יחסי חוץ | בלעדי

למרות התנגדות בברלין: שר המשפטים הגרמני יגיע מחר לפגישה עם לוין

לפי משרד המשפטים הגרמני, השר ד"ר מרקו בושמן יגיע לישראל ביום שני הקרוב וייפגש עם עמיתו, שר המשפטים יריב לוין • הביקור צפוי להתקיים למרות החששות בממשל הגרמני מהשלכות השינויים במעמד מערכת המשפט הישראלית על היחסים בין המדינות ולחץ מצד משרד החוץ הגרמני לבטל את הביקור

ד"ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
ד"ר מרקו בושמן, שר המשפטים הגרמני / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

שר המשפטים הגרמני יגיע מחר (ב') לביקור בישראל, למרות החששות בקרב צמרת הממשל הגרמני מהשלכות השינויים במעמד מערכת המשפט הישראלית על היחסים בין המדינות ולחץ מצד משרד החוץ הגרמני לבטל את הביקור - כך נודע לגלובס. 

לשכת עורכי הדין הגרמנית: ספק אם הרפורמה המשפטית בישראל "עומדת בתנאי הסף של משפט חוקתי" 
המחאה נגד המהפכה המשפטית: כ-130 אלף הפגינו בתל אביב 
מה קרה כששמחה רוטמן ואפרת רייטן נפגשו לדבר על הרפורמה המשפטית 

לפי משרד המשפטים הגרמני, השר ד"ר מרקו בושמן יגיע לישראל ביום שני הקרוב, ייפגש עם עמיתו שר המשפטים יריב לוין ויעזוב ביום שלישי. בושמן הוא חבר מפלגת FDP הליברלית החברה בקואליציה, בעוד משרד החוץ הגרמני נמצא בשליטת מפלגת "הירוקים".

בתקשורת הגרמנית דווח בשבוע שעבר כי משרד החוץ הפציר בבושמן לבטל את ביקורו עד שיתבררו השלכות הרפורמה המשפטית אותה מקדם שר המשפטים לוין, שכרוכה בהחלשת בית המשפט העליון ומוסדות הייעוץ המשפטי ועשויה לאפשר מינוי פוליטי של שופטים על-ידי מתן רוב לרשות המבצעת בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, בושמן הבהיר כי מדובר בביקור שכבר נדחה זמן רב בגלל מגפת הקורונה, עוד לפני שהממשלה בישראל הוחלפה בבחירות האחרונות.

כעת, כאמור, בתום דיונים פנימיים, הוחלט לקיים את הביקור. דובר השר אישר זאת לגלובס" עם זאת, גורמים הדגישו כי יש להמתין ולראות אם השר הגרמני יתייחס לשינויים המוצעים במערכת המשפט הישראלי לאחר פגישתו עם עמיתו הישראלי ביום שני. הפגישה אמורה להתקיים בד-בבד עם הבאתה של הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירה שופטים לקריאה ראשונה בכנסת.

אתמול פורסם בגלובס כי לשכת עורכי הדין הגרמנית שיגרה מכתב לשר המשפטים בושמן, בו היא מפצירה בו לנצל את הביקור כדי לדרוש ממקבילו הישראלי לשנות את הרפורמה ולפתוח בדיאלוג עם הגורמים המשפטיים בישראל. הלשכה הזהירה מפני "השלכות נוראיות" של אימוץ הרפורמה על מערכת המשפט הישראלית, שזוכה עד כה "ליוקרה ולמוניטין רבים במדינות דמוקרטיות". 

"הממשלה הימנית ביותר אי-פעם" 

הממשלה הפדרלית הגרמנית מתלבטת בימים אלה כיצד להתנהל מול הממשלה החדשה בישראל, שאותה גורמים בקבינט כבר הגדירו כ"ימנית ביותר אי-פעם". על הפרק עומדים לא רק היחסים השוטפים וביקורים הדדיים, אלא גם גורלן של ההתייעצויות הבין-ממשלתיות שכוננה הקנצלרית אנגלה מרקל ב-2008, כסמל ל"יחסים המיוחדים" בין שתי המדינות. בממשלה הפדרלית תהו כיצד שרים גרמנים יוכלו לשבת באותו שולחן לפגישות בי-לטרליות עם השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, שהורשע בהסתה לטרור, או עם נציגי מפלגת הציונות הדתית, כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

בימים אלה מתקיימים מגעים בין הממשלות כדי לנסות ולגבש הבנות שייקבעו אם מפגשים אלה, שהיו אמורים להיות שנתיים ולהתקיים לסירוגין בישראל ובגרמניה, יוכלו להמשיך ולהתקיים, ובאיזה פורמט. ייתכן כי הם יצומצמו כך שמשרדים מסוימים לא יהיו חלק מהם. משלחת גרמנית אמורה לדון בנושא עם נציגי ממשלת ישראל בימים הקרובים. על רקע התלבטות זו, המליצה שרת החוץ בגרמנית אנלנה ברבוק להימנע בינתיים מביקורים בישראל. בושמן הודיע כי הוא לא מקבל את ההמלצה, ויבוא כאמור לביקור במהלך השבוע הבא.

אחת ממטרות הביקור היא לחנוך תערוכה נודדת שהוצגה בגרמניה בנוגע לדרך שבה מערכת המשפט המערב-גרמנית התעלמה מעברם הנאצי של משפטנים רבים, שכיהנו בתפקידים רמים גם אחרי הקמתה ב-1949. התערוכה, שמציגה בדיעבד וממרחק השנים את "הכישלון הנורא" של משרד המשפטים של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית בנוגע ל"דה-נאציפיקציה" ולהתמודדות עם עברו בשנות ה-50 וה-60, תיפתח באוניברסיטת תל אביב ביום שני אחר-הצהריים, ותוצג עד מאי.