כך הפכה ספוטיפיי לענקית שהיא היום, בזכות מחרוזת פנינים

הריסון פורד לוהק לתפקיד הראשון בחייו בידי לקוח שפגש בו בימים שנאלץ להיות נגר • ארכימדס מצא את התשובה לאתגר שהציב בפניו המלך כשרחץ באמבט ציבורי • וספוטיפיי הצליחה לפצח את המודל העסקי המנצח רק לאחר שמחרוזת פנינים נקרעה והתפזרה על רצפת המשרד • כשאנו נתקלים בסוגיה לא פתירה, אין לדעת מהיכן תגיע התגלית, אבל כן יש דרך להזמין אותה • סרנדיפיטי, מדור חדש

הריסון פורד (מימין) ב''אמריקן גרפיטי''. כשהיה נגר אחד מלקוחותיו ליהק אותו לתפקיד / צילום: צילום מסך
הריסון פורד (מימין) ב''אמריקן גרפיטי''. כשהיה נגר אחד מלקוחותיו ליהק אותו לתפקיד / צילום: צילום מסך

אודות המדור

סרנדיפיטי זו אקראיות מבורכת, הכוח המניע של גילויים לא מתוכננים שמשפרים את חיינו. בטור זה ננסה לתת כלים מעשיים ליצירת תנאים לאקראיות טובה, ולמינוף הזדמנויות מקריות בחיים האישיים והמקצועיים

אודות הכותבת

אסנת מירון היא מנהלת חדשנות ארגונית במעוז. בעברה מפיקת טלוויזיה. חוקרת סרנדיפיטי ומרצה בתחום

בפרקים הראשונים של הסדרה "פלייליסט" בנטפליקס, שמגוללת את סיפור הקמתה של ספוטיפיי, עולה שאלה מרכזית על המודל העסקי שלה: למה שאנשים ישלמו על מוזיקה שניתן להוריד בחינם באפליקציות פיראטיות? אלא שאז, במהלך ישיבה, מחרוזת פנינים שעונדת עורכת הדין של הסטארט־אפ - וקיבלה מסבתה - נקרעת וכל הפנינים עפות לכל עבר ומתפזרות על רצפת החדר.

איך להיות מרוצה מעצמי כמו דייל יופי בן 22: רות עפרוני עושה קניות | קניתי
האוכל הוא לא העניין, אלא הפולחן: ביקור במסעדה של מאיר אדוני בברלין | רעיון
ההחלטה השולית לכאורה שקיבל סטיב ג'ובס - ושינתה את מסלול חייו | סרנדיפיטי

ברגע הזה היא מבינה את מה שחיפשה שבועות: אנשים לא ישלמו על אלבום או על רשימת שירים שנכין להם, אבל אם הם כן ישלמו על פלייליסטים אישיים שהם יוכלו לעשות לעצמם בקלות. זו כבר תהיה מחרוזת שלהם.

המודל, כידוע, הצליח. האתגר נפתר מכיוון בלתי צפוי, בצורה בלתי צפויה. בסרנדיפיטי זה נקרא הסוג הארכימדי - כך על פי ד"ר כריסטיאן בוש בספרו The Serendipity Mindset.

אגדה מפורסמת על ארכימדס מספרת כיצד נתבקש בידי המלך היירון השני ביוון העתיקה לקבוע אם כתרו עשוי זהב טהור. לשם כך היה צורך למדוד את נפחו של הכתר. אך כיצד מודדים נפח של צורה שאינה הנדסית פשוטה? על פי האגדה, ארכימדס רחץ יום אחד באמבט ציבורי ושם לב שגופו דוחה מחוץ לאמבט כמות מים השווה לנפח גופו. מספרים שמרוב התלהבות מהגילוי המקרי צעק "אאוריקה!" (מצאתי ביוונית) בקולי קולות, ואפילו רץ עירום ברחובות העיר.

עצת השבוע
כשאתם נתקלים באתגר בלתי פתור - הניחו לו

איך עושים את זה
עברו למשימה הבאה, לכו לים, צאו לטבע, דברו עם אנשים שאינם קשורים לסוגיה

למה לעשות את זה
על פי הסרנדיפיטי הארכימדי, הפתרון הרבה פעמים יגיע מכיוון לא צפוי
כך מצאו ספוטיפיי, הריסון פורד וארכימדס את התשובה אחרי ניסיונות רבים אחרים
כשמשחררים דפוסים, נוצר מקום לחידושים

ארכימדס היה עסוק מאוד בשאלה שהמלך הציב בפניו אבל קיבל את התשובה באמצעות תגלית ממוזלת, באופן מפתיע. סרנדיפיטי ארכימדי הוא גילוי אקראי של משהו שמחפשים במקום אחד אבל מוצאים במקום אחר בדיוק.

האם זה יכול לקרות לכל אחד? כן, ברמות שונות של תרומה לאנושות. אבל כדי להצליח לאמץ את התגלית צריך להיות פתוחים מאוד לשינוי גישה תוך כדי תנועה, לשחרר שליטה לפעמים, להניח לתהליך ולפזר מחשבות במקומות לא טריוויאליים; לשאת עיניים לכיוון כללי ממוקד, אבל להשאיר את הסנסורים פתוחים הצידה.

הריסון פורד הגיע להוליווד בשנות השישים במטרה ברורה להשתלב בתעשיית הקולנוע. אלא שאודישן אחר אודישן הוא לא עבר, ולבסוף החליט להתפרנס מנגרות. יום אחד הזמין אותו לקוח, שבמקרה היה במאי מתחיל בשם ג'ורג' לוקאס, להתקין ארונות בביתו. השניים התיידדו, פורד שיתף אותו בחלום, ולוקאס הציע לו תפקיד קטן בסרט "אמריקן גרפיטי".

פורד נענה להצעה כמובן, אבל הסרט נדחה בידי שישה אולפנים. לבסוף, בניסיון השביעי, לוקאס צלח ופורד זכה לגלם את התפקיד. הסרט גם הפך ללהיט ענק עם חמש מועמדויות לאוסקר ושני פרסי גלובוס הזהב. כמה שנים לאחר מכן קיבל לוקאס אור ירוק לסרט "מלחמת הכוכבים"' וגם עבורו החליט ללהק את ידידו החדש - הפעם לתפקיד גדול בהרבה. והשאר, כמו שנהוג לומר, היסטוריה.

הסיפור הזה, הוליוודי ככל שיהיה, פוגש אותנו לא מעט, למשל, כשאנחנו מחפשים עבודה. הרבה פעמים, עוד כשאנו משקיעים את המקסימום בעבודה הנוכחית, מגיעה הצעה אטרקטיבית מלקוח, פגישה או היכרות אקראיים או טיפ מאיזה דוד רחוק בארוחת משפחתית. לפעמים זה עובד הרבה יותר טוב מאשר בתהליך חיפוש אקטיבי בערוצים הרגילים.

ועדיין, חשוב שיהיו לנו כוכבי צפון, שנשאף למשהו ונתכוונן אליו, שניצמד למטרה, אף אחד לא יושב ומחכה להפתעה שתגיע כדרך חיים. אבל מנהלים רבים יודעים שכשהם נתקעים בסוגיה בלתי פתירה, צריך לשחרר וללכת לים, לטבע, לעבור למשימה אחרת, להתנתק מערוצי החשיבה במוח ולחכות לתגלית.