גיל שויד: "אנחנו מחזיקים כסף בהרבה מקומות בעולם, ולא שינינו שום דבר"

מנכ"ל צ'ק פוינט, שהציגה צמיחה גבוהה בהכנסות פעילות אבטחת הסייבר: "אחרי שלושה רבעונים טובים, ברבעון הרביעי ראינו שינוי - לקוחות דחו פרויקטים, בניגוד לנהוג" • על השפעת הרפורמה המשפטית: "עד היום זה לא היה 'אישיו' בחברה"

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  סיימה את שנת 2022 עם צמיחה של 7.5% בהכנסות, שיעור צמיחה גבוה יותר מזה שבשנים קודמות - ב־2021 לדוגמה, היא צמחה ב־4.9%. לפי התחזית ל־2023, גם השנה הנוכחית תסתיים עם צמיחה, אך בשיעור צנוע יותר.

בסיכום השנה הגיעו הכנסות החברה ליותר מ־2.3 מיליארד דולר, כאשר גידול נרשם הן בהכנסות ממוצרים ומנויי אבטחה והן מעדכוני תוכנה ותחזוקה. גידול בהוצאות התפעוליות (השקעה בצמיחה עתידית, בין היתר בגיוס עובדים) הוביל לירידה של 2.6% ברווח התפעולי ל־884 מיליון דולר, והרווח הנקי הסתכם ב־797 מיליון דולר, ירידה של 2.3%.

על בסיס Non-GAAP הרווח הנקי השנתי הסתכם ב־935 מיליון דולר, דומה ל־2021, כאשר הרווח הנקי למניה על בסיס זה היה גבוה מהתחזיות - 2.45 דולר ברבעון ו־7.4 דולר בשנה כולה.

מסיבת עיתונאים וירטואלית שערכה צ'ק פוינט התקיימה במקביל להפגנות הענק נגד הרפורמה המשפטית, וגיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, נשאל בנושא. לשאלה האם כמו חברות הייטק אחרות, צ'ק פוינט מסיטה כספים מישראל או נשאלת שאלות בנושא על־ידי המשקיעים בה, השיב שויד: "תמיד היינו חברה טובה ויציבה וממשיכים להיות, זה לא נושא גדול כרגע.

"בתור אזרחים זה עניין אחד, אבל בחברה אנחנו עוסקים כרגע בכלכלה הגלובלית וכלכלת הסייבר. המשקיעים לא שואלים אותנו על הנושא. נדבר עם משקיעים לאחר הדוחות, ואולי יעלו את זה, אבל עד היום זה לא היה 'אישיו'. אנחנו מחזיקים כסף בהרבה מקומות, מאוד מבוזר ברחבי העולם, ולא שינינו דבר".

לצ'ק פוינט היו בסוף הרבעון 3.5 מיליארד דולר בקופה, ושויד ציין: "אנחנו מחזיקים בישראל סכומים לא קטנים שנועדו לטפל ולהגן על ההוצאות שלנו בשקלים. אלה סכומים לא קטנים, אבל מצד שני לא חלק הארי של ה־3.5 מיליארד דולר שיש לנו. אגב, מה שלא טוב לאזרחי ישראל - ששער הדולר עולה, ליצואנים הוא בטווח הקצר מועיל".

באשר לדעתו האישית על המצב, שויד אמר: "אני כבר 40 שנה לא מביע את דעותיי הפוליטיות. צ'ק פוינט היא חברה של כולם, חברה הכי דמוקרטית ופתוחה; כל עובד יכול להביע את דעתו, לא חל בזה שינוי וזה עובד מצוין. זו השנה ה־30 של צ'ק פוינט ותמיד נקטתי בקו מאוד ברור של לא להביע את עמדותיי הפרטיות, וזה לא הקונפליקט הראשון שיש במדינה". באשר לתוצאות העסקיות של צ'ק פוינט אמר שויד כי "יש לנו את כל הסיבות להיות מרוצים".

"עלייה בהתקפות המתוחכמות"

ברבעון הרביעי הכנסות צ'ק פוינט צמחו ב־6.6% לכ־638 מיליון דולר, מתוכן 404 מיליון דולר הכנסות ממוצרים ומנויי אבטחה, והיתר מעדכוני תוכנה ותחזוקה. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי ברבעון הגיע ל־270 מיליון דולר, לעומת 260 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח היה 301 מיליון דולר, עלייה של 2.4%.

לדברי שויד, "בשלושה הרבעונים הראשונים של השנה נהנינו מכלכלה מאוד טובה. ברבעון הרביעי ראינו שינוי בסביבה העסקית - לקוחות דוחים פרויקטים, ראינו את התופעה בכלל התעשייה". שויד הוסיף כי "הצורך באבטחת סייבר אוניברסלי ובתעדוף גבוה בארגונים. בדרך כלל ברבעון האחרון של השנה לקוחות 'רצים' לנצל את התקציב אבל ראינו שפתאום הם אומרים לא נורא אם פרויקט יידחה. קשה להגיד איך זה יימשך. שמעתי על ספקים אחרים שאמרו שהגענו לתחתית, אני לא בטוח שזה המצב".

שויד ציין שב־2022 עולם הסייבר המשיך להיות מאתגר, עם יותר התקפות שהן גם יותר מתוחכמות. בישראל העלייה גבוהה יותר, עם ארגון אחד מכל 15 שסבל מהתקפת כופר. "במוסדות חינוך המספר אפילו גבוה יותר, ראו את ההתקפה אתמול על הטכניון", אמר שויד. "הלוואי שהטכניון היו משתמשים בארכיטקטורת האינפיניטי שלנו, אני חושב שזה יכול היה להימנע".

"צוות שלם מיוניקורן שולח לנו קורות חיים"

בניגוד לחברות רבות בהייטק, צ'ק פוינט המשיכה לגדול במספר העובדים שלה, כשלדבריו ברבעון הרביעי היא גייסה 100 עובדים בישראל, ומתחילת 2023 הצטרפו עוד 100. "ללא ספק היה שינוי מצב רוח בתעשייה, וזה מאוד מצער. אנחנו עדיין לא מוצפים בקורות חיים, אבל בפירוש רואים מדי פעם צוות שלם מיוניקורן ענק ששולח אלינו קורות חיים", אמר.

לשאלה האם לצ'ק פוינט - עם 3.5 מיליארד דולר בקופה - יש כיום יותר הזדמנויות לרכוש חברות שהשוויים שלהן ירדו, שויד ענה: "אנחנו מסתכלים ובוחנים, ונשמח להרחיב את מה שאנחנו עושים. היום יש לנו פורטפוליו מאוד רחב, זה לא שיש לנו איזה חור גדול - אנחנו מכסים יוזרים, ענן, נטוורק, ניהול משותף".

במבט קדימה אמר שויד שצ'ק פוינט מקווה להמשיך ב-2023 את הצמיחה וההשקעות שעשתה ב־2022. תחזית החברה לשנה זו היא להכנסות של 2.34-2.51 מיליארד דולר, כך שבאמצע טווח התחזית מדובר בצמיחה של 4.1% לעומת 2022. הרווח הנקי השנתי Non-GAAP יהיה 7.7-8.3 דולר למניה, עלייה לעומת 2022.