הפייקים שהופצו ברשתות בעקבות רעידת האדמה הקטלנית בטורקיה

אסון הטבע עצום הממדים בטורקיה ריתק את העולם - וגם הציף את הרשת בפייקים • המשרוקית של גלובס

מתוך ציוץ ויראלי בטוויטר, 6.2.23
מתוך ציוץ ויראלי בטוויטר, 6.2.23

מה עושים כשמתרחשת רעידת אדמה? יוצאים למרחב פתוח, תופסים מחסה, מתעדכנים באמצעי התקשורת. ויש גם מי שמפיצים פייקים. זמן קצר לאחר רעידות האדמה ההרסניות בטורקיה וסוריה החלו לצוץ ברשת תמונות וסרטונים שבהם נראים לכאורה המראות הקשים שם, אך למעשה הם לקוחים מאירועים אחרים. כך, למשל, אפשר היה להיתקל בסרטון של מגדל קורס שצבר מאות אלפי צפיות כשמעליו נכתב "טורקיה" בליווי אימוג'י של לב שבור, כשבפועל מדובר בבניין שקרס בפלורידה ב־2021. בהודו הפיצו באותו הקשר סרטון אחר של בניין קורס, ובודקי העובדות של The Quint הראו שמדובר בכלל בסרטון בן שבע שנים מיפן. והיו עוד דוגמאות רבות. כאן בחרנו להתמקד בפייקים קצת יותר מתוחכמים.

קצר בתקשורת. רעידות האדמה בטורקיה היו עוצמתיות במיוחד. עוצמתן עמדה על 7.7 ו־7.6 (לשם השוואה, בישראל לא תועדו רעידות בעוצמות כאלה מאז שהומצא סולם ריכטר). אבל האם יכול להיות שבעקבות הרעידות הללו "טורקיה זזה שלושה מטרים!", כפי שנטען ברשתות החברתיות במדינה? מתברר שמדובר בעיקר בחוסר הבנה של דברים שאמר גאופיזיקאי איטלקי בשם פרופ' קרלו דוליוני. דוליוני דיבר בראיון בערוץ טלוויזיה על תזוזה של מה שנקרא בגיאולוגיה "העתק". כלומר, כפי שהסביר לחברי ארגון בדיקת העובדות הטורקי Teyit, תזוזה שנרשמה במהלך הרעידה על פני הקרקע (באזור שבו התרחשה הרעידה). הוא כמובן לא התכוון שכל טורקיה נעה שלושה מטרים בכיוון כלשהו. גאולוג נוסף איתו דיברו בארגון אמר שלו אכן הייתה תנועה כזו של כל השטח, הרי שטורקיה "הייתה נקרעת מקצה לקצה".

הפיצוץ שלא היה. רעידות אדמה הופכות לקטלניות בדרך כלל במקרים שבהם הן מובילות לקריסת מבנים, כפי שאירע בהיקף גדול הפעם. אבל טמונה בהן גם סכנה גדולה לא פחות במקרה של פגיעה בתשתיות קריטיות ורגישות. למשל, כורים גרעיניים. בטורקיה אכן יש תחנת כוח גרעינית בשם אקויו, שממוקמת בדרום המדינה, ולא חלף זמן רב עד שברשת עלו טענות כי גם היא נפגעה. "מבזק: ת
חנת כוח גרעינית התפוצצה בשל רעידת האדמה בטורקיה", נכתב בציוץ בטוויטר שהפך ויראלי. לציוץ נוסף גם סרטון בו אכן נראה פיצוץ אדיר שאולי ייראה מוכר לצרכני חדשות בישראל. מדובר, כך עולה מבדיקה של Teyit, בווידאו של הפיצוץ הענק בנמל ביירות ב־2020, שגרם אפילו לעיריית ת"א להאיר את הבניין שלה בצבעי הדגל הלבנוני. מי שבכל זאת נותר מוטרד, יכול להתעדכן גם בכך שאין בטורקיה שום סימני קרינה חריגים, וכי על פי דיווחי הרשויות במדינה, אמצעי הבטיחות של הכור - שממילא מרוחק יחסית ממוקד הרעש - עשו את שלהם. 

שתיקת הציפורים. כולנו יודעים שחיות משנות את התנהגותן בסמוך לרעידות אדמה, וזה כנראה הרקע לסרטון ויראלי שהופץ בימים האחרונים ברשתות בו נראית להקת ציפורים שמפגינה "התנהגות מוזרה" רגע לפני רעידת האדמה הקטלנית. האם הציפורים אכן חשו בסכנה המתקרבת? לא במקרה הזה. בדיקה של AFP הראתה כי מדובר בסרטון שצולם ב־2017 מעל כביש מהיר ביוסטון. אגב, הצלם המקורי לא חשב שהציפורים חשות בסכנה כלשהי, והעניק לו את ההאשטאג "חלומי".

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

הבדיקה של The Quint: סרטון ישן מיפן שותף כ"בניין קורס בטורקיה"
בדיקה של teyit: על הטענה שטוריקה זזה שלושה מטר בעקבות הרעידה
בדיקה של teyit: על הסרטון שלפי הטענה מראה פיצוץ גרעיני לאחר הרעידה
הבדיקה של AFP: להקת ציפורים שנראתה לפני הרעידה בטורקיה?