"בואו נדבר, בלי תנאים מוקדמים": הפנייה של נתניהו לאופוזיציה

רה"מ נתניהו קרא להתחיל במגעים לפשרה בנוגע לרפורמה במערכת המשפט: "אני מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות, אבל לשם כך צריך לקום ולדבר. לצערי, עד לרגע זה, בצד השני אף אחד לא קם" • יו"ר האופוזיציה לפיד בתגובה: "נתניהו משקר. כבר שבועות ארוכים שאנחנו מנסים לקיים איתם הידברות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"

לאחר אישור התיקונים בחוק יסוד: השפיטה, במסגרתם הקואליציה תשלוט בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, וייאסר על בג"ץ לפסול חוקי יסוד, ועל רקע ההפגנות ברחבי הארץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הערב (ג') להתחיל במגעים לפשרה בנושא.

המדריך לפשרה: איך נראה מתווה הרצוג ביחס להצעות מהעבר | המשרוקית של גלובס
בתי ההשקעות הגדולים קוראים להידברות לגבי הרפורמה המשפטית: "רואים בדאגה את השלכות אי-הוודאות על חסכונות הציבור" 
למעלה מ-150 מנהלים בכירים לגלובס: "תומכים בהידברות ובהסכמות רחבות על בסיס המתווה של נשיא המדינה יצחק הרצוג"  
מה אומרים סעיפי רפורמת לוין? מורה נבוכים 

"אזרחי ישראל, זה הזמן לדבר", אמר ראש הממשלה. "אני שומע את הקולות בעם - אני שומע את אלה שמברכים, ואני שומע גם את אלה שחוששים. כשיש חילוקי דעות בינינו, אפשר וצריך לדבר, כדי להגיע להסכמות או לפחות לצמצם את אי-ההסכמות בינינו. זה בידינו".

לדברי נתניהו, "אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות זאת, אבל זה דורש מכולם דבר אחד בסיסי - זה דורש מנהיגות ואחריות לאומית. אני מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות, אבל לשם כך צריך לקום ולדבר. לצערי, עד לרגע זה, בצד השני אף אחד לא קם.

"אז אני קם ואני קורא מכאן: בואו נדבר, כאן ועכשיו - בלי תנאים מוקדמים, בלי תירוצים - כדי שיחד נשיג הסכמה רחבה לטובת כל אזרחי ישראל, לטובת המדינה של כולנו".

לפיד: "זה לא הזמן לסיסמאות שקריות ולספינים"

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, צייץ בטוויטר בתגובה: "מר נתניהו, זה לא הזמן לסיסמאות שקריות ולספינים. במקום הצהרות לתקשורת, צלצל לנשיא, תודיע לו שאתה עוצר את כל תהליכי החקיקה ומתחיל הידברות במסגרת ועידת הנשיא".

"אזרחי ישראל, אין לי דרך נעימה לומר זאת: ראש הממשלה נתניהו משקר. כבר שבועות ארוכים שאנחנו מנסים לקיים איתם הידברות. הנשיא הפציר בהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות. האמריקאים ביקשו מהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות, ועם ישראל כולו מבקש מהממשלה למנוע קרע נורא, לעצור את האמוק ולקיים הידברות", טען לפיד. "במקום זה הם רצים קדימה עם חקיקה חפוזה, לא אחראית ואנטי-דמוקרטית שפוגעת אנושות בכלכלה ובביטחון".

ראשי המחאה מסרו בתגובה להצהרת נתניהו כי "מדובר בהונאה שנועדה לפגוע במחאה. הידברות היא לא אופציה ללא משיכת החקיקה ועצירה מוחלטת של כל ההליכים האנטי-דמוקרטיים בכנסת".