אבי המחקר המדעי של הקנאביס: פרופ' רפי משולם נפטר בגיל 92

כבר בשנות ה-60 בודד משולם את החומר הפעיל בקנאביס, ה-THC, ואחר כך חומרים נוספים, ובמשך כל חייו המשיך לחקור את הצמח באופן פעיל

פרופ' רפאל משולם / צילום: רפי קוץ
פרופ' רפאל משולם / צילום: רפי קוץ

פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית, נפטר בסוף השבוע בגיל 92. משולם נחשב לאבי המחקר המדעי של צמח הקנאביס, אשר לפי כן היה מוכר רק כסם. בשנות ה-60 של המאה ה-20, משולם בודד את ה-THC, החומר העיקרי האחראי על ההשפעות הפסיכואקטיביות של הקנאביס,  ולאחר מכן בודד חומרים פעילים נוספים בצמח.

לאחר שבודד את החומר, יכל לזהות במוח את הקולטנים הטבעיים עליהם החומר פועל, וכך חשף מערכת שלמה שנקראת "המערכת הקנבינואידית" במוח, ואשר גם בלי קשר לקנאביס, מופעלת על ידי אוסף של חומרים שהגוף עצמו מייצר, ונקראים "אנדו-קנבינואידים". חומרים אלה ומערכת זו מעורבים במגוון עצום של תהליכים בגוף כולל רעב ושובע, זיכרון, כאב, דקלת, שינה ואולי גם התפתחות של סרטן.

חשיפת האנדו-קנבינואידים וההשפעה הספציפית של הקנאביס, פתחו לעולם את תחום הקנאביס הרפואי שהפך לתעשיה של מיליארדי דולרים בעולם. חשיפת התועלות הרפואיות של הקנאביס גם תרמה להקלה בחוקים המגבילים את צריכת הקנאביס בעולם וללגליזציה במקומות מסויימים.

כמו כן, חשיפת המנגנון נתנה תקווה כי אפשר יהיה לנצל את המערכת הקנבינואידית לצרכים רפואיים באמצעות יצור של מולקולות סינתטיות או טבעיות, עוד יותר ספציפיות לקולטנים מסויימים במערכת האנדו-קנבינואידית בגוף. אולם, משולם הוא גם מי שגילה את "אפקט הפמליה", שמשמעותו כי החומרים בצמח הקנאביס יעילים פחות כאשר הם ניתנים כל אחד בנפרד, וההשפעה המוכרת של הצמח מצויה בקומבינציה ביניהם.

עד ימיו האחרונים המשיך משולם לנסות ו"לפרוץ את הקוד" של המערכת הקנבינואידית, כדי לפתח מגוון רחב של חומרים הפועלים על המערכת ולשלב ביניהם בצורה היעילה ביותר, וכך ליצור למעשה ענף חדש ברפואה. הוא עשה זאת בין היתר עם החברות פארמוס ו-EPM. משולם לא זכה לראות את העולם מתמלא בקומבינציות מדוייקות של תרופות מתוכננות במעבדה על בסיס הבנתה המערכת הקנבינואידית, אבל כן זכה לראות את ההתפתחות של השימוש הרפואי בצמח הקנאביס ובמיצויים תרופתיים שלו. התוצאה אליה שאף כנראה תושג מתי שהוא בעתיד.

ניסויים על חברים בסלון

משולם נולד בשנות ה-30 של המאה ה-20 בבולגריה לאב רופא ונשיא ההסתדרות הציונית מכבי בבולגריה. עם פרוץ מלחמת העולם השניה המשפחה נדדה בין הכפרים בבולגריה כשהאב משמש כרופא במקומות נידחים. בסופו של דבר נתפס האב ונשלח למחנה ריכוז, אך שרד ושוחרר לקראת סוף המלחמה. ב-1949 עלתה המשפחה לישראל, ומשולם למד כימיה לתואר שני באוניברסיטה העברית. בהמשך השלים דוקטורט במכון ויצמן.

בשנות ה-60, כחוקר במכון ויצמן ובאוניברסיטה העברית, קיבל אישור לחקור את צמח הקנאביס. בראיון ל"גלובס" סיפר בעבר כי: "ביקשתי מהמשטרה חומר. הם בדקו אם אפשר לסמוך עלי וכשקיבלו תשובה חיובית נתנו לי 5 ק"ג חומר ונסעתי עם זה באוטובוס. כדי לבדוק את החומר אשתי אפתה עוגת שוקולד. עשינו ניסוי פעם אחת אצלנו. הזמנו חמישה חברים וטפטפנו את החומר על העוגה - היום אנחנו יודעים שזו הייתה כמות מעט גדולה מדי מעבר למה שצריך היה לתת.

"אצל כל אחד זה התבטא קצת אחרת: אחד צחק, אחד לא הרגיש כלום לדבריו, אך דיבר ללא הפסקה, אשתי ישבה על הכורסא וחלמה כל מיני חלומות, אבל היה מקרה של מכרה שקיבלה התקף פסיכוטי קל, אבל היה איתנו רופא והוא הרגיע אותה והכל היה בסדר. וזה די טיפוסי שלפעמים אותה כמות של חומר, גורמת לתופעות קצת שונות ולפעמים, בעיקר אצל מי שלוקח את זה פעם ראשונה - גם להתקף פסיכוטי קל".

ב-1970 בודד ה-THC ולאחר מכן בודדו משולם, צוותו וממשיכי דרכו חומרים פעילים רבים נוספים. רפאל משולם נפטר ב-9 במרץ 2023. הותיר אחריו אישה, דליה לבית בורוביץ, בן שתי בנות ושבעה נכדים.