איראן לא עוצרת בסעודיה ומבקשת לשנות את מפת היחסים במזרח התיכון

בעקבות ההסכם האחרון עם סעודיה, איראן רוצה להמשיך ולהתפייס עם מדינות ערביות נוספת במזרח התיכון • דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני אישר כי מדינתו מבקשת לתקן את היחסים עם מדינות אזוריות אחרות, כולל מצרים ובחריין

מנהיג איראן עלי חמינאי / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
מנהיג איראן עלי חמינאי / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן ממשיכה במאמצים דיפלומטיים, ומפגינה פתיחות כלפי יוזמות שמטרתן לשפר את היחסים עם שכנותיה במפרץ. כמו כן, היא מבקשת להתפייס עם מדינות ערביות נוספות בעקבות ההסכם האחרון עם סעודיה.

הקריסה שינתה הכל: התרחיש של העלאות ריבית חדות מתרחק | ניתוח 
מדאיג את וול סטריט: האם בנק הפירסט ריפבליק הוא הבא שיקרוס? 
איל ההון ג'ורג' סורוס שוב הפך ליעד של פייקים ברשת | המשרוקית

ההסכם ההיסטורי מציין נקודת מפנה משמעותית לאחר שבע שנים של יחסים מתוחים המאופיינים בעוינות ותחרות. אלה שיבשו את שווקי האנרגיה העולמיים, ותדלקו קונפליקים ברחבי המזרח התיכון.

המפתח להסכם, לפי מה שסיפרו הסעודים לאמריקאים, היה התחייבות של איראן לחדול מהתקפות נוספות על ערב הסעודית ולצמצם את התמיכה בקבוצות מיליטנטיות שתקפו את הממלכה.

לפי דיווח של בלומברג, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, הודיע ​​ביום ב' כי איראן "תומכת בכל מאמצים דיפלומטיים שמטרתם להשיג יישור פוליטי באזור ולקדם שגשוג כלכלי לכל הצדדים המעורבים". כנעני סירב עד כה לאשר את הדיווחים על הוועידה הקרובה בתיווך סיני, שמיועדת לכלול את איראן, ערב הסעודית וחברים אחרים במועצת שיתוף הפעולה של המפרץ. יחד עם זאת, בנאום שנשא בטהרן, הביע כנעני רצון שהפגישה בין הדיפלומט הבכיר של איראן, חוסיין אמירבדולהיאן, לבין מקבילו הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, תתקיים בזמן הקרוב. הרגיעה ביחסים בין טהרן לריאד עולה בקנה אחד עם תקופה של התנגדות ציבורית מוגברת והידרדרות במצב הכלכלי בתוך איראן, מה שהפעיל לחץ משמעותי על ההנהגה התיאוקרטית של המדינה.

"הסרת אי־הבנות ודיון על עתיד היחסים בין טהרן לריאד תוביל בהחלט לשיפור היציבות והביטחון האזוריים, כמו גם הגברת השת"פ בין מדינות המפרץ הפרסי ועולם האסלאם בניהול האתגרים הנוכחיים", כך צוטט עלי שׁמחאני על־ידי סוכנות הידיעות הממשלתית של איראן IRNA.

כנעני אישר כי איראן מבקשת לתקן את היחסים עם מדינות אזוריות אחרות, כולל מצרים ובחריין, שניתקו או צמצמו את הקשרים הדיפלומטיים עם טהרן בתגובה למדיניות האזורית שלה בעשר השנים האחרונות. "הפוטנציאל של יחסי איראן־מצרים הכרחי לאזור", הוא קבע. "אנו משוכנעים בצורך לנקוט צעדים חדשים ביחסים שלנו". בנוסף, כנעני הצהיר כי להסכם עשויה להיות השפעה חיובית על מלחמת הפרוקסי המתמשכת בתימן.