הבורסה בת"א | סיקור שוטף

המסחר שינה כיוון לקראת הסיום, והבורסה ננעלה במגמה מעורבת

מדד ת"א 35 עלה 0.3%, מדד ת"א 90 ירד 0.8%, ומדד ת"א 125 ננעל ביציבות • ברקע למסחר - המגעים לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית • מוד'יס מזהירה מהשלכות הרפורמה במערכת המשפט על כלכלת ישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

לקראת סיום המסחר שינה כיוון, והבורסה בתל אביב ננעלה במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 עלה 0.3%, מדד ת"א 90 ירד 0.8%, ומדד ת"א 125 ננעל ביציבות.

מרבית המדדים הענפיים ננעלו בטריטוריה ירוקה, בהובלת מדד פיננסים שעלה 0.3%, מדדי הבנקים הנדל"ן והביטוח התקדמו 0.2%. בצד השלילי, מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות מידע ירד 1.4%, מדד ביומד השיל 1.2%, ומדד ת"א טכנולוגיה נסוג 0.4%.

16:45

הירידות בבורסה התמתנו, מדד ת"א 35 נסוג 0.1%, ומדד ת"א 90 יורד 0.9%.

מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות מידע בולט בירידה של 1.4%. בניגוד למגמה, מדד נפט וגז ומדד פיננסים מתקדמים 0.1%.

14:30

ירידות בבורסה כעת: מדד ת"א 35 נסחר בירידה של כ-0.4%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.4%. 

טבע  צונחת ב-5.3%, לייבפרסון ביותר מ-8%, אופקו יורדת בכ-6% ונובולוג  ב-5%. עוד בולטות בירידות מגה אור , אפולו פאוור , אלקטרה נדלן , הכשרת הישוב  וקמטק.

מנגד, עליות בולטות רושמות פריון, אלקטריאון , אנלייט אנרגיה , בזן, ארית ובליץ .

בשוק המט"ח הדולר נסחר כעת סביב 3.597 שקלים, עלייה של כ-0.2% לעומת השער היציג שנקבע ביום שני (אתמול לא התקיים מסחר). האירו מנגד נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 3.79 שקלים.

12:40

מגמה מעורבת בבורסה כעת: מדד ת"א 35 נסחר ביציבות, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.5%. עליות נרשמות במדדי הבנקים, הקלינטק, תשתיות אנרגיה ומניב חו"ל.

שותפות ישראמקו  פרסמה דוח עתודות ונתוני תזרים מהוון מעודכן ממאגר תמר, אשר נערך על ידי מעריך עתודות חיצוני (NSAI). הדוח נערך בהתאם לקבלת החלטת ההשקעה הסופית (FID) של השותפים בתמר, על השלב הראשון בפיתוח והרחבת יכולת ההפקה של המאגר. השותפות מדווחת כי היקף עתודות הגז המוכחות והצפויות (2P) במאגר תמר עומד נכון לסוף 2022 על 285 BCM, לעומת 283 BCM נכון ל-30 ביוני 2022. בהתחשב בכ-5 BCM שהופקו ונמכרו במחצית השנייה של 2022, מדובר על עלייה של כ-7 BCM בעתודות הגז של המאגר.

נמשכת הדרמה בצמרת חברת הנדל"ן המניב מבנה  בנוגע לכוונת הדירקטוריון לפטר את המנכ"ל הוותיק והמוערך דודו זבידה. לגלובס נודע כי בימים האחרונים הגיעו לדירקטוריון מבנה מכתבים ממספר בעלי מניות של החברה, הדורשים הסבר לפיטורי המנכ"ל המוערך ודרישה כי הללו יפורסמו למשקיעים באתר הבורסה. בתגובה הצטייד דירקטוריון החברה, בראשות טל פורר (בנו של בעל המניות הגדול במבנה), בחוות־דעת משפטית שמונעת את פרסום המכתבים. 

10:55

מתמתנות הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.7%. עליות נרשמות במדדי הבנקים, הקלינטק, תשתיות אנרגיה ומניב חו"ל.

עליות בולטות רושמות בין השאר ארית תעשיות , פריון נטוורק , אפולו פאוור , אנלייט אנרגיה , בזן ודנאל .

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, כותב בעקבות דברי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אתמול כי פאוול אישר כי הריבית צפויה לעלות גבוה יותר ממה שהשוק תמחר עד כה. "בעקבות הדברים, השוק מעריך עתה שהריבית תגיע ל-5.5% ויותר. השוק הולך ומתקרב במהירות לצפי להעלאת ריבית של 50 נ"ב בהחלטה הקרובה ב-22 במרץ, אך החלטה זו עשויה להיות תלויה בחוזק נתוני התעסוקה והאינפלציה של פברואר. נראה עתה שיש פחות מקום להורדת ריבית בהמשך השנה".

בפמן כותב כי "פאוול שוב הפנה את תשומת הלב לשלוש קטגוריות מפתח של אינפלציית הליבה, וציין את הירידה החדה באינפלציית מוצרי הליבה ובסבירות להאטה קרובה באינפלציית הדיור. אבל האינפלציה של שירותי הליבה, שעמדה על 4.7% בינואר, הואצה בחודשים האחרונים, וזו נותרה הדאגה הגדולה ביותר של הפד, כאשר פאוול מציין שההאטה במגזר הזה תדרוש "פגיעה בתנאי שוק העבודה". גם באירופה צפויות העלאות ריבית נוספות, בסדר גודל של עוד כ-1.5%. העלאות הריבית הנוספות באירופה ובארה"ב, צפויות לתמוך בהמשך העלאות ריבית על ידי בנק ישראל. נטייה זו, להמשיך ולהעלות את הריבית בישראל צפויה להיתמך בכך שהאינפלציה בישראל ממשיכה להיות גבוהה מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים".

10:08

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית: מדד ת"א 35 יורד ב-1.1%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.4%. 

ירידות בולטות רושמות בין השאר טבע , אופקו, אודיוקודס , ישראל קנדה , קבוצת דלק וקמטק.

חברת Mountain Green AS, הנמצאת בבעלות מלאה של קבוצת עזריאלי  תקים עבור חברת TikTok Norway AS, בנורבגיה דאטה סנטר העתיד לספק חשמל בהיקף של 90 מגה וואט בהשקעה של כ-750 מיליון שקל. מההסכם שפרטיו פורסמו בבורסה לניירות ערך תל אביב עולה כי המתחם יורכב מכמה מבנים במסגרת קמפוס שהחברה תקים עבורה בכמה שלבים כאשר בסופן, ניתן יהיה לספק חשמל בהיקף של 90 מגוואט. כאמור, הקמפוס יוקם במספר שלבים כאשר כבר במהלך הרבעון הרביעי לשנת 2023, צפויה אספקת 30 מגה-וואט הראשונים בחוזה ל-11 שנים. יתרת הקיבולת, בהיקף של 60 מגה-וואט, תסופק בשני שלבים נוספים במהלך 2024, בחוזים ל-10 שנים. ללקוח הועמדו מספר אופציות להגדלת הקיבולת בעשרות מגה-וואט נוספים. מהחברה נסמר כי נכון לדוחות הרבעון השלישי של 2022, פעילות ה-Data Centers בקבוצת עזריאלי היוותה כ-15% מסך הנכסים של הקבוצה. "עסקה זה צפויה לשלש את ה-NOI של התחום עם ההפעלה המלאה, לא כולל השלמת הפרויקטים הרבים שכבר בפיתוח".

להערכת החברה, עם השלמת כל השלבים וכשתתאפשר אספקה של 90MW למלוא התקופות לעיל, "העסקה צפויה להשפיע על החברה באופן מהותי כך שה-NOI השנתי הממוצע צפוי לעמוד על כ- 79 מיליון דולר". עזריאלי תממן את הפרויקט ממקורותיה העצמיים ואו ממימון שטרם הוחלט על היקפו ומתכונתו.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.5% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים.

09:28

בשוק המט"ח הדולר נסחר כעת סביב 3.615 שקלים, עלייה של כ-0.7%  לעומת השער היציג שנקבע ביום שני (אתמול לא התקיים מסחר). האירו נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 3.81 שקלים.

חברת סופווייב  דיווחה הבוקר כי ההכנסות בשנת 2022 צמחו בכ-63% לכ-35.6 מיליון דולר, לעומת כ-21.8 מיליון דולר בשנת 2021. סופוויב הציגה בשנת 2022 הפסד התפעולי של כ-17.3 מיליון דולר, בהשוואה לכ-8.9 מיליון דולר בשנת 2021. החברה אומרים כי השינוי נובע מהרחבה משמעותית של מערך השיווק בחברה, מהשקעות במחקר ופיתוח וכן הגדלת היקף כוח האדם כחלק מהרחבת פעילות החברה. בניטרול תשלום המבוסס מניות לעובדים, ההפסד התפעולי הסתכם בשנת 2022 ב-12.2 מיליון דולר, בהשוואה לכ-3.8 מיליון דולר בשנת 2021. בשורה התחתונה מסכמת סופווייב את שנת 2022 עם הפסד של כ-19.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-6.8 מיליון דולר בשנת 2021.

08:33

יום המסחר בשוק המט"ח (ד') נפתח כשהדולר נסחר סביב 3.617 שקלים, עלייה של כ-0.8%  לעומת השער היציג שנקבע ביום שני (אתמול לא התקיים מסחר). האירו נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 3.81 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בירידות. זאת לאחר שאתמול המסחר בוול סטריט ננעל בירידות לאחר דברי יו"ר הפד בקונגרס (על כך בהמשך): מדד הדאו ג'ונס נפל ב-1.7%, מדד ה-S&P 500 השיל 1.5%, ומדד הנאסד"ק ירד בסיום בכ-1.3%. 

● אופטימיות זהירה: מה אומר מדד הדופק של גלובס על המצב במשק?

גם היום, ככל הנראה, התנודתיות בשוק המקומי תימשך, כשהסוחרים ימשיכו לעקוב אחרי הידיעות בנוגע לפשרה אפשרית במהלכי הרפורמה המשפטית.

בנוסף, המסחר עשוי להיות מושפע גם מהעדכון החריג שפרסמה אתמול סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס למשקיעים, בו היא סוקרת לעומק את ההצעות לשינויים במערכת המשפט שיוזמת ממשלת ישראל בחודשים האחרונים, ומזהירה כי אם הן יתקבלו במלואן הן "יחלישו משמעותית את כוחה של מערכת המשפט בישראל", ולפיכך יהיו גם "בעלות השלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל". האנליסטים של הסוכנות מציינים בנוסף, כי המהפכה המשפטית הנוכחית עשויה להיות בעלת "השלכות ארוכות טווח" לגבי הכלכלה הישראלית, ובמיוחד להשקעות בתחום ההייטק.  

● סלע המחלוקת במגעים החשאיים לפשרה על הרפורמה המשפטית: הוועדה לבחירת שופטים

בתל אביב לא התקיים אתמול מסחר. שלשום ננעל המסחר בשוק המקומי בעליות: מדד ת"א 35 התקדם ב-1.5%, ת"א 125 הוסיף 1.6%, ת"א 90 התחזק ב-2.2%, מדד התקשורת עלה ב-2.6%, ומדד הביטוח קפץ ב-2.9%. 

במסחר בחוזים  עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. 

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. בטוקיו עולה מדד הניקיי בכ-0.4%, מנגד מדד הנג סנג בהונג קונג צונח ב-2.4%, ובסיאול רושם הקוספי ירידה של כ-1.3%. שנחאי יורדת בכ-0.4%. 

● מודי'ס באזהרה חריגה: דירוג האשראי של ישראל בסכנה אם הרפורמה המשפטית תאומץ במלואה 

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת. טבע  עם פער שלילי של כ-6%, נייס 1%, איי.סי.אל 2.3%, אופקו  6.6%, לייבפרסון  8.7%, קמטק 2.5% ואנרג'יאן 2%. מנגד, פריון עם פער חיובי של 3.5%.  

● מניית הנדל"ן "הסודית" שהניבה תשואה של מעל 300%

2. שוקי האג"ח

באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמות כעת ירידות, והתשואות ממשיכות לטפס. זאת לאחר שאתמול עלתה התשואה על האיגרת ל-10 שנים ל-3.97%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עלתה בכ-8 נקודות בסיס לרמה של 5.01% - שיא מאז שנת 2007 בעקבות דברי פאוול.

כעת עומדת התשואה על האיגרת ל-10 שנים סביב 4%, והתשואה על האג"ח לשנתיים מטפסת בעוד 6 נקודות בסיס לרמה של 5.07%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמות עליות קלות של עד 0.3% בחוזים על הנפט הגולמי. נפט אמריקאי מסוג WTI נסחר סביב 77.7 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט סביב 83.5 דולר לחבית. הזהב יורד קלות לכ-1,815 דולר לאונקיה.

בשוק הפורקס העולמי קפץ אתמול אינדקס הדולר ב-1.2% במקביל לעלייה בתשואות האג"ח והירידות בוול סטריט. כעת מתחזק הדולר בעוד 0.1%-0.2% מול האירו והליש"ט ובכ-0.5% מול הין היפני. 

● דריכות בשוק המט"ח: איך תשפיע האזהרה של מודי'ס על השקל

בשוק הקריפטו נרשמת היום מגמה מעורבת. הביטקוין יציב נסחר סביב 22 אלף דולר לאחר ירידה חדה אתמול והאת'ריום נסחר סביב 1,555 דולר.

4. מאקרו

אתמול כאמור החלה עדותו של יו"ר הפד ג'רום פאוול בפני הוועדה הכלכלית המשותפת של בתי הנבחרים בוושינגטון. בין השאר אמר פאוול כי "הנתונים הכלכליים האחרונים הגיעו חזקים מהצפוי, מה שמצביע על כך שרמת הריבית האולטימטיבית צפויה להיות גבוהה מהצפוי בעבר. אם מכלול הנתונים היה מצביע על כך שמתחייב הידוק מהיר יותר, היינו מוכנים להגביר את קצב העלאות הריבית". 

היום (ב-17:00 שעון ישראל) תימשך עדותו של פאוול בפני חברי הוועדה וכן יתנהל שלב שאלות ותשובות שכמו תמיד עשוי להמשיך טלטל את השוק. היום גם יפורסמו נתוני צמיחה בגוש האירו (כאשר צפויה עלייה של 0.1% בתמ"ג הרבעון הרביעי, קצב עלייה שנתי של 1.9%). בארה"ב יתפרסמו (ב-15:15 שעון ישראל) נתוני סקר ה-ADP כשהצפי הוא לתוספת של 195 אלף משרות בסקטור הפרטי בפברואר. לאחר מכן (ב-17:00) יתפרסם נתון המשרות הפתוחות בפברואר, שצפוי לעמוד על כ-10.6 מיליון.

ביום שישי יפורסם הנתון החשוב של השבוע - דוח התעסוקה בארה"ב שגם ישפיע על המתרחש בשווקים. הצפי הוא לתוספת של 210 אלף משרות בפברואר ושיעור אבטלה של 3.4%, בדומה לחודש ינואר.

ביום חמישי יפורסמו נתוני צמיחה ביפן, מדד המחירים לצרכן בסין, בשישי תפורסם החלטת הריבית ביפן, נתוני צמיחה בבריטניה וכאמור דוח התעסוקה בארה"ב.

5. תחזית

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, כותב בסקירה שפרסם כי נתוני המאקרו בעולם מצביעים על התאוששות בפעילות הגלובלית מתחילת השנה, לאחר התמתנות לאורך המחצית השנייה של 2022. מדד מנהלי הרכש הגלובלי עלה בפברואר חזרה מעל לרמה של 50, ומשקף חזרה להתרחבות של הפעילות הגלובלית לאחר שלאורך המחצית השנייה של 2022, הוא שהה מתחת ל-50 נק' ושיקף האטה בפעילות.

הבעיה העיקרית עבור השווקים הפיננסים, הוא כותב, "היא שהשיפור בפעילות מלווה בסביבת אינפלציה גבוהה, עם סימנים גוברים לאינפלציה "דביקה". לאחר שנתוני האינפלציה לחודש ינואר בארה"ב הפתיעו כלפי מעלה, עם דגש על האינפלציה הבסיסית, היה זה האומדן הראשון לאינפלציה בגוש היורו בפברואר שהצביע על אינפלציה גבוה מהצפי תוך האצה באינפלציה הבסיסית. המדד הכללי, התמתן בשיעור קל בלבד מ-8.6% ל-8.5%, וזאת בתמיכת הירידה במחירי האנרגיה, ואילו האינפלציה הבסיסית טיפסה מ-5.3% ל-5.6%, ושיקפה עליית מחירים רוחבית, ובפרט האצה באינפלציית השירותים. בארה"ב, אמנם רכיב המחירים במדד ISM שירותים התמתן גם בפברואר, אך רמתו עדיין גבוהה ומשקפת לחצי מחירים גבוהים. בנוסף, רכיב המחירים במדד ISM תעשייה חזר לרמות של מעל ל-50, ומשקף בלימה של מגמת הירידה שאפיינה עד לאחרונה את אינפלציית הסחורות. התפתחות זו חשובה שכן הירידה באינפלציית הסחורות היא זו שהניעה את הירידה באינפלציה ברבעון-שניים האחרונים בארה"ב, כך שבלימת הירידה בה כאשר ברקע אינפלציית השירותים נעה בקצב גבוה, תתורגם (בדומה לינואר) לסביבת אינפלציה גבוהה יותר, והדבר כבר קיבל ביטוי בעלייה מהירה בציפיות לאינפלציה".

"ככל שמגמה זו תימשך, כאשר ברקע שוק העבודה האמריקאי מפגין עוצמה והתנאים הפיננסים נוחים, מדובר בתמהיל שיוביל לסביבת אינפלציה גבוהה שתתורגם לעלייה גבוהה יותר בריבית. אמנם דוברי הפד שיגרו עד כה מסרים מרגיעים לגבי קצב העלאת הריבית, ומרביתם נוטים להמשיך בהעלאות של 25 נ"ב ולא בחזרה ל-0.5%, אך במידה והאינפלציה תמשיך להפתיע כלפי מעלה לא ניתן לשלול העלאה גבוהה יותר, אם כי הרף לכך גבוה יחסית. בכל אופן, השוק מתמחר כיום בין 3 ל-4 העלאות ריבית נוספות של 25 נ"ב, וכל עוד התנאים הפיננסים ממשיכים לנוע סביב הרמות הנוכחיות, הסיכון בתמחור זה ממשיך לנטות להערכתנו כלפי מעלה. כמו כן, העלייה הגבוהה מהצפוי באינפלציה בגוש היורו, על רקע התאוששות בפעילות, מגבירים את ההסתברות שה- ECB יעלה את הריבית ב-50 נ"ב לא רק במרץ אלא גם במאי", כותב גוזלן.