטנות ממדים. לדברי בעלת הגלריה, נעמי גבעון, היא מתקדמת בפסלים ורישומים שמייצגים שלבי ביניים בין פרקי העבודה המשמעותיים של האמנית, והם מציעים מבט שונה על עשייתה.

עבודה אחת

בקומת הגלריה העליונה ניצבים שני פסלי גבס לבנים משנת 2022. הפסלים, שניהם ללא כותרת, שטוחים ודקים, עומדים על הקרקע כאנדרטאות קטנות. צורתם הגאומטרית מזכירה מצבה שבורה. בשני הפסלים מגולפים דימויי גוף: באחד מהם פנים המזכירות את פסליו של הפסל ברנקוזי, ובשני חוט שדרה אנושי.

ערך שוק

לאורך השנים הציגה דומיני בתערוכות רבות במוזיאונים ובגלריות מרכזיים בארץ ובעולם, ביניהם מוזיאון תל־אביב, מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון חיפה, הגלריה הלאומית סיאול בדרום־קוריאה ומוזיאון ברוקלין. כמו כן זכתה בפרסים רבים, בין השאר בפרס שר החינוך לאמנויות פלסטיות, פרס שר המדע, התרבות והספרות ופרס דיזינגוף. בין יתר פסלי החוץ הרבים שיצרה דומיני, הפסל "אביב" הממוקם בשדרות רוטשילד בתל־אביב. מחיר עבודותיה המוצגות בתערוכה בגלריה גבעון נע בין 5000 ל־42 אלף שקלים.