ההתנגדויות נדחו: פסקת ההתגברות עברה סופית לקריאה ראשונה

נמשכים הדיונים בוועדות הכנסת לקידום המהפכה המשפטית • ועדת החוקה דנה בהגבלת בג"ץ מלפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד, זאת לצד חקיקת פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק חוק ברוב של 61 ח"כים • במקביל מתחדשים הדיונים בוועדה המיוחדת שהוקמה כדי לקדם במהירות את חוק הנבצרות ואת חוק "דרעי 2"

דיון בוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון בוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן, הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הבוקר (א') נמשכים הדיונים לקידום המהפכה המשפטית: ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית ממשיכה לדון בהגבלת בג"ץ מלפסול חוקים הסותרים חוקי יסוד, כך שייקבע כי רק הרכב של 15 שופטי עליון ברוב של 12 מהם יוכלו לפסול חוק; זאת לצד חקיקת פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק חוק ברוב של 61 חברי כנסת, שלא ניתן יהיה לפסול כלל.

הוועדה הצביעה הבוקר על הרביזיה נגד החקיקה ודחתה אותה, והצעת החוק עברה סופית לקריאה ראשונה. בימים הקרובים יצביעו על כך במליאה.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

הבוקר התייחס היועץ המשפטי לוועדת החוקה, עו"ד ד"ר גור בליי, לכך שיש חוקי יסוד שאינם מוגנים כלל, בהם חוק יסוד: עצמאות השפיטה וחוק יסוד: עצמאות מבקר המדינה. כמו כן, יש חוקי יסוד שנתונים לפרשנות אם יהיו מוגנים. 

מאות אלפים הפגינו נגד המהפכה המשפטית; המשטרה הפעילה מכת"זית באיילון
המהפכה המשפטית והכלכלה: האזהרות מצטברות והרכבת דוהרת לתהום | אורי פסובסקי, פרשנות
שני הצדדים ניצחו, כל הכבוד, עכשיו בואו נאסוף את השברים של המדינה | דני זקן, טור סופ"ש
המונולוג של אראל סג"ל חשף אמת מטרידה: החברה הישראלית מפולגת מאי-פעם, וכך זה נראה בשטח

עוד בקנה: חוק "דרעי 2" וחוק הנבצרות

במקביל, בשעה 12:00 יתחדשו הדיונים בוועדה המיוחדת שהוקמה כדי לקדם במהירות את חוק הנבצרות ואת חוק "דרעי 2" שהגיש ח"כ אופיר כץ מהליכוד, שנועד לסלול את חזרתו של אריה דרעי לתפקיד שר; זאת לאחר שביום רביעי התנהל יום דיונים מרתוני לקידום החקיקה.

ח"כ כץ אמר בדיון לגבי חוק הנבצרות כי "ההצעה באה למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים ולהשתמש בו לסיכול רצון הבוחר". המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד ד"ר גיל לימון, הביע את התנגדות הייעוץ המשפטי לממשלה להצעות החוק. חברי האופוזיציה נטשו את הדיון במחאה על כך שלא התקבלה חוות-הדעת של הייעוץ המשפטי לוועדה.

לפי דברי ההסבר להצעת חוק הנבצרות, אם ראש הממשלה כשיר פיזית, "משמעות הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על-ידי נציגי העם. כלומר, קביעת נבצרות ראש הממשלה, היא בפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי". לפי ההצעה, ניתן יהיה להכריז על נבצרות ראש ממשלה רק במקרה של חוסר מסוגלות פיזית ורק ברוב מיוחד של שלושה רבעים מחברי הממשלה והכנסת.