הצוללת | פודקאסט

דב מורן על המהפכה המשפטית, הסכנה להייטק וההערצה לבגין


דב מורן, מחלוצי תעשיית ההייטק הישראלית, חרד מפני ההרס הכלכלי שתזרע המהפכה המשפטית בישראל • "חברות בינלאומיות יעזבו, משקיעים יעדיפו לא להשקיע. מי שמכנה את מה שקורה עכשיו 'ימין' מעוות ומרמה את הציבור. המהפך של 77' היה היום המאושר בחיי" • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

דב מורן, אתה מחותמי מכתב ההייטקיסטים שהתריע על הסכנות שאורבות לכלכלה ולדמוקרטיה בישראל כתוצאה מהמהפכה המשפטית. כמו כן, היית פעיל בהפגנות נגד המהפכה, כולל השבוע בירושלים. נוסף לכך אתה שותף לשתי עתירות שהוגשו השבוע לבגץ כנגד תיקוני רוטמן, לצד עוד דמויות ציבוריות בכירות. עד כמה אתה מודאג?
"מאוד. אני לא חושב שאני יוצא דופן, אני רואה את כל הסביבה שלי, את כל האקו-סיסטם של ההייטק ואנשים בתפקידים בכירים בכלכלה ובאקדמיה. כולם מודאגים. זו לא דאגה מכך שיהיה משבר, הכלכלה תוכה ואחרי כן תתאושש. זו דאגה אמיתית, מהלב, לגורל עם ישראל. לפני 50 שנה לחמתי במלחמת יום כיפור, ואז היה נראה שאנחנו עומדים להיכחד. המשבר הזה מפחיד אותי לא פחות".

מהן ההשלכות?
"אנשים ייצאו מכאן. חברות בינלאומיות יעדיפו לא להקים כאן מרכזי פיתוח. משקיעים יעדיפו לא להשקיע כאן, גם מתוך חשש שביום מן הימים שר אוצר שיחסר לו כסף יגיד: בואו נעשה 'מס יתר' על רווחי הון של חברות. היית רוצה להיות משקיעה בחברה שאולי זה מה שיעשו לרווחיה, בלי שתוכלי לערער, לפנות לבית המשפט שיגן על זכויותייך?

"וכשהמצב הכלכלי יורע עוד יזמים יגידו, למה לנו להיות כאן? פחות יזמים, פחות חברות, המשמעות ברורה: עוד פגיעה בכלכלה. עוד פגיעה בכלכלה, עוד פחות יזמים, עוד פחות משקיעים. כשההייטק ייפגע, המשק כולו ייפגע כי ההייטק הוא הקטר של הכלכלה (ההייטק תורם לכ-15% מהתמ"ג בישראל ומעסיק יותר מ-10% מהשכירים בישראל, ה"ו). זה כדור שלג שעלול להיגמר בכך, או ייגמר בכך".

עוד על נקודת המבט של יזם ההייטק והמשקיע דב מורן על המהפכה המשפטית, והקשר לכלכלה ולהייטק, תמצאו בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס". דיברנו גם על התפוצצות הבועה, עצות ליזמים צעירים, הצלחות, כישלונות ופילוסופיית חיים.