לא רק דרכונים: המדינה לא מצליחה להנפיק כרטיסי אזרח ותיק

תעודות אזרח ותיק, הנצרכות לצורך קבלת הנחות ושירותים יעודיים לאזרחים ותיקים - לא ניתנות להנפקה כרגע • הסיבה: סיום התקשרות עם ספק התעודות הקשיחות בטרם הסתיים המכרז לספק חדש

אזרחים ותיקים / צילום: Shutterstock, goodluz
אזרחים ותיקים / צילום: Shutterstock, goodluz

משבר הדרכונים מונע מאזרחים להנפיק דרכונים קבועים לצורכי יציאה מהארץ. לשכות רשות האוכלוסין לא עומדות בכך, וגם המפעלים המדפיסים אותן נמתחים עד קצה גבול היכולת. אך ישנה בעיה חמורה נוספת: תעודות אזרח ותיק, הנצרכות לצורך קבלת הנחות ושירותים יעודיים לאזרחים ותיקים - לא ניתנות להנפקה כרגע. זאת בשל סיום התקשרות עם ספק התעודות הקשיחות עוד לפני שהסתיים המכרז עם ספק חדש. בינתיים, הקשישים נופלים בין הכסאות.

את התעודה יכול לקבל כל אזרח מעל גיל הפרישה הקבוע בחוק. כלומר, כרגע: גבר מעל גיל 67 ואישה מעל גיל 62 ו-4 חודשים. אך באתר אגף אזרחים ותיקים ובמשרד לשוויון חברתי, נאמר כי "נכון לעכשיו, זמנית, תתאפשר הנפקת תעודת אזרח ותיק דיגיטלית ביישומון בלבד. עם חידוש הנפקת התעודות הפיזיות, הן תשלחנה באופן אוטומטי לאזרחים ותיקים שהגיעו לגיל פרישה וטרם קיבלו תעודה. משלוח התעודות ייעשה לכתובת האזרח הוותיק הרשומה במרשם האוכלוסין". כלומר, לא ניתן להנפיק כלל תעודה, אלא נדרש שימוש באפליקציה. עבור אזרחים ותיקים שאינם בהכרח בעלי אוריינטציה טכנולוגית, מדובר במכשול משמעותי.

אזרח ותיק פנה לגלובס והעיד כי "המשרד לשוויון חברתי הפסיק לשלוח תעודות אזרח ותיק, ומפנה אותנו לאפליקציה. עקב כך, אזרחים ותיקים לא יכולים לנצל את זכויותיהם. זה מתאים לוותיקים?"

רק לאחרונה, שרת התחבורה מירי רגב הכריזה על תכנית לפיה יינתנו נסיעות חינמיות לגמרי בתחבורה הציבורית לאזרחים ותיקים, בניגוד להחל מגיל 75 כפי שנהוג כיום. מימוש הטבה זו כנראה ידרוש תעודת אזרח ותיק - שאי אפשר להשיג כעת. בכך, המדינה מעניקה הטבות ברמה החוקית, אך לא מאפשרת לנהנים מהן לנצל אותן בפועל.

תגובת המשרד לשוויון חברתי:
המשרד לשוויון חברתי מנפיק תעודות אזרח ותיק שאותן ניתן לקבל באופן קשיח או באופן דיגיטלי או בשני האופנים. נכון להיום הסתיימה התקשרות שהמשרד ביצע להנפקת תעודות באופן קשיח וטרם הסתיימו הליכי המכרז שאמור להחליף את ההתקשרות. אין כל מניעה לקבל את התעודה הדיגיטלית ומוקד פניות האזרחים הוותיקים 8840* מסייע לכל מי שמעוניין בכך. יודגש כי אין כל מניעה לקבל את ההטבות לאזרח הוותיק בהצגת התעודה הדיגיטלית או בהצגת תעודת זהות המעידה על גיל האזרח. אנו פועלים לחדש הנפקת תעודות באופן קשיח בהקדם האפשרי.