לוח הזמנים החדש של רכבת ישראל: קווים בשישי לחיפה והצפון

רכבת ישראל מפעילה לוח זמנים חדש, כך שקו החוף בין יישובי הצפון לחיפה ולת"א והדרום יחודש בימי שישי ובשעות הערב המאוחרות • כמו כן, קו רחובות-בנימינה יופעל עם שעות פעילות מאורכות יותר, ושירות רכבות הלילה מתרחב • לוח הזמנים החדש מתאפשר לנוכח התקדמותו המשמעותית של פרויקט חשמול המסילות

קטרים וקרונות חשמליים של רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
קטרים וקרונות חשמליים של רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

החל מאמש (11.2.23) רכבת ישראל מפעילה לוח זמנים חדש, כך שהשירות בקו החוף בין יישובי הצפון לחיפה ולתל אביב והדרום יחודש בימי שישי ובשעות הערב המאוחרות. כמו כן, השירות בקו רחובות-בנימינה יופעל עם שעות פעילות מאורכות יותר, ושירות רכבות הלילה מתרחב: נוסף לקו הפעיל בין ירושלים, נתב"ג ותל אביב, קו הלילה ימשיך גם להרצליה, לנתניה, לחדרה מערב ולבנימינה. 

מרוב מינויים פוליטיים, לא ברור מי יגשים את המדיניות של השרה מירי רגב | אסף זגריזק, טור סופ"ש
עסקת הנדל"ן של השנה: וילה בשכונה היקרה ביותר בהרצליה במעל 170 מיליון שקל | בלעדי

לוח הזמנים החדש מתאפשר לנוכח התקדמותו המשמעותית של פרויקט חשמול מסילות הרכבת, לאחר שכ-65% מהפרויקט הושלם, והוא צפוי להסתיים בסוף שנת 2024. הקו החשמלי הראשון בישראל, באיחור של עשרות שנים אחרי מדינות המערב, הוא הקו המהיר לירושלים, שאליו התווספו בשנים האחרונות קווים נוספים, וכעת חשמול המסילות התרחב צפונה עד לבנימינה, עובדה שמאפשרת את הפעלת הרכבת בימי שישי עד השעה 13:00 ובשעות הלילה עד חצות, בתדירות של רכבת אחת לשעה לכיוון, כדי לאפשר עבודה על המסילות במקביל.

גם שעות הפעילות בקו רחובות-תל אביב-בנימינה יוארך עד השעה חצות, ויופעלו רכבות בימי שישי עד השעה 13:00, כאשר מסלול הקו יוארך עד לתחנת אשקלון.

לפני תקופת הקורונה נוסעי הרכבת יכלו ליהנות משירות רכבות הלילה לנתב"ג, שהופסק וחודש בהדרגה בשנה האחרונה בעקבות העבודות על חשמול המסילות. בשנה האחרונה השירות חזר בהדרגה ועובר בתחנות ירושלים-נתב"ג-תל אביב, ועתה רכבות הלילה יופעלו אחת לשעה ויעצרו גם בהרצליה, בנתניה, בחדרה מערב ובבנימינה. בלילה שבין שלישי לרביעי הרכבת לא תמשיך לתחנת ירושלים ותסתיים בנתב"ג כדי להמשיך בעבודות תחזוקה במנהרות הקו לירושלים. עבודות אלה נמשכות ברצף מאז שנפתח הקו לתנועת נוסעים. 

פרויקט דגל אסטרטגי

פרויקט החשמול הוא פרויקט הדגל האסטרטגי של הרכבת, שכן הוא מהווה תנאי לרכישת ציוד קרונות חדש וחשמלי, במקום קטרים וקרונות מקרטעים וישנים שעדיין מונעים באמצעות דיזל. הפרויקט מאפשר גם הנעה שקטה יותר, עם פחות תקלות וזיהום אוויר. הפרויקט גם יאפשר הפעלה ותחזוקה יעילה וחסכונית יותר, משום שהרכבת לא תצטרך להחזיק עוד בקטרי דיזל לרבות תדלוק ותחזוקה.

הפרויקט מחייב את הרכבת, בין היתר, להחליף את הצי הנייד שלה בקרונות ובקטרים חשמליים, להקים מוסכים ומערך תחזוקה חדש לטיפול בצי החשמלי, להכשיר את כוח-האדם המקצועי ברכבת לתפעול ותחזוקה של הציוד החשמלי, ולהתאים את מערכות התקשורת והאיתות להפעלה החשמלית.

הפרויקט כולל פריסת רשת קווי הזנה חשמלית לאורך כ-420 קילומטרים של מסילות רכבת פעילות. מדובר בעבודה שניתן לבצע רק בחלק משעות הלילה או בסופי השבוע, ובכל פעם על מסילה אחת תוך הגבלת תנועת הרכבות במסילה השנייה.

הפרויקט יצא לדרך בשנת 2015 והובטח שיסתיים עד לשנת 2021, אך לאחר שרשרת עיכובים ותקלות בשנת 2019 הפרויקט קרס, והדיווח שהועבר לממשלה הוא שהפרויקט יושלם רק בשנת 2030 - כמעט עשור אחרי תאריך היעד.

דחייה בפרויקט משמעותה פגיעה כלכלית משמעותית ברכבת ובמשק. לפי דוח מבקר המדינה, באותה שנה הפרויקט נאמד ב-12.1 מיליארד שקל, כאשר רק 31% ממנו בוצעו, ובמועד הביקורת, חצי שנה מאוחר יותר, רק 13% מהרשת חושמלה. 

לוחות הזמנים קוצרו

בשנת 2020 הנהלת הרכבת החדשה בראשות המנכ"ל הנוכחי מיכאל מייקסנר הגיעה להסכם חדש מול קבלן החשמול הספרי (חברת SEMI), בעלות של חצי מיליארד שקל שהצליחה להזניק את הפרויקט. לוחות הזמנים קוצרו עד לשנת 2025, והפרויקט החל להתקדם באופן נמרץ, לעתים על חשבון השירות לציבור.

גם המבנה הארגוני של החברה הותאם לאתגר, ובעצם ההתקדמות המהירה הצליחה הרכבת לרכוש חזרה את אמון הממשלה וקיבלה לידיה פרויקטי תשתית נוספים. הרכבת עובדת יחד עם חברת נתיבי ישראל גם על קו הרכבת המזרחית מחדרה ללוד, שצפוי להיפתח בשנת 2026, ועל המסילה הרביעית בנתיבי איילון, שעיכובים רבים הובילו את השלמתה לשנת 2030. בנוסף היא עובדת על מסילה לאורך אוטוסטרדת 431, ותוכנית הפיתוח שלה כוללת 50 מיליארד שקל להכפלת המסילות בקו החוף, הארכת הרכבת למרכז העיר ירושלים ופרויקטים רבים נוספים.

כעת עיקר העבודות בפרויקט החשמול הוא המשך החשמול צפונה מבנימינה לתחנה תפעולית בסביבת זיכרון יעקב, והמוקד השני של העבודות הוא בין אשקלון לבאר שבע, כדי לחבר את מסילת טבעת השרון עד לבאר שבע. מקום נוסף שהחשמול מסתיים בו בימים הקרובים הוא בין רחובות לאשדוד, כדי להביא את קו הרכבת בנימינה-רחובות עד לאשקלון.

ואולם חרף ההתקדמות הרבה, לפרויקט החשמול יש עוד אתגרים משמעותיים, ובהם המחלוקת מול עיריית חיפה: העירייה מסרבת לאפשר את חשמול המסילות בין תחנת חוף הכרמל לעיר התחתית בחיפה, וזאת בשל פגיעה חמורה בקו הרקיע של העיר והחיץ שמהווה מסילת הרכבת יחד עם הכביש בין העיר לים.  

"דרושים פתרונות ביניים" 

מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", בירך על סיום עבודות החשמול עד בנימינה ועל החזרת רכבות הלילה, אך ציין כי "על אף החשיבות של מעבר לרשת רכבות חשמלית, אנו רוצים לראות פתרונות ביניים שישבשו כמה שפחות את ההתניידות של נוסעי התחבורה הציבורית הקבועים".

לדבריו, "אנו קוראים לרכבת ולמשרד התחבורה לאמץ את התוכנית שהציגה העמותה להפיכת השאטלים לקווים מן המניין עם מידע בזמן אמת, צעד שיגביר את הוודאות בקרב הנוסעים ויאפשר לצלוח את העבודות עם שביעות-רצון גבוהה יותר".