שביתה | שאלות ותשובות

לאשר חופש לעובדים? מה שכדאי לדעת על השביתה היום

במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית, מתרחשת היום שביתה במשק שתלווה בהפגנה סמוך לכנסת • אין מדובר בשביתה המוכרת של איגוד עובדים אלא בהשבתה עממית, במסגרתה כל אזרח מחליט אם להצטרף • גלובס עושה סדר בנוגע לשאלות שהמעסיקים והעובדים נדרשים להתמודד עמן

משרד ריק. מה צריך לדעת על השביתה המתוכננת במשק? / צילום: Shutterstock, PeopleImages.com - Yuri A
משרד ריק. מה צריך לדעת על השביתה המתוכננת במשק? / צילום: Shutterstock, PeopleImages.com - Yuri A

במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, מתרחשת היום (ב') השבתה במשק שתלווה בהפגנה סמוך לכנסת בעקבות קידום מהלכי החקיקה. מי שהכריז על השביתה הם מטה המאבק המאגד קבוצות מחאה שונות ומגזרים שהתאגדו למחות יחד.

לצד הארגונים שמנהליהם הצהירו על עמדה אחידה מטעמם ועל הצטרפות גורפת לשביתה, או כזו שמברכת כל עובד שייבחר לשבות, מרבית הארגונים נתקלים בדילמות בנוגע להתנהלות נכונה בתוך הארגון והיחס לשביתה.

אין מדובר בשביתה המוכרת של איגוד עובדים המשבית מקומות עבודה אלא בהשבתה עממית, במסגרתה כל אזרח מחליט אם להצטרף. גלובס עושה סדר בנוגע לשאלות המשפטיות והערכיות שהמעסיקים והעובדים נדרשים להתמודד עמן. 

בחלק מהמשק נערכים לשביתה, בהסתדרות קוראים לפשרה ומסבירים מדוע לא ישתתפו
השלב הבא במחאה המשפטית: איך תיראה ההשבתה ביום שני הקרוב? 
אפשר להגיע לפשרה? ארבעה מומחי משפט מכל הצדדים מדברים על הרפורמה

האם המעסיק יכול לחייב את העובד לקחת יום חופש כדי לשבות?

עו"ד ירון קרמר, שותף בנ.פינברג המתמחה בדיני עבודה, מסביר כי המעסיק רשאי להחליט אם לאפשר לעובד לשבות על חשבון העבודה או לאפשר לו לקחת יום חופש. עו"ד קרמר ממליץ לעובדים המעוניינים לשבות, אשר מקום עבודתם לא הודיע כי ניתן לשבות על חשבונו, לבקש יום חופש; ומדגיש כי מדובר באירוע חריג שלא היו כמותו. "לא נתקלנו באירוע כזה של מחאה נרחבת שהוא תוצר של אינדיבידואלים שחברו יחד. זו לא שביתה שמונעת על-ידי ארגוני העובדים. יש שביתות הזדהות שכולן תוצר של התארגנויות שאין להן מעמד בתחום יחסי העבודה".

עו''ד ירון קרמר, שותף במשרד נ.פינברג / צילום: אופיר אייב
 עו''ד ירון קרמר, שותף במשרד נ.פינברג / צילום: אופיר אייב

האם מותר למעסיק לסרב לבקשה ליום חופש?

לדברי עו"ד ירון קרמר, למעסיק יש אפשרות לסרב לבקשה לחופשה, אך מדובר במצב חריג. "למעסיק יש סמכות מלאה לאשר או לא לאשר חופשה לעובד. אם המעסיק לא מאשר, זה צריך להיות מסיבות ענייניות".

לדבריו, "באופן עקרוני, כשעובד מבקש יום חופשה, למעסיק אין זכות לשאול למה הוא רוצה את יום החופש. זה צעד לא לגיטימי של מעסיק. ברוב מקומות העבודה המעסיקים צפויים לאשר לכל הפחות יציאה לחופשה, ויהיו כאלה שיאשרו חופשה בתשלום מלא. המעסיק צריך לנהוג בתום-לב לגבי אישור החופשה. מעסיק יוכל לסנדל את היכולת של עובדיו לשבות אם לא יאשר לכולם את החופשה".

במצב זה יכולה להיווצר סיטואציה שעובדים רבים יבקשו חופש, והעבודה בארגון או במפעל תיפגע. עו"ד קרמר מסביר כי "במצב כזה המעסיק יוכל לאשר חופש רק לחלק מהעובדים. זה יכול להגביל את היכולת של אלה שרוצים לשבות. אם מעסיק לא מעוניין לשתף פעולה - הוא יכול להגביל את מספר העובדים.

"יש בלגן גדול במשק", אומר עו"ד קרמר, "בתוך הבלגן, מי שלא יאפשר לשבות - זה עלול להתפשר כאנטי-מחאה. זו סוג של נקיטת עמדה, גם אם הוא לא אומר שהוא תומך או לא תומך ברפורמה. המעסיקים נמצאים בסיטואציה קשה - מרבית המעסיקים להערכתי יאפשרו לעובדים את החופש לקחת ימי חופשה, גם במחיר של פגיעה מסוימת בשגרת העבודה.

"יש גבול דק אם העובד רוצה לשבות, וזה פוגע בעבודת המקום. המעסיק יכול לאשר חופשות כפי שהוא מאשר חופשות ברגיל, אם זה משבית קווי ייצור. בסיטואציות כאלה יהיו מעסיקים שלא יאשרו חופשה לכמות עובדים בצורה שתפגע בעבודה. אבל אני אומר את זה עם כוכבית. מרבית המעסיקים במשק יושבים על הגדר בשבועות האחרונים ולא נוקטים עמדות. למעשה, מעסיק שיבוא ויביע עמדה, יגיב בצורה פוזיטיבית נגד החופשה. הגם שלא מדובר בנקיטת עמדה, זה עשוי להתפרש כהבעת עמדה".

האם מותר לעובדים לקחת ימי מחלה?

לדברי עו"ד ירון קרמר, "לא לגיטימי להתחלות, אך זה צעד שאני מניח שינקטו בו. אם העובד הביא אישור שהוא חולה, על המעסיק לכבד אותו, אלא אם המעסיק חושב שהאישור מזויף".

האם מותר לעובדי המדינה לשבות?

עובדי מדינה שישבתו לא יקבלו שכר ולא יוכלו לקחת יום חופש. נציבות שירות המדינה הודיעה היום (א') כי עובד השובת לא יהיה זכאי לתשלום שכר ולא לניצול יום חופש. ההחלטה כוללת את עובדי משרד החינוך.

את ההודעה שלחה מנהלת תחום בכיר תנאי שירות ויחסי עבודה סיגל אביב למנהלים בכל משרדי הממשלה, יחידות הסמך ובתי החולים הממשלתיים.

מה קורה במערכת החינוך?

עובדי מערכת החינוך הם עובדי מדינה ולכן התשובה הקודמת כוללת גם אותם. שר החינוך יואב קיש הודיע היום שתלמידים שייעדרו מבתי הספר בשל המחאה יירשם להם חיסור, ומורים שייעדרו מסיבה זו לא יקבלו תשלום.

כ-30 מנהלי בתי ספר יסודיים בתל אביב הודיעו כי יכבדו את התלמידים ואת המורים שימצאו לנכון לקחת חלק בפעולות חברתיות על רקע החשש למבנה המשטר הדמוקרטי בישראל. "יום הלימודים ביום שני יתקיים בהתאם לאילוצים, ואנו נעדכן על כך", נמסר. גם בחלק מהתיכונים הודיעו כי יאפשרו למורים ולתלמידים להשתתף במחאה על חשבון שעות הלימודים, באישור ההורים. למרות זאת, משרד החינוך הודיע כי ימי הלימודים היום יתקיימו כסדרם.

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד לא ייתן לגרור את מערכת החינוך בכלל ואת התלמידים בפרט לתוך ויכוח פוליטי. יום שני הקרוב, כמו שאר ימות השבוע, הוא יום לימודים רגיל לחלוטין - לא ניתנו אישורי היעדרות, לא לתלמידים ולא לצוותי ההוראה. במיוחד בימים אלה אנו חוזרים ומחדדים את השליחות בה בחרו אנשי החינוך ואת מחויבותם לממלכתיות ולהשארת הדעות הפוליטיות האישיות מחוץ לכותלי מוסדות החינוך". 

איך שומרים על איזון במקום העבודה ומה לגבי עובדים חיוניים?

בתוך כך, עולות שאלות ערכיות רבות בנוגע לכיצד מקומות עבודה ומנהלים צריכים להתנהל בנוגע לשביתה העממית. כיצד מתמודדים עם ויכוחים פומביים בבית העסק, האם דעתו של המנהל מייצגת את דעת העסק ואיך מתמודדים עם עובדים חיוניים למקום העבודה שמעוניינים לשבות? אחת הגישות המוצעות היא לנסות ולהגיע לעמק השווה עם מרבית העובדים, לשמור על גמישות ועל רגישות גבוהה לכוח האדם.

האם לאפשר לקבוצת עובדים לשבות?

לדברי מלי ביצור-פרנס, מנכ"לית חברת הייעוץ Tefen, נקיטת עמדה מסוימת במקרה זה היא טעות. "הייתי נמנעת מהמילה 'שביתה'. אם מישהו לא רוצה לבוא למקום העבודה, אני כמעסיקה אזמין אותו לקחת חופש, ושיעשה מה שהוא בוחר לעשות".

האם נכון שמנהל יביע עמדה המייצגת את הארגון כולו?

לדברי מלי ביצור-פרנס, "הכלל הבסיסי הוא לא להיכנס למקום של נקיטת עמדה. מעסיקים צריכים לזכור - החופש של הפרט מסתיים כשהוא פוגע בחופש של אדם אחר. מחובתו של המעסיק לשמור גם על תחושת הנוחות של העובדים השונים, וייתכן שיש בהם כאלה שיתנגדו לשביתה שנתפסת גם כאירוע פוליטי. מעסיקים חושבים שאם הם מנהלים או אף בעלים 'הם יכולים לעשות כרצונם' אבל מעסיק צריך לדעת שהוא לא בעל הדעה על נפשו של העובד. לעובד יש זכות לשבות או לא לשבות".

איך מונעים ויכוחים ודיונים פומביים בנושא במסדרונות ו/או בקבוצות הוואטסאפ?

"אנשים מתבטאים וקשה למנוע את זה", מציינת מלי ביצור-פרנס, "וכמובן שלא נכון לחסום זאת לחלוטין. אם יש דיון, צריך לקיים אותו, כל עוד המשתתפים לא מתסיסים. עם זאת, אי-אפשר לנצל משאבי מקום עבודה כדי לקדם דעות. אני ממליצה לכל המעסיקים לבקש ממחלקת משאבי אנוש להיות מחוברת, להזכיר ולהעיר שאנחנו מקבלים כל דעה, אבל העיסוק בקבוצות הארגוניות הוא בענייני עבודה. כדאי להוציא הנחיות של כללי התנהגות בקבוצה".

מה אומרים למי שבוחרים שלא להגיע לעבודה, מבקשים יום חופש, אבל הם נחוצים מאוד באותו יום?

מלי ביצור-פרנס מציעה: "לקיים מתודולוגיה שהיא כמה שיותר אג'ילית ומכילה. אם באמת יש משהו אקוטי, מומלץ לנסות להגיע לעמק השווה, אולי ללכת חלקית להזדהות עם השובתים, ובחלק אחר של היום לעבוד. מאוד חשוב שלא לעשות איפה ואיפה בין העובדים, ולשמור על שוויוניות, על רגישות ועל גמישות".