לוין ורוטמן הציעו לאופוזיציה לקיים מגעים; לפיד: "התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג - עצירה של כל תהליכי החקיקה"

אחרי שהנשיא הרצוג קרא לפשרה בסוגיית הרפורמה במערכת המשפט, שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה רוטמן קראו ליו"ר האופוזיציה לפיד וליו"ר המחנה הממלכתי גנץ להיפגש עימם • "אם הם היו מתכוונים להצעתם ברצינות, הם היו טורחים לעדכן מראש את הנשיא ואותי בהצעתם, במקום שנשמע עליה בתקשורת", הגיב לפיד

שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

המגעים לפתיחת משא-ומתן על פשרה בסוגיית הרפורמה במערכת המשפט מתקדמים, יממה לאחר נאום נשיא המדינה יצחק הרצוג שהציב הצעת פשרה, כמו גם מסגרת להתדיינות. בפומבי נמשך שיח בין הקואליציה לאופוזיציה, שבו האופוזיציה דורשת הקפאה של הליכי החקיקה, והקואליציה מציגה פסק-זמן טכני של שבוע עד להעלאת הצעות החוק שעברו היום (ב') בוועדת הכספים להצבעה בקריאה ראשונה במליאה.

ברקע הדברים, היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הציבה מכשול נוסף כשסירבה לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להיות מעורב במגעים, בשל איסור ניגוד העניינים שקבעה.

עשרות מנהלים בכירים לגלובס: "תומכים בהידברות ובהסכמות רחבות על בסיס המתווה של נשיא המדינה יצחק הרצוג" 
מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג: דילוג מעל מוקשים וכמה סיבות לתקווה | פרשנות
אפשר להגיע לפשרה? ארבעה מומחי משפט מכל הצדדים מדברים על הרפורמה
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט

שר המשפטים, יריב לוין, ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, פרסמו ב-18:00 בערב הודעה ולפיה: "בהמשך לקריאתו של נשיא המדינה אמש, לשכותינו פונות בדקות אלה ללשכותיהם של ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, על-מנת לתאם פגישה משותפת אצל נשיא המדינה עוד הערב. אנו קוראים לראשי האופוזיציה להתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן".

לפיד הגיב ראשון, ובהודעתו נאמר: "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומ, וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא. אם השר לוין וח"כ רוטמן מסכימים לכך, נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

לוין ורוטמן השיבו: "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה כי רצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה, ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית". בתשובתם זו רמזו לכיוונו של יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, שטרם ענה להצעתם.

הפינג-פונג נמשך, ולפיד ענה: "אם השר לוין וח"כ רוטמן היו מתכוונים להצעתם ברצינות, הם היו מסכימים לעצירת החקיקה עד תום ההידברות ואולי אף טורחים לעדכן מראש את הנשיא ואותי בהצעתם, במקום שנשמע עליה בתקשורת".

בהרב-מיארה מונעת מנתניהו כל מעורבות

ברקע הדברים, מגעים קדחתניים המתנהלים ביממות האחרונות בין לשכת הנשיא הרצוג ללשכותיהם של רוטמן ולוין בידיעת נתניהו, וגם מול ראשי האופוזיציה לפיד וגנץ. במגעים מעורבים אישים נוספים פוליטיים ואחרים.

אלא שלבד מהוויכוח על הקפאת ההליכים החקיקתיים, יש עוד מכשול משמעותי: החלטתה של היועצת המשפטית בהרב-מיארה למנוע מראש הממשלה נתניהו כל מעורבות בחקיקה המדוברת, לרבות בטיפול במתווה הנשיא. לפי פרסום של העיתונאי עמית סגל, נתניהו פנה ליועצת המשפטית בבקשה שתאפשר לו להיות מעורב במגעים לפי מתווה הנשיא. היא סירבה, והוא - לפחות פומבית - מחוץ לתמונה.

בקרב גורמי האופוזיציה וההתנגדות לרפורמה הדוגלים בהידברות ובפשרה, יש זעם על בהרב-מיארה, שכן נתניהו נתפש כיחיד שיכול להביא את לוין ורוטמן לפשרות ולאזן את הרפורמה המוצעת.

בד-בבד ולמרות הסירובים, בבית הנשיא מתכוננים לתחילתה של התדיינות אולי כבר מחר (ג'). ההצעה של לוין ורוטמן נולדה מהניסיונות להגיע לפתרון שיאפשר את חידוש השיחות, וכעת מחפשים פתרונות אחרים, ובהם תחילת שיח "בהתכתבות" - כלומר, שכל צד בנפרד יגיע לנשיא ויציג את עמדותיו.

בתוך כך, בליכוד גוברת המגמה של הסכמה להידברות ולשינויים בסעיפי הרפורמה המשפטית. שם היו מרוצים יחסית מהמתווה ובעיקר מהפשרה שהציג הנשיא הרצוג, אשר בפועל קיבל את הנרטיב של שינוי מהותי הנחוץ ביחסים בין הרשויות, לרבות השינוי המהותי בוועדה לבחירת שופטים. גורם בכיר בליכוד אמר לגלובס כי הצעת הנשיא יותר מראויה ומאפשרת בסיס מכובד לשינויים בהסכמה רחבה.

אלא שגם אם יחל שיח, בשני הצדדים יש חלקים נרחבים המתנגדים להתפשרות. רבים בארגוני המחאה קראו לראשי האופוזיציה לא ללכת להידברות כלל, גם לא אם הצעות החוק יוקפאו, ומנגד בקואליציה יש רבים הדורשים האצה של הליכי החקיקה.

הערב שוחח גנץ בכנסת עם שר המשפטים לוין והודיע לו כי אם החקיקה תוקפא, הוא יגיע עוד הלילה להידברות עם צוות המחנה הממלכתי. עוד שוחח גנץ עם נשיא המדינה הרצוג, דן איתו בנושא וביקש כי יסייע לקדם את מתווה ההידברות אותו הציע, הכולל את הקפאת החקיקה כשלב מקדים. כלומר, גנץ לא מסיר את הדרישה להקפאה, אבל כבר נוקט שיח ישיר מול לוין והקואליציה.