בעלי תואר ראשון עשויים להרוויח יותר, אז למה רבים מוותרים עליו

מחקרים מראים כי שיעור המבוגרים בארה"ב שמחשיבים תואר מתקדם כ"חשוב מאוד" צנח בשליש בתוך שש שנים • במקביל, פחות חברות, ביניהן ענקיות כמו גוגל וטסלה, דורשות תואר כתנאי קבלה, אלא מתעניינות בעיקר בניסיון של המועמד • כך הפך הניסיון ליתרון

מדוע רבים בוחרים לוותר על תואר אקדמי / צילום: Shutterstock
מדוע רבים בוחרים לוותר על תואר אקדמי / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

סורן קפלן הוא יועץ, מרצה, סופר עטור פרסים ומנהל תאגידי לשעבר. מחקריו הופיעו ב-Harvard Business Review, Forbes, Fast Company, CNBC, NPR ועוד

המגמות בשוק התעסוקה, עלייה בשכר הלימוד באוניברסיטאות, חלופות חדשות וללימודים דרך האינטרנט, יצרו נקודת מפנה בערך של תארים מתקדמים. מכון ברנינג גלאס מארה"ב דיווח לאחרונה שכמות העבודות המחייבות תואר מתקדם ירדה מ־51% ב־2017 ל־44% ב־2021. על פי מכון הסקרים גאלופ, שיעור המבוגרים האמריקאים (18־29) שמחשיבים תואר מתקדם כ"חשוב מאוד" ירד מ־74% ל־41% תוך שש שנים בלבד.

חברות כמו אפל, טסלה, IBM והילטון, שכבר לא דורשות תואר כתנאי קבלה לעבודה, עוזרות להניע את המגמות האלה. החברות האלה מבינות שהיכולת והכישורים שמקבלים מניסיון חיים יכולים להיות לא פחות בעלי ערך מתעודה מאוניברסיטה. דרישת תארים מקטינה את מאגר הכישרונות, ומשאירה מועמדים מעולים מחוץ למעגל ההעסקה לפני שאפילו נפתח.

אומנם על פי מחקר של אוניברסיטת ג'ורג'טאון, פוטנציאל ההשתכרות לאורך החיים של עובד בעל תואר ראשון הוא 2.8 מיליון דולר, בעוד שעובד ללא תואר, צפוי להשתכר ב־1.6 מיליון דולר בחייו. עם זאת, בעלי תואר צריכים לעבוד שנים רבות כדי להחזיר את עלות הלימודים שלהם, כסף שיכלו להשתמש בו לרכישת בית או להשקעה. ממחקרים אחרים עולה תמונה מדאיגה יותר: במחקר של אוניברסיטאות במסצ'וסטס למשל, נמצא שבוגרי לימודים מתקדמים לא הרוויחו יותר מבעלי תעודת בגרות.

הערך הגדל של ניסיון

לעיתים קרובות, ניסיון מקדם דרכי מחשבה חדשות ומפתח יכולות שהן לאו דווקא מוגבלות לעבודה ספציפית. אתם יכולים למנף את מה שהרווחתם מנסיעות, השתלמויות, התנדבות, פעילות פנאי ועוד על מנת לבנות משאבים שיהיו רלוונטיים לעתיד.

ישנם ארגונים כמו גוגל שיצרו תוכניות המספקות תוכן, משאבים ופעילויות מודרכות כדי להכשיר מחפשי עבודה פוטנציאליים. המטרה: למלא את צרכי הטאלנט בחברה. התוכניות של גוגל מאפשרות למחפשי עבודה לעקוף לימודים מסורתיים של ארבע שנים באוניברסיטה ולהקנות להם כישורים בתמורה ל־100 דולר לקורס בלבד - עלות שנמוכה משמעותית מזו של אוניברסיטה.

 

רק מעט אוניברסיטאות הכירו בצורך לפתוח קורסים ללימודים מקצועיים כדי לשרוד. אוניברסיטת מינרבה למשל, מציעה תוכנית של ארבע שנים, כשהמודל שלה משלב קורסים וירטואליים עם שבועות התנסות בערים גדולות בעולם. כך סטודנטים רוכשים מיומנויות כמו התנהלות בתרבויות זרות ונכנסים לתוכניות סטאז' עם ארגונים כמו IDEO, גוגל ואחרים. "הבנה אמיתית של העולם והאנשים בו מגיעה רק מחשיפה למציאויות החיים", נכתב באתר של אוניברסיטת מינרבה.

באוניברסיטת וושינגטון מדווחים שלאחר סיום הלימודים, 53% מהתלמידים הם או מובטלים או עובדים בעבודה שלא מצריכה תואר. בהתחשב בכך, לא צריך להפתיע ש־49% מכמות הבוגרים מאוניברסיטאות שאפילו לא טרחו לשלוח קורות חיים למקצוע זוטר הקשור לתחום הלימודים שלהם ב־2022, רק בגלל שחשו שחסרה להם הכשרה. לו הסטודנטים האלה היו מקבלים הזדמנויות להתנסות מעשית במהלך לימודי התואר שלהם, אולי המצב היה שונה.

אינטליגנציה מעשית

כשאתם חווים חוויות שמעניקות לכם חשיפה מעשית, אתם יכולים להטמיע ולשמר את הלמידה טוב יותר, ואז ליישם מה שלמדתם בעתיד. התוצאה של למידה זו היא מה שרוברט סטרנברג, בעבר נשיא האיגוד האמריקאי לפסיכולוגיה, מכנה "אינטליגנציה מעשית".

בספר האחרון שלי על הנושא הזה, תיארתי איך חוויות החיים שלכם עוזרות לפתח את כישורים ויכולות. לשם המחשה: חשבו על הפעם שלמדתם לרכב על אופניים. פשוט עשיתם את זה. לא משנה מה מנת המשכל שלכם, לא משנה כמה ספרים אולי קראתם על המכניקה של האופניים, ללמוד לרכב מצריך אותו תהליך - התנסות. הדוגמה הפשוטה הזו רלוונטית באותה מידה ללמידת תחומים אחרים, כמו כתיבת קוד לתוכנה או כתיבת תוכניות עסקיות.

ניסיון מעניק יתרון

בעבר תואר היה תנאי סף לראיון, אך כאמור היום זה משתנה. אבל דבר אחד בטוח - ללא קשר לשאלה מי אחראי על תהליך ההעסקה, כולם רוצים לדעת מה הניסיון שלכם. בין אם אתם רוצים להיות מהנדסי תוכנה או משווקים ברשתות חברתיות, ניסיון הוא חיוני. בעוד שתואר אקדמי יכול להראות שיש לכם היסודות לביצוע עבודה כלשהי, ניסיון מהחיים האמיתיים מבטיח למעסיקים שיש לכם את הכישורים להשלים משימות בהצלחה.

מחפשי העבודה הטובים ביותר והחברות עם המחשבה לעתיד, מבינים שהעברת התנסויות לכישורים שניתן ליישם באופן נרחב יותר, היא כיום שם המשחק.

לסיכום, בעולם המשתנה במהירות של ימינו, תואר מאוניברסיטה אינו המסלול היחיד להצלחה. למעשה, הנתונים מראים שרק 25% מבוגרי השכלה גבוהה היו בוחרים אותו מסלול לימודים גבוהים לו היו יכולים לעשות זאת שוב. בנוסף לזה, 41% אומרים שבמקום זה היו מעדיפים תעודה שהייתה מספקת להם אפשרות לעבוד במקצוע שיש לו דרישה.

בין אם אתם שוקלים ללמוד באקדמיה, עומדים לפני קבלת התואר או שכבר יש לכם תואר, קיימות יותר הזדמנויות להצלחה מאי פעם בעבר. פשוט תדאגו לרכוש גם ניסיון ממשי. זה המפתח להמשך הלמידה, ויכול לפתוח לכם את הדלת להזדמנות הבאה שלכם.

© Harvard Business School Publishing Corp