סקירת מט"ח | סיקור שוטף

התנודתיות בשוק המט"ח נמשכת: הדולר מזנק בכ-1% מול השקל

הדולר נסחר סביב 3.627 שקלים, לאחר שבתחילת השבוע השקל יצא מהשפל בו שהה בתקופה האחרונה והתחזק לאחר הודעת הנשיא הרצוג על כך שפשרה בנוגע לרפורמה במערכת המשפט קרובה מתמיד

מט"ח / אילוסטרציה: shutterstock
מט"ח / אילוסטרציה: shutterstock

יום המסחר בשוק המט"ח (ד') נפתח כשהדולר נסחר סביב 3.627 שקלים, עלייה של כ-1% לעומת השער היציג שנקבע ביום שני (אתמול לא התקיים מסחר). האירו מתחזק בכ-0.1% ונסחר סביב 3.82 שקלים.

זאת לאחר שסוכנות דירוג האשראי מודי'ס הוציאה אזהרה חריגה למדינת ישראל על הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט ורמזה כי אם השינויים שהממשלה מתכננת יתבצעו במלואן, הדבר יפגע בדירוג האשראי של המדינה. מהצד השני, הודעת הנשיא יצחק הרצוג השבוע על כך שמתווה פשרה לרפורמה קרוב מתמיד חיזקה את השקל מול הדולר והאירו.

גם הנעילה השלילית בוול סטריט והקפיצה בתשואות האג"ח של ארה"ב מכבידות על השקל ומחזקות את הדולר.  בשוק הפורקס העולמי קפץ אתמול אינדקס הדולר ב-1.2% במקביל לעלייה בתשואות האג"ח והירידות בוול סטריט. 

רון דרמר הוא איש הסתרים של נתניהו בדיונים על פשרה | פרשנות 
לקראת סערה מושלמת: בנק ישראל בדרך להנהגה חדשה | ניתוח 
הברומטר של השקעות הציבור בבורסה: קונים קרנות נאמנות כספיות, מוכרים מניות ואג"ח בישראל | ניתוח

ביום שני האחרון, בעקבות הפרסום מבית הנשיא הרצוג על כך ש"אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם", השקל חזר לרמות שבהן היה לפני כשבועיים ומתרחק מנקודת השפל אליה הגיע רק בתקופה האחרונה ושערו היציג של הדולר נקבע על 3.589 שקלים - שינוי יומי של יותר מ-2%.

עוד השבוע, אתר בלומברג פרסם סקירה לפיה השקל צפוי להיות אחד המטבעות החזקים ביותר השנה. לפי בלומברג, הצפי לשנת 2023 הוא שהשקל יתחזק ביותר מ-11%. האתר סייג ואמר כי הסוחרים בשוק עדיין אינם בטוחים בנוגע למצב בישראל עקב הרגישות הגבוהה שעדיין קיימת בגלל הרפורמה המשפטית.

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, האזהרה של מודי'ס משמעותית לשקל. "הורדת דירוג שמשמעה הגדלת פרמיית הסיכון של מדינת ישראל - כלומר גם את הסיכון של השקל, ולכן עלולה לחזק את מגמת ההחלשות של השקל".