הפגנות | סיקור שוטף

מאות אלפים הפגינו נגד המהפכה המשפטית; המשטרה הפעילה מכת"זית באיילון

הפגנות התקיימו ב-95 מוקדים ברחבי הארץ, ביניהם אפרת, בית שמש, בת ים ובאר שבע. לפי ההערכות במטה המחאה, בתל אביב נכחו כ-200 אלף מפגינים • במטה המחאה הודיעו על יום התנגדות שיתקיים ביום חמישי הקרוב • לפיד: "הממשלה הזו היא לא ציונית והיא לא פטריוטית"

ההפגנה בתל אביב, הערב / צילום: אור אדר
ההפגנה בתל אביב, הערב / צילום: אור אדר

22:53 

המשטרה הודיעה כי החלה בהפעלת מכת"זית לכיוון מפגינים על איילון, סמוך לפרשת דרכים. במקום נמצאים גם פרשים. 

22:28 | עימותים בין כוחות משטרה למפגינים

כמה מאות מפגינים הצליחו לרדת לנתיבי איילון. המשטרה הצליחה למנוע מאלפים לעבור את המחסומים ובשעה זו המוחים מפגינים מול מחסום המשטרה.

המשטרה הודיעה כי "המתפרעים שנבלמו ברמפה במחלף השלוש לכיוון דרום, שינו כיוון והחלו להתעמת עם כוח השיטור בחסימה לכיוון צפון. כוח משטרה בולם אותם".

נתיבי איילון, הערב
 נתיבי איילון, הערב

22:18 

המשטרה מעדכנת: שלושה מוחים נעצרו במסגרת הפרת הסדר. כוח משטרה חסם את הרמפה במחלף השלוש ובלם את ירידת המוחים לאיילון. המשטרה לא מאפשרת לעיתונאים לרדת לסקר את המחאה על איילון.

מפגינים בירידה לאיילון / צילום: גלובס
 מפגינים בירידה לאיילון / צילום: גלובס

21:58 

המפגינים פרצו את המחסום והחלו לרדת לכיוון נתיבי איילון.

איילון דרום
 איילון דרום

21:53 | מפגינים מנסים לחסום את איילון, המשטרה הכריזה על הפגנה לא חוקית
 
אלפים צועדים מקפלן לכיוון מערב לאזור רחוב הירקון. במקביל, מפגינים מנסים להגיע לנתיבי איילון - אך המשטרה חוסמת את הירידות לכיוון איילון דרום. 

מהמשטרה נמסר כי כ-200 מפגינים הגיעו לחסימה במחלף השלום לכיוון דרום, פרצו את החסימה והבעירו אבוקה. כוח משטרה בולם אותם על הרמפה. כמו כן, נמסר כי המשטרה הכריזה על הפגנה לא חוקית. 

מפגינים יורדים לכיוון איילון / צילום: אור אדר
 מפגינים יורדים לכיוון איילון / צילום: אור אדר
 

21:21 | בן גביר: "אין לי כוונה להתנצל בפני האנרכיסטים"

השר איתמר בן גביר אמר בחפ"ק המשטרתי: "הגעתי לכאן כדי לממש את המדיניות שלי. אין לי כוונה להתנצל בפני האנרכיסטים שמבקשים להבעיר את מדינת תל אביב".

21:20 | פרופ' יובל נח הררי: "זה הזמן להשבית את הלימודים, ולדבר רק על דמוקרטיה"

פרופ' יובל נח הררי בהפגנה בתל אביב: "כמרצה באוניברסיטה אני מקווה שכל עוד ההפיכה המשטרית נמשכת, נשבית את כל המוסדות האקדמיים בישראל. עלינו להמשיך כמובן לתמוך בסטודנטים שלנו בשעת צרה זו, אבל זה הזמן להשבית את הלימודים הרגילים, ולדבר רק על דמוקרטיה, על זכויות אדם, ועל חופש. ואם למי מאיתנו קשה לשבות באופן רשמי - אני משוכנע שכישראלים, נמצא דרכים יצירתיות לגרור רגליים ולמסמס הוראות. כל אחת ואחד מאיתנו יכולים לתקוע מקל קטן בגלגלים של ההפיכה המשטרית".

ההפגנה בתל אביב, הערב / צילום: מחאת ההייטקיסטים
 ההפגנה בתל אביב, הערב / צילום: מחאת ההייטקיסטים

21:11 | גנץ: "למדינה נגרם נזק פנימי עצום ונתניהו נותן לזה להמשיך"

בני גנץ, יו"ר "המחנה הממלכתי", בהפגנה בבאר שבע: "מי שכאן מגן על המדינה. אין פה אנרכיסטים, אין פה פורעי חוק, יש פה אוהבי המדינה". לדברי גנץ, "למדינה נגרם נזק פנימי עצום ושסע חברתי עמוק ונתניהו נותן לזה להמשיך".

21:07 | ליברמן: "ישראל צפויה לעמוד בפני משבר חוקתי שמעולם לא חוותה כמותו"

שר האוצר והביטחון לשעבר אביגדור ליברמן הגיע היום לראשונה להפגנה באשדוד. "אני נמצא כאן כאיש ימין, כמתנחל, כמי שנולד בבית בית"רי וכמי שמאמין במורשת של הרצל וז'בוטינסקי", אמר. "אני הרבה שנים נמצא בזירה הפוליטית, ומעולם לא זוכר ממשלה שתוך חודשיים הכניסה את כל המדינה פשוט לכאוס ואת כל האזרחים לחרדה. אנשים מפחדים ממלחמת אזרחים, ממלחמת אחים, מהמצב הביטחוני, מהביטחון האישי ומהמצב הכלכלי".

"הבטיחו להילחם ביוקר המחיה ובאלימות ברחובות, בפועל יש לנו חקיקה פרסונלית ומה שהממשלה הזו עושה זה לקדם מדינת הלכה או ניסיון להקים מדינת הלכה. תוך חודש מדינת ישראל צפויה לעמוד בפני משבר חוקתי שמעולם לא חוותה כמותו. ברגע שהקואליציה תעביר את החוקים בקריאה שלישית, מי שיהפוך לאיש המפתח הוא נשיא המדינה", הוסיף ליברמן.

20:47 | לפי מטה המחאה, כ-200 אלף מפגינים נמצאים בתל אביב

ממטה המחאה נמסר כי "בהמשך להערכת מומחי הטלוויזיה ולאחר צפייה ברחפנים ושיח עם המשטרה, לאורך הערב הגיעו להפגנה המרכזית בקפלן מעל ל-200 אלף מפגינים".

מפגינים בתל אביב, הערב / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
 מפגינים בתל אביב, הערב / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg


20:37 | לימור לבנת: "השקפת עולמו של בגין הייתה חיזוק הרשות השופטת"

לימור לבנת, שרה לשעבר מטעם הליכוד, בנאומה: "אני רוצה לפנות לנתניהו ולראש הממשלה האמיתי יריב לוין: ולומר לכם - אנחנו לא מפחדים. השקפת עולמו של בגין הייתה חיזוק הרשות השופטת כרשות חזקה ואחראית כדי שתאפשר הגנה על זכויות המיעוט והפרט. תנועת החירות שהפכב לליכוד הייתה תנועה לאומית ליברלית. ימין ממלכתי ליברלי. כולם זוכרים שבגין אמר 'יש שופטים בירושלים'. הוא גם כתב: 'למדנו שרוב פרלמנטרי יכול להיות מסווה למסווה לעריצותם של השליטים. לכן העם חייב לקבוע את זכויותיו מול בית הנבחרים'".

20:30 | מוביל מחאת המילואימניקים: "זה שקר מגוחך שאנחנו אנרכיסטים"

תא"ל במיל' ד"ר רועי אלקבץ, מוביל מחאת המילואימניקים: "אני מילואימניק פעיל וגם שלושת ילדיי. אנחנו תחת בליץ חקיקה שטחית ורעה בשירות אינטרסים אישיים וחזון משיחי".

"זה שקר מגוחך שאנחנו אנרכיסטים", אמר אלקבץ. "גם רימוני הלם בתל אביב ומכתזיות בכרכור לא יעזרו לדכא את המחאה. כי האלטרנטיבה זה ריכוז הכוח אצל מנהיג אחד. זה לא יקרה. אנחנו אלפי מילואימניקים בעשרות רבות של יחידות הקמנו את מאחז הדמוקרטיה ולא נעזוב אותו".

20:18 | לפיד: "זה שניצחתם בבחירות לא אומר שהכל מותר לכם"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד בהפגנה בהרצליה: "הממשלה הזו היא לא ציונית והיא לא פטריוטית. אתה לא ציוני אם אתה שולח ילדים של אחרים להילחם, אבל דואג שהילדים שלך לא יתגייסו. אתה לא אוהב את המדינה אם אתה מזלזל ברוב האזרחים שחיים בה.

"הממשלה אומרת לנו, 'ניצחנו בבחירות'. אף אחד לא טוען אחרת, אבל זה שניצחתם בבחירות לא אומר שהכל מותר לכם".

יאיר לפיד בהפגנה בהרצליה הערב / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד בהפגנה בהרצליה הערב / צילום: אלעד גוטמן

20:16 | במטה המחאה הודיעו על יום התנגדות שיתקיים ביום חמישי הקרוב 

שר המשפטים לשעבר ח"כ גדעון סער נאם בהפגנה בקריית אונו: "כמה טוב לראות את דגלי הכחול לבן שהם סמל למאבק על מדינת ישראל וערכיה. אנחנו מתכנסים הערב בכל הארץ כדי לעמוד על העתיד של מדינת ישראל".

במקביל, במטה המחאה הודיעו על יום התנגדות שיתקיים ביום חמישי הקרוב, 9.3. לדברי אנשי המטה, "במהלך היום יתקיימו מאות מחאות ברחבי הארץ נגד חקיקת הדיקטטורה. בין הצעדים: צעדות, מחאות, הפגנות ושיבושים ברחבי הארץ כפי שהתקיימו ביום רביעי האחרון וצעדי מחאה חדשים".

יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, בקפלן, בהפגנה / צילום: מחאת ההייטקיסטים
 יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, בקפלן, בהפגנה / צילום: מחאת ההייטקיסטים

20:13 

גלי עטרי וקורין אלאל מבצעות על הבמה בקפלן את השיר "אין לי ארץ אחרת" שכתב אהוד מנור.

19:50 | עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ

עשרות אלפים מפגינים בתל אביב כעת: רחוב קפלן מלא לכל אורכו. בחיפה ישנם למעלה מעשרת אלפים מפגינים, בבאר שבע אלפים ובבית שמש כמה מאות.

ההפגנה בבית שמש, הערב
 ההפגנה בבית שמש, הערב

19:32

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יגיע הערב לחפ"ק המשטרתי במחוז תל אביב, שם ימסור הצהרה בשעה 20:05.

הפגנה בהרצליה, הערב / צילום: יאיר פלטי
 הפגנה בהרצליה, הערב / צילום: יאיר פלטי

18:42 

אלפי בני אדם התאספו בכיכר דיזינגוף בתל אביב והחלו לצעוד לרחוב קפלן. המפגינים, בהם ילדים קטנים, תינוקות ומבוגרים נושאים שלטים נגד מהלכי הממשלה בתחום המשפט. "דמוקרטיה על מלא", "רפורמה עושים לאט לאט, הפיכה מהר מהר", "הערתם את הדב הדמוקרטי והוא כועס". הקהל שר "לא נוותר", "בושה", דמוקרטיה או מרד".

בינתיים החלו הפגנות בין היתר בנס ציונה, רחובות, גבעתיים, רמת השרון וקריית טבעון. בנס ציונה הוצג מיצג מחאה "סיפורה של שפחה".

מיצג מחאה בנס ציונה, הערב / צילום: גלעד פירסט
 מיצג מחאה בנס ציונה, הערב / צילום: גלעד פירסט

17:13

שבוע תשיעי למחאה: אחרי "יום השיבוש הלאומי" שנערך השבוע, הערב (ש') יתקיימו הפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. ההפגנה המרכזית תתקיים ברחוב קפלן בתל אביב. ממארגני המחאה נמסר כי השבוע נוספו מוקדי הפגנה, כך שמספר המקומות בהם יתקיימו הפגנות יגיע ל-95. לראשונה תתקיים הפגנה בבת ים. מוקדים נוספים יהיו בבאר שבע, ירושלים, אפרת, נתניה, בית שמש וחיפה.

המונולוג של אראל סג"ל חשף אמת מטרידה: החברה הישראלית מפולגת מאי פעם וכך זה נראה בשטח 
המהפכה המשפטית והכלכלה: האזהרות מצטברות והרכבת דוהרת לתהום | פרשנות

בשעה 18:00 תצא צעדה עם מייצגי מחאה מכיכר דיזינגוף למקום ההפגנה המרכזי, שם ינאמו פרופ' יובל נח הררי והשרה לשעבר מהליכוד לימור לבנת, ד"ר אילן סמיש מייסד ומנכ"ל סטארט-אפ הפודטק אמאי חלבונים, היבא אסעד ממארגנות מחאת הדרוזים ותא"ל במיל' ד"ר רועי אלקבץ.

ההפגנה תיפתח בביצוע משותף של גלי עטרי וקורין אלאל לשיר "אין לי ארץ אחרת". העלייה מנתיבי איילון ממחלף השלום תיחסם משני הכיוונים החל מהשעה 17:20, במקביל לחסימת רחובות במרכז תל אביב.

אתמול התקיימה הפגנה מול ביתו הפרטי של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) בשכונת צהלה בתל אביב. המפגינים קראו לנשיא לצאת "בקול ברור נגד ההפיכה". בנוסף התקיימו אתמול הפגנות מול בתיהם של שרים וחברי כנסת מהליכוד בהם יואב גלנט, אבי דיכטר ויולי אדלשטיין. המפגינים דורשים מהם לצאת נגד הליכי החקיקה.

החקיקה צפויה להמשיך

בליץ החקיקה נמשך גם בשבוע שחלף ויימשך בשבוע הקרוב: השבוע אישרה ועדת החוקה לקריאה ראשונה את החקיקה שתגביל את בג"ץ מלפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד, ותאפשר לממשלה לחוקק מחדש את החוקים או מראש לקבוע כי לא ניתן לפסול אותם. במקביל התקיימו דיונים בוועדה המיוחדת שהוקמה לחוק הנבצרות וחוק דרעי 2 שנועד לסלול את חזרתו של דרעי לשר. מחר צפויה ועדת החוקה להמשיך לדון בבקשת רביזיה בעניין הגבלת בג"ץ לפסול חוקים.

גם הוועדה המיוחדת תמשיך לדון בחוק הנבצרות ובחוק דרעי 2 כדי לקדם את החוקים לקריאה ראשונה.