נשיא Wix: "אם נישאל על כך, נענה שפרופיל הסיכון של ישראל אולי יותר משמעותי ממה שידענו"

וויקס פרסמה היום את דוחות 2022, ונשיא החברה ניר זוהר דיבר במסיבת העיתונאים על ה"אדפטציה שהיינו צריכים לעשות" ברקע סביבת המאקרו העכשווית • הרווח ברבעון הרביעי עלה על התחזיות, ההפסד השנתי צומצם • זוהר: "חרדים ממה שקורה כרגע ומהשפעת המהלכים בישראל על ההייטק"

ניר זוהר, נשיא וויקס / צילום: שלומי יוסף
ניר זוהר, נשיא וויקס / צילום: שלומי יוסף

כבר מעל לשנה שהמשקיעים מעדיפים חברות רווחיות על פני חברות שצומחות במהירות, וחברות טכנולוגיה רבות נאלצו להתאים את עצמן למצב. אחת מהן היא Wix , שפרסמה היום את דוחות 2022. נשיא וויקס, ניר זוהר, דיבר היום במסיבת עיתונאים וירטואלית על "אדפטציה שוויקס הייתה צריכה לעבור".

היא באה לידי ביטוי בתוכנית הפחתת עלויות בסך 150 מיליון דולר שעליה הכריזה החברה בקיץ שעבר, שכללה גם פיטורי עובדים, ותוכנית נוספת בגובה 50 מיליון דולר שיצאה לפועל בתחילת 2023, במסגרתה וויקס פיטרה 370 עובדים (כ-7% מעובדיה), רובם בתחום התמיכה, בעיקר מארה"ב. בסוף הרבעון הראשון תעסיק החברה 5,200 עובדים, לעומת 6,100 בתקופה המקבילה ב-2022.

בהתאם, וויקס מציגה רווח נקי (Non-GAAP) גבוה מתחזיות השוק ברבעון הרביעי, מציגה תחזית לרווח כזה גם ברמה השנתית ב-2023, ומצפה לעבור לרווח נקי גם על בסיס GAAP ב-2025.

"אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות של הרבעון הרביעי וסיום השנה, היה לנו תזרים שהגיע לשיא רבעוני", אמר זוהר. "הסביבה שונה מאוד מבחינה כלכלית, הדגש הרבה יותר גדול על תזרים מזומנים ורווחיות. בפירוש עשינו את הצעדים הנכונים להגיע ל-2023 בצורה יותר בטוחה. בתנאים הכלכליים אנחנו לא רואים שיפור משמעותי וימים יגידו מה יהיה אורך התקופה של המשבר, אבל אנחנו ערוכים כארגון שיודע לייצר רווחיות".

סמנכ"ל הכספים ליאור שמש הוסיף שתהליכי ההתייעלות לא מוצו רק בהקטנת כוח האדם, אלא בהתייעלות תפעולית בעוד תחומים כמו בשיווק. "נצא מהמשבר הזה חברה הרבה יותר טובה, חזקה ויעילה תפעולית", הבטיח שמש.

ההכנסות בצמיחה, ההפסד התפעולי התכווץ ב-66%

וויקס, המספקת פתרונות להקמה וניהול אתרי אינטרנט, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 4.75 מיליארד דולר אחרי ירידה של 77% מהשיא של 2021.

ברבעון הרביעי הכנסות החברה צמחו ב-6.5% ל-355 מיליון דולר, מהם 265 מיליון דולר ממנויים והיתר מתחום הפתרונות העסקיים. ההוצאות התפעוליות לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היו 259 מיליון דולר, צמצום של 13.1% מהרבעון המקביל, וההפסד התפעולי התכווץ ב-66.1% ל-32.6 מיליון דולר. ההפסד הנקי הסתכם ב-39 מיליון דולר לעומת 109 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP החברה רווחית, עם רווח נקי של 35.6 מיליון דולר שהם 61 סנט למניה. ההפרש בין ההפסד GAAP לרווח Non-GAAP מוסבר בתגמול ההוני לעובדים, שהגיע ברבעון ל-74.6 מיליון דולר, ובשנה כולה הסתכם ב-415 מיליון דולר. התזרים החופשי הרבעוני הגיע לשיא של 52 מיליון דולר.

בסיכום שנתי ההכנסות צמחו ב-9.3% לכ-1.39 מיליארד דולר, ההפסד הנקי GAAP העמיק ל-425 מיליון דולר ועל בסיס Non-GAAP נרשם הפסד של 10 מיליון דולר, צמצום לעומת 79 מיליון דולר ב-2021. התזרים החופשי השנתי (בנטרול הוצאות הקשורות לבניית המטה בת"א) היה 32.4 מיליון דולר.

בסוף השנה היו לחברה 1.27 מיליארד דולר בקופה לעומת חוב של 928 דולר למחזיקי אג"ח להמרה, שכשליש ממנו ייפרע השנה, וברבעון הרביעי היא רכשה מניות של עצמה תמורת 243 מיליון דולר.

ב-2023 החברה צופה הכנסות של 367-371 מיליון דולר המהוות צמיחה של 7%-9% ברבעון הראשון, "בהנחה שלא תהיה הידרדרות בסביבה המאקרו כלכלית". בשנה כולה וויקס מצפה לצמיחה של 9%-11%, להכנסות של 1.51-1.53 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים. הפוקוס השנה יהיה על יעילות והתזרים החופשי השנתי צפוי להסתכם ב-152-162 מיליון דולר.

"עליית הדולר מעולה לחברות הייטק, ורעה מאוד למדינה"

בשבועות האחרונים מתרבים הדיווחים על חברות טכנולוגיה שמסיטות כספים לחו"ל בעקבות החשש לפגיעה בכלכלה הישראלית בשל המהפכה המשפטית. בימים האחרונים, זרימת הכספים השפיעה על העלייה החדה של הדולר מול השקל. סמנכ"ל הכספים שמש והנשיא זוהר התייחסו לנושא: "עליית הדולר לעומת השקל לחברות ההייטק זה דבר מעולה, למדינה זה פחות טוב", אמר שמש, וזוהר ציין כי "אם זה יימשך, זה דבר רע מאוד". שמש מזכיר כי דולר גבוה מעודד אינפלציה והעלאות ריבית.

בנוגע לשאלה על העברת כספים מהארץ אמר שמש: "לא אחשוף איפה ואיזה אחוז מהכסף אנחנו מחזיקים בארץ. אנחנו תמיד מנהלים לפי סיכונים, יש לנו מדיניות ברורה כמה לשים בכל בנק ובכל מדינה ואנחנו מנהלים את הפורטפוליו בהתאם לסיכונים. כמובן שאם הסיכון ישתנה במדינה מסוימת, כולל בישראל, נגיב בהתאם".

לשאלה מה יענו אם המשקיעים ישאלו על עליית הסיכון בישראל, השיב זוהר: "אני מקווה שלא נישאל על כך, אבל אם נישאל נענה תשובה כנה - פרופיל הסיכון אולי קצת יותר משמעותי ממה שידענו, אבל אנחנו כחברה נמשיך להיות ערניים וננסה לנהל בצורה מיטבית כדי להגן על בעלי המניות. איפה המזומנים זה היבט אחד ומיידי שקל להזיז ולפתור, אני מקווה שלא נגיע למקומות עמוקים יותר. אנחנו חרדים ממה שקורה כרגע ומההשפעה של המהלכים בישראל על ההייטק, וכתוצאה מזה על הכלכלה כולה. פגיעה משמעותית בהייטק משמעותה פגיעה בכלכלה הישראלית, וכתוצאה מכך - בחברה הישראלית. יש לנו כאזרחים אינטרס שהכלכלה תפרח ותגדל".

זוהר נשאל האם יש לחברה אמירה ערכית בנושא, כחברה המעסיקה אלפי עובדים בישראל, והוא ציין בתשובה כי עובדי וויקס הם בגיוון רחב מאוד. "אני לא יודע כמה הצביעו למי, ולא מעניין אותי. יש פה בית שמאפשר לאנשים לעבוד ולהתנהל יחד. יש לנו תפיסה ערכית שהחברה היא מקום פתוח וליברלי, אלה ערכים שאנחנו מאמינים בהם. את דעתי האישית אפשר לראות במה שאני כותב בפרופילים האישיים שלי ברשתות החברתיות, אני מאוד חרד.

"החרדה היא שהמהלכים שקורים היום יובילו לשחיקה בערכים האלה. אם זה יקרה בפועל, בפירוש ננקוט עמדה. כרגע, אנחנו יושבים על מקום שמאוד מפלג פוליטית ואני לא חושב שהמקום שלי כמנהל זה להחליט על עמדה בשביל העובדים. נאפשר לעובדים שרוצים לפעול במסגרת החוק למחות ולהפגין, וברמה האישית אמשיך לנקוט את דעתי בצורה ברורה, אבל לא בפלטפורמה של החברה".