מדוע נציגי האוצר ובנק ישראל לא הגיעו היום לדיון בוועדת הכספים?

הדיון נערך בהצעתם של חברי הכנסת מהאופוזיציה, והשתתפו בו שורה של מומחים שדנו בקשר של הרפורמה המשפטית למצבה הכלכלי של המדינה • יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני: "ועדת הכספים קובעת שאין כל קשר בין הרפורמה המשפטית לבין כלכלת ישראל"

הדיון בוועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נציגים של האוצר ובנק ישראל לא השתתפו בדיון מיוחד שהתנהל היום בוועדת הכספים ועסק בהשפעת הרפורמה במערכת המשפט על כלכלת ישראל. הדיון נערך ביוזמת חברי כנסת מהאופוזיציה, והשתתפו בו שורה של מומחים מהאקדמיה לצד הייטקיסטים.

דיון סוער בוועדת החוקה; "אל תסתירו למה מיועדת החקיקה" 
לקראת העלאת ריבית נוספת: התייקרות של 1,000 שקל לחודש במשכנתה | ניתוח

בין המומחים שהוזמנו ניתן למנות את פרופ' ישי יפה וראובן גרונאו מהאוניברסיטה העברית ואת פרופ' עמר מואב מאוניברסיטת רייכמן, בנוסף השתתפו בו נציגים מרשות ני"ע. יוזמי הדיון מהאופוזיציה, והכלכלנים התריעו נגד הרפורמה, והעלו חשש כי זו תביא לפגיעה קשה בכלכלה הישראלית. מנגד טענו חברי הקואליציה כי ההתרעות השונות של המוחים הן שמביאות לפגיעה בכלכלה.

חברי הכנסת מהאופוזיציה זעמו על היעדרותם של הנציגים מהאוצר ומבנק ישראל, ואף טענו כי מדובר בזלזול בכנסת. ח"כ נעמה לזימי דרשה דיון חוזר בהשתתפות נציגי הבנק והאוצר. "אם אין פה את הרשויות זה אומר שצריך להתקיים דיון נוסף מכבד, האוצר לא רוצה לומר את ההשלכות", אמרה לזימי. "האם בנק ישראל, נמצא כאן? לא, זה מכוון, האוצר לא רוצה לתת את הדעת. זה העדר מקצועיות משוועת. אנחנו מגישים לא מעט דיונים מהירים בנושא והנשיאות לא מאשרת יום אחרי מכתב הכלכלנים או ההייטקיסטים בוטל דיון על עתיד ההייטק בוועדת כלכלה. אני מזהה ניסיון השתקה. אני מצפה שיהיה דיון נוסף עם הרשויות, אין לדיון כעת שום משמעות".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס הגיב לדברים: "כשאני ביקשתי לקיים דיון עם שליש חברי ועדת כספים, לא עשו פה דיון חודשים שלמים. בעבר נכנסה חברת כנסת חדשה ואמרה לי: 'אני יכולה להראות לך כמה פעמים קיבלתם סעד כחרדים', ועד היום אני מחכה. אני לא אומר להרוס את מערכת המשפט, אמר הנשיא צריך הידברות, הושטנו יד להידברות, יאיר לפיד ירק בפניו של הנשיא, אמר לו אני לא מוכן בלי 60 יום של עצירת החקיקה. מתריעים שיוציאו את ההשקעות, מי קורא להם להוציא אם לא חברי האופוזיציה שיושבים פה?".

מטעם בנק ישראל נמסר כי "בנק ישראל והוועדה המוניטרית נמצאים בעיצומם של דיוני הריבית הצפויה להתפרסם היום. כמו תמיד, ועל-מנת לשמור על תהליך החלטת הריבית סטרילי, נמנעים אנשי הבנק בימים שלפני ההחלטה ובוודאי ביום ההחלטה, מלהיפגש עם גורמים חיצוניים. בהתאם, הודענו מראש להנהלת ועדת הכספים שנציגי בנק ישראל לא יופיעו בדיוני הוועדה היום, שעלולה להיות להם זיקה כלשהי להיבטים מוניטריים. הבנק הודיע לוועדה כי יפעל לתאם את הופעתו בפניה במועד חלופי".

מטעם משרד האוצר נמסר כי הם נמצאים בדיוני התקציב, לקראת הבאתו לממשלה ביום חמישי הקרוב.

הצבעה הצהרתית לכך שאין קשר בין הרפורמה לכלכלה

בסיום הדיון, יו"ר הוועדה משה גפני אמר כי "המשק הישראלי יציב וחזק בכל הפרמטרים והמדדים הכלכליים. ועדת הכספים קובעת שאין כל קשר בין הרפורמה המשפטית לבין כלכלת ישראל, שהיא כאמור יציבה וחזקה. הניסיון לקשור בניהן הוא ניסיון פוליטי ברור, כפי שגורמים אלה המקשרים בניהם עשו זאת בכל נושא שממשלה נבחרת זו הביאה לדיון ולהחלטות".

לאחר מכן, גפני קיים גפני הצבעה הצהרתית לכך שאין קשר בין הרפורמה לכלכלה, כאשר בוועדה יש רוב לחברי הקואליציה. חברי האופוזיציה התנגדו לקיום ההצבעה וטענו כי היא נעדרת סמכות ואינה חוקית, וציינו כי ביקשו התייעצות סיעתית, אך בקשתם לא כובדה.