הבעלים של בית הספר לנגרות: "מחירי מוצרי העץ עולים כבר שנתיים וחצי ומקשים עלינו"

שי גורל, בן 53 מתל אביב, בן 53, גרוש + 1 • הבעלים של בית הספר ללימודי נגרות "פנטזיות בעץ" • "אנחנו מלמדים על חומר ממשי, ויש לכך משמעויות כלכליות משמעותיות. למזלנו אין מחסור בחומרים, הבאג הוא שהמחירים מאמירים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

שי גורל, הבעלים של בית הספר ללימודי נגרות "פנטזיות בעץ" / צילום: תמונה פרטית
שי גורל, הבעלים של בית הספר ללימודי נגרות "פנטזיות בעץ" / צילום: תמונה פרטית

"למרות ההאטה במשק אנחנו לא רואים האטה בכמות הנרשמים, נהפוך הוא. ועדיין, אנחנו דואגים שבכל קורס או מסלול הכשרה מספר התלמידים יהיה כזה שנוכל לחנוך אותם באופן אישי ומקצועי", מספר שי גורל, בעל נגריית 'פנטזיות בעץ' שעורכת סדנאות וקורסים בתחום הנגרות. "אחד הדברים שמרתקים אותי הוא מגוון האנשים שמגיעים ללמוד ולהתמקצע בתחום: מבוגרים שהתפנה להם זמן, הייטקיסטים שבחרו לבצע הסבה ודבר שמאוד משמח אותי - אחוז הנשים שמגיעות לקורסים ולהכשרות גדל בהתמדה. אם בתחילת הדרך הן היוו כעשירית מסך התלמידים, כיום אנחנו מדברים על בין 30 ל־40 אחוז".

החיבור של גורל לעץ החל בגיל צעיר. כבנו של נגר ואומן עץ, היה זה אך טבעי שישתלב כעובד מן המניין בנגריה כשנפלט משורות מערכת החינוך בגיל 14. "אבי, אשר גורל, נגר מקצועי ומיומן, היה הבעלים של נגריה משגשגת בשכונת מונטפיורי בת"א אליה התגלגלתי כנער", משחזר שי. "התחלתי מלמטה; טאטאתי את הסדנה מ־6 בבוקר עד 6 בערב ולאט לאט התחלתי ללמוד את רזי המקצוע והטכניקות מאבי ומשמונת הנגרים שעבדו איתו".

"באותה תקופה התמקדנו בתכנון ובניית פרטי נגרות קומפלט למוסדות ובתים פרטיים ובמקביל בער בנו הרצון לחשוב מחוץ לקופסה ולייצר פריטים שונים ויצירתיים; פתחנו מדור שהתמחה בייצור רהיטים מעוצבים לילדים, כמו מיטות בצורת מכוניות מרוץ וכיכרות וארונות בלתי שיגרתים".

"הנגרייה זכתה לשם 'פנטזיות בעץ', העסק שגשג, אך כשאבי נפטר החלטתי לשנות כיוון ולהעביר את הידע שצברתי לאורך השנים לאחרים. הנגרייה הפעילה הפכה לבית ספר בו שני מסלולי לימוד, האחד לנגרות חובבנית והשני למקצועית. חרטנו על דגלנו לספק כלים לכל מי שמתעניין בתחום; אני מאמין שכשאדם יודע כיצד לבצע את העבודה אין דבר שהוא לא יוכל ליצור או לעשות. אנחנו מלמדים את התלמידים מכלול של נושאים החל מהחומרים הקיימים בענף, מחירים וכמובן איך לעבוד עם כל עץ: להקציע, להדביק ולשייף. אנחנו מלמדים את נקודות החולשה והחוסן ומשכללים את היכולות שלהם לעבוד עם כלים מתקדמים. שיטות העבודה כיום מאוד מתקדמות והכלים המודרניים מאפשרים לנו להגיע לתוצאה אופטימלית בקלות ובמהירות".

"הקורונה טלטלה את הענף שלנו. אנחנו מדינה נטולת תעשיות עץ והרוב המכריע של המוצרים מיובא מחו"ל. בשנתיים וחצי האחרונות מחירי העץ עולים באופן מתמיד, ברמה שכל שבוע נקבעים מחירים חדשים. הקורונה עשתה שמות בתחום שלנו ועם כל הרצון הטוב שיש אין לנו ברירה אלא לגלגל את העלויות קדימה - המוצרים עולים יותר, אנחנו כאמור מלמדים על חומר ממשי, ויש לכך משמעויות כלכליות משמעותיות. למזלנו אין מחסור בחומרים, הבאג הוא שהמחירים מאמירים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il