האינפלציה בצרפת מטפסת, והבנק המרכזי האירופי צפוי להעלות הילוך

מדד המחירים המשולב בצרפת זינק לרמות שלא נצפו מעולם עם קצב שנתי של 7.2%, וגם בספרד העלייה היא מעל הצפי • ההערכה היא שהבנק המרכזי באירופה יקשיח את המדיניות המוניטרית, ושהעלאות הריבית בגוש האירו יימשכו עד 2024

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Reuters, Kai Pfaffenbach
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Reuters, Kai Pfaffenbach

הנתונים המתפרסמים היום על האינפלציה בספרד ובצרפת מעידים באופן חד משמעי, האינפלציה כאן כדי להישאר. התחזיות להתמתנות באינפלציה במדינות אירופה מתנפצות לאחר נתוני מדד המחירים המשולב לצרכן (HICP) שמתפרסם ע"י אירוסטאט, ומעיד על קצב אינפלציה שנתי של 7.2% ו-6.1% בצרפת ובספרד, בהתאמה.

המדינה הקטנה באירופה שהצליחה לנצח את האינפלציה
ארה"ב בדרך לעוד העלאות ריבית, וגלי ההדף יורגשו גם בישראל | ניתוח
המנכ"ל שמנהל טריליון דולר לא אופטימי לגבי האינפלציה, ויש לו גם מסר לישראל

האינפלציה הגבוהה נובעת מעלייה במחירי המזון והשירותים שהעלו את האינפלציה בצרפת לרמות שלא נצפו מעולם.

נתוני HICP מתפרסמים כאמור על ידי Eurostat, בעוד שמדדי המחירים לצרכן (CPI) מפורסמים על ידי המכונים הלאומיים לסטטיסטיקה. על פי מדד המחירים לצרכן בצרפת, האינפלציה במדינה הסתכמה בפברואר ב-6.2% בלבד. ההבדל העיקרי בין המדדים הוא המשקל של שכר הדירה - שתופס כ-10% מסל הצרכנים במדדי המחירים הלאומיים בעוד שמדד HICP לא מביא בחשבון כלל סעיף זה. המדד מכונה משולב ("הרמוני") מכיוון שבאמצעותו כל המדינות באיחוד האירופי עוקבות אחר אותה מתודולוגיה.

עלייה זו במדד אצל המדינות המרכזיות בגוש האירו מעלה את הלחץ על הכלכלנים בבנק המרכזי האירופי. נראה כי בהחלטת הריבית הקרובה, שצפויה להתפרסם ב-16 במרץ, תוכרז כמעט בוודאות העלאה בשיעור של חצי אחוז. העלאה בשיעור שכזה תעמיד את הריבית על ההפקדות בגוש האירו על 3% (deposit facility) ואת הריבית הכללית על 3.5%.

הציפיות להתמתנות העלאות הריבית נגוזו

בלומברג מדווח כי משקיעים העלו את התחזיות לכך שהבנק באירופה ימשיך בריסון השוק וינהל מדיניות מוניטרית מהודקת. ההשערות בשוק הן שהריבית באירופה תמשיך לעלות אף לתוך שנת 2024. הציפיות לריבית הסופית אליה יגיע גוש האירו עלתה מתחזית של 3.5% אחוז בתחילת השנה עד לרמה של 4%, שיעור שלא נראה כמותו באירופה מעולם.

ביום חמישי יפורסמו גם נתוני האינפלציה בגוש האירו כולו, לאחר הפתעה לטובה בחודש שעבר. אחרי שכבר הגיעה לשיא של 10.6% באוקטובר, האינפלציה בגוש בינואר לפי מדד HICP עמדה על 8.5%, מתחת לתחזיות (8.7%) ונמוכה משמעותית מהנתון של דצמבר, 9.2%. הנתונים האחרונים, כאמור, ניפצו את תקוות האירופאים להמשך התקררות המחירים וכרגע מצביעים בבירור על כך שהאינפלציה תיוותר דביקה ותישאר עוד תקופה ארוכה.

סקר כלכלנים של בלומברג מעריך שלמרות הירידה במחירי האנרגיה, ליבת האינפלציה באירופה תישאר גבוהה ומוערכת בשיעור של 5.3%. מדובר כמובן בנתון שגבוה בהרבה משל יעד הבנק האירופי, העומד על 2%.

בבנק אוף אמריקה מעריכים שפרסום מדד המחירים של גוש האירו ביום חמישי יהווה אינדיקציה עבור קובעי הריבית להימצאות שיא רמות האינפלציה. הבנק מעלה חשש שאירופה עדיין לא הגיעה לשיא במחירים לצרכן וכך תצטרך להעלות עוד את הריבית. הבנק מדגיש כי מדד ליבת האינפלציה רגיש במיוחד למחירי הסחורות המיוצרות באירופה, שנמצאות בפיגור מאחורי הסחורות בארה"ב הודות לתנודות החדות במחירי האנרגיה שנבעו בין השאר ממלחמת רוסיה-אוקראינה. "בהסתכלות לאחור על פיגורים דומים, הסחורות אמורות לצמצם את הפער ולהגיע לשיא בפרסום הנוכחי של האינפלציה באירופה", מעריכים בבנק. "חוסר הוודאות על הימצאות השיא והיקפו מעלה את התחזיות לכך שהריבית הסופית שאליה תגיע אירופה תהיה לכיוון ה-4%, כך שאירופה תצטרך לעמוד בפני עוד מספר העלאות ריבית".