בורסות עולם | סיקור שוטף

מניות ההייטק הובילו את וול סטריט לעליות חדות; מניות הבנקים הקטנים זינקו בעשרות אחוזים

מדד הנאסד"ק קפץ בסיום ב-2.1%, מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-1% ומדד S&P 500 התקדם ב-1.7% • מניות הבנקים הקטנים זינקו בעשרות אחוזים • האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתקרר: ירדה לקצב שנתי של 6% בפברואר • סוכנות הדירוג מודי'ס חותכת את התחזית למערכת הבנקאות האמריקאית •  • בורסות אירופה ננעלו בעליות של עד 1.9%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:00

מניות ההייטק הובילו עליות בנעילה בוול סטריט, בסיומו של עוד יום תנודתי. מדד הנאסד"ק קפץ בסיום ב-2.1%, מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-1% ומדד S&P 500 התקדם ב-1.7%. מניות הבנקים הקטנים והבינוניים זינקו בעשרות אחוזים, לאחר שצנחו אתמול.

מטא  קפצה ב-7.3% לאחר שהודיעה על פיטורים של עוד כ-10,000 עובדים, טסלה  ב-5%, אנבידיה  עלתה ב-4.8% ו-AMD בלטה עם קפיצה של 6.6%. 

בקרב המניות הישראליות בלטו בעליות צים, פאגאיה , אופקו, פריון נטוורק , נובה, סנטינל וואן , וויקס ולייבפרסון .

בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נרשמו עליות בתשואות, לאחר ירידות חדות במיוחד בתשואות בשלושת ימי המסחר האחרונים בניו יורק. תשואת האג"ח לשנתיים עלתה ב-20 נקודות בסיס ל-4.23%. תשואת האג"ח ל-10 שנים טיפסה ב-15 נקודות ל-3.67%.

21:25

החוזים על הנפט צונחים ביותר מ-4%. חוזה למאי על נפט מסוג ברנט צולל למחיר של 77.3 דולר לחבית וחוזה על נפט מסוג WTI צונח ל-71.2 דולר לחבית.

20:55

מדד הנאסד"ק עולה ב-1.6%, מדד הדאו ג'ונס עולה ב-0.6% ומדד S&P 500 מתקדם ב-1.1%. 

מניית צ'ארלס שוואב  מזנקת בכ-12% לאחר שמנכ"ל החברה, וולט בטינג'ר ( Walt Bettinger ) אמר היום בריאיון ל-CNBC כי הוא רכש היום בתחילת המסחר כ-50 אלף מניות של החברה. עוד הוא הוסיף כי "למרות האווירה ומה שנראה כמו ריצה אל הפיקדונות בחלק מהבנקים, אנחנו עדיין רואים הזרמות כספים משמעותיות לתוך החשבונות של הלקוחות שלנו שרוכשים ניירות ערך ונכסים פיננסיים שונים".

20:11

העליות בוול סטריט נחלשות. מדד הנאסד"ק עולה ב-1.3%, מדד הדאו ג'ונס עולה ב-0.3% ומדד S&P 500 מתקדם ב-0.9%. 

מטא  קופצת ב-6.3%, טסלה ב-4% ואנבידיה  בולטת בעלייה של כ-4%. 

מניות הבנקים האזוריים שצנחו אתמול בעשרות אחוזים מזנקות היום, ביניהן פירסט ריפבליק בנק  ו-פאק-ווסט בנקורפ .

19:13

בורסות אירופה ננעלו בעליות של עד 1.9%. בוול סטריט נחלשות העליות: מדד הנאסד"ק מטפס ב-1.8%, מדד הדאו ג'ונס עולה ב-1% ומדד S&P 500 מתקדם ב-1.5%.

בשוק הקריפטו נמשכת המגמה החיובית. הביטקוין משלים קפיצה של יותר מ-20% ביומיים ונסחר סביב 25.8 אלף דולר, וגם האת'ריום משלים עלייה של יותר מ-20% ביומיים ונסחר סביב כ-1,760 דולר.

18:15

נמשכת המגמה החיובית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק קופץ ב-2.3%, מדד הדאו ג'ונס עולה ב-1.2% ומדד S&P 500 מתקדם ב-1.8%.

עליות חדות רושמות בין השאר אנבידיה , מטא, AMD , טסלה , וולס פארגו  ומניות הבנקים האזוריים.

בקרב המניות הישראליות בולטות בעליות צים , פאגאיה , סלינה, קמטק , אופקו, וויקס  ולייבפרסון .

16:50

חברת הדירוג מודי'ס הודיעה כי היא מעבירה את סקטור הבנקאות בארה"ב לבחינה עם תחזית דירוג שלילית, לעומת תחזית יציבה עד היום. זאת על רקע הטלטלות האחרונות בסקטור. 

במודי'ס מציינים כי "שינינו את תחזית הדירוג על רקע ההדרדרות שחלה לאחרונה בפעילות התפעולית השוטפת והריצה אל הפיקדונות בבנק סלברגייט, סיגנצ'ור בנק  וסיליקון ואלי בנק והקריסה של שני האחרונים". 

בניו יורק מדד הנאסד"ק קופץ ב-2.2%, מדד הדאו ג'ונס עולה ב-1.4% ומדד S&P 500 מתקדם ב-2%.

16:05

מגמה חיובית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק קופץ ב-1.8%, מדד הדאו ג'ונס עולה ב-1% ומדד S&P 500 מתקדם ב-1.4%.

חברת מטא (פייסבוק)  מתכננת לפטר כ-10,000 עובדים  ולסגור עוד כ-5,000 משרות פתוחות בסבב הפיטורים השני בגודלו זה שישה חודשים. זאת על מנת לקצץ עוד בהוצאות ענקית הטכנולוגיה ולהגביר את היעילות בחברה, כך לפי דיווח ברשת בלומברג. מניית מטא  מגיבה בעלייה חדה. 

בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נרשמות עליות בתשואות, לאחר ירידות חדות במיוחד בתשואות בשלושת ימי המסחר האחרונים בניו יורק. תשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-30 נקודות בסיס ל-4.33%. תשואת האג"ח ל-10 שנים מטפסת ב-12 נקודות ל-3.64%.

15:31

עליות נרשמות בוול סטריט בפתיחת המסחר בהובלת הנאסד"ק שמטפס ב-1.6%. מדד הדאו ג'ונס עולה ב-1% ומדד S&P 500 מתקדם ב-1.4%.

מניות הבנקים הקטנים מזנקות בעשרות אחוזים לאחר שצנחו אתמול. פירסט ריפבליק בנק  טסה בכ-60%, פאק-ווסט בנקורפ  בכ-64%, ווסטרן אליאנס בנקורפ  בכ-52% וצ'רלס שוואב עולה ב-14%.

במסחר בסחורות, הזהב יורד קלות ואילו החוזים על הנפט צונחים בעוד 2.3%-2.7%.

14:31

מאקרו ארה"ב: מדד המחירים לצרכן עלה בחודש פברואר ב-0.4%, בהתאם לתחזיות בשווקים. קצב האינפלציה השנתי התמתן מ-6.4% בינואר ל-6%, גם בהתאם לצפי. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה בפברואר ב-0.5%, גבוה בעשירית האחוז מהתחזיות, וקצב העלייה השנתי הסתכם ב-5.5%, על פי התחזיות וירידה מתונה בהשוואה ל-5.6% בינואר.

למדד המחירים צפויה השפעה מהותית על החלטת הריבית של הפד ביום רביעי הבא. נגיד הפדרל ריזרב ג'רום פאוול כבר הדגיש בנאומו בשבוע שעבר שייתכן הנתונים החזקים מהצפי מהעת האחרונה יתמכו בקצב העלאת ריבית גבוה יותר משהעריכו קודם, ונראה שאינפלציית הליבה ממשיכה לעלות מעבר לתחזיות. כעת, לצד האינפלציה הגבוהה בפד יצטרכו לקחת בחשבון גם את משבר הבנקים.

החוזים העתידיים רשמו עליות של 0.6%-0.8% לפני פרסום המדד, וכעת קופצים ב-1% עד 1.2%, כך שנראה שהמשקיעים מרוצים מהנתונים.

13:35

אחרי הירידות החדות שרשמו הבנקים אתמול בוול סטריט, ניכר שינוי כיוון חיובי: מניית פירסט ריפבליק  מזנקת ביותר מ-40% במסגרת המסחר המוקדם בניו יורק, בנק פאק-ווסט  קופץ ב-35%, ווסטרן אליאנס  ב-30%. עוד עליות בולטות רושמות מניות קיקורפ , איסט ווסט , ניו יורק קומיוניטי בנקורפ  וצ'ארלס שוואב . גם הבנקים הגדולים יותר מצטרפים לחגיגה ומטפסים, בהם וולס פארגו , בנק אוף אמריקה  וסיטיגרופ .

11:45

מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי לומברד אודייר מעריכים שההתחזקות של הדולר זמנית בלבד. "בטווח הקצר אנו מאמינים שהדולר ימשיך להתחזק, אך אנו שומרים על התחזית הדובית עבור הדולר האמריקאי לחציון השני של 2023. יש לזכור כי נסיבות המאקרו שתמכו בדולר פחתו ולכן כל התחזקות נקודתית צפויה לחלוף", הם מסבירים.

לעומת הדולר, האירו לטענתם דווקא נהנה ממגמה חיובית המיוחסת לשיפור האחרון במאזן התשלומים של גוש האירו, שנמצא במצב הטוב ביותר מאז הרבעון השלישי של 2020. "השיפור משקף תפנית חשובה בחשבון השוטף והתאוששות יפה בתזרימי התיקים. אנו מאמינים שהירידה האחרונה ביחס אירו/דולר ל-1.06 דולר פר אירו לא תימשך זמן רב, ומאמינים כי היחס בין המטבעות יגיע ל- 1.12 דולר לאירו עד הרבעון האחרון של השנה", הם מסכמים.

10:15

פתיחה רגועה יחסית בבורסות אירופה לאחר הירידות החדות שנרשמו אתמול. מדד דאקס עולה בכ-0.3%, קאק ב-0.4% וכך גם יורוסטוקס 50 הכלל אירופי. לעומת זאת מדד פוטסי הבריטי יורד בכ-0.2%.

מניית קרדיט סוויס צונחת ב-9.5% בציריך לאחר שעדכן על הכשלים שנמצאו בהליכי הדיווח שלו בשנתיים החולפות.

באסיה נרשמה נעילה שלילית במיוחד. מדד ניקיי היפני צנח ב-2.2% והנג סנג בהונג קונג נפל ב-2.5%. בורסות שנגחאי ושנזן הסיניות השילו כ-0.7% כל אחת, הקוספי בסיאול נסוג ב-2.6% ומדד ASX 200 האוסטרלי איבד 1.4%.

בוול סטריט נמשכות העליות של החוזים העתידיים בשיעורים של כ-0.3%. תשואת האג"ח של ממשל ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-3 נק' ל-3.54% ותשואת האג"ח לשנתיים התייצבה ברמת הפתיחה, 4.02%.

09:05

ענק הבנקאות השוויצרי קרדיט סוויס  דיווח ש"זיהה חולשות מהותיות" בהליכי הדיווח שלו לשנות הכספים 2022 ו-2021 ושיאמץ תוכנית תיקון. על פי הדוח השנתי של הבנק, שפורסם הבוקר, במשך השנתיים הללו "הבקרה הפנימית של הקבוצה על דיווח כספי לא הייתה אפקטיבית", וצוין שההנהלה הגיעה למסקנה כי בקרות הגילוי והנהלים "לא היו יעילים".

הבנק הודיע בשבוע שעבר שהוא נאלץ לדחות את פרסום הדו"ח השנתי שלו לאחר שהרגולטורים בארה"ב ביקשו הבהרות ברגע האחרון. 

08:00

באסיה נרשמת מגמה שלילית מובהקת בשעה זו. מדד ניקיי בטוקיו צונח ב-2.4% ומדד טופיקס נופל ב-2.6%. מדד הנג סנג בהונג קונג נחתך ב-2% והקוספי בדרום קוריאה מוחק 2.4%. בסין הירידות מעט מתונות יותר, שנגחאי יורדת ב-0.8% ושנזן ב-1.1%.

קריסת הבנקים בארה"ב במרכז: מה אומר מדד הדופק של גלובס?
אפקט הדומינו בשווקים: הקלף שיכול להפיל את כל הבנקים בעולם
כל מה שצריך לדעת על קריסות הבנקים שמטלטלות את השווקים

בדומה למסחר בארה"ב ואירופה אתמול, גם באסיה בולטות לרעה מניות הבנקים, וקבוצת סופטבנק מאבדת כ-4% ומגיעה לרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר ובנק מיצובישי פייננשל נופל ביותר מ-8%. גם מיזוהו פייננשל, סומיטומו מיטסוי פייננשל וקונקורדיה פייננשל מאבדות גובה במהירות, ולמגמה מצטרפות גם יצרניות הרכב הגדולות. טויוטה מאבדת מעל ל-3%, ניסאן נופלת ב-5.8% ומיצובישי ב-5.5%.

שוק הפיננסים הגלובלי מחק 465 מיליארד דולר משווי השוק שלו בתוך יומיים בעקבות קריסת בנק סיליקון ואלי והחשש מקריסת בנקים נוספים. אתמול נרשמו ירידות בשיעורים חדים מאוד למניות הבנקים הקטנים בארה"ב, בהן פירסט ריפבליק, ווסטרן אליאנס, ניו יורק קומיוניטי בנקורפ ופאק-ווסט.

החוזים בוול סטריט מטפסים בעד 0.3%, לאחר שאמש נרשמה נעילה מעורבת. הנאסד"ק רשם עלייה של כ-0.4% בהובלת מניות ההייטק הגדולות ומנגד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.3% על רקע חולשת סקטור הפיננסים. מדד S&P 500 ננעל בירידה של 0.15%.

בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נרשמות הבוקר עליות בתשואות, לאחר ירידות חדות במיוחד בתשואות בשלושת ימי המסחר האחרונים בניו יורק. תשואת האג"ח לשנתיים, שכבר חצתה את קו ה-5% בשבוע שעבר, רשמה אמש נפילה של כמעט 60 נקודות ונפלה ל-4.01%, אך הבוקר היא קופצת בחזרה ל-4.16%. תשואת האג"ח ל-10 שנים נפלה בכ-15 נקודות נוספות עד ל-3.53% אתמול, ובשעה זו מטפסת ל-3.58%.

על שוק החוב משפיעות בעיקר הערכות של כלכלנים שונים הצופים העלאת ריבית מתונה יותר בשבוע הבא בארה"ב, על רקע קריסות הבנקים שם. בגולדמן זאקס אף מעריכים שהפד לא יעלה בכלל את הריבית בהחלטתו הקרובה. הם עדיין חוזים העלאות ריבית של 25 נקודות בישיבות הבאות. רק לפני מספר ימים העריכו בוול סטריט בסבירות גבוהה שהבנק המרכזי יעלה את הריבית, שעומדת כעת על 4.5%-4.75%, ב-50 נקודות בסיס, כדי להתמודד עם האינפלציה הגבוהה. כעת, מלבד הקול החריג של גולדמן זאקס, הצפי בשוק הוא להעלאה של 25 נקודות "בלבד". בנוסף, בשוק מעריכים שהריבית תחל אפילו לרדת במהלך הרבעון הרביעי בניגוד לדברי הפד.

בשוק הקריפטו דווקא נצפים מסכים ירוקים ביומיים האחרונים, והביטקוין וגם האת'ריום עלו בחדות ומחקו את הירידות שרשמו בסופ"ש. לאחר קריסת סילברגייט בשבוע שעבר נסגר בנק גדול נוסף עם חשיפה למטבעות, סיגנצ'ר, אך הרשויות האמריקאיות הבטיחו שכספי הלקוחות מובטחים והרגיעו את המשקיעים. בשעה זו קופץ הביטקוין מעל ל-8% ונסחר סביב 24.2 אלף דולר, האת'ריום מטפס ב-4.5% ל-1,669 דולר.

בשוק הסחורות, נרשמות ירידות של כ-1% בחוזים העתידיים של הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר סביב 74 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט יורד ל-79.6 דולר. גם הזהב נחלש קלות הבוקר ומחירה של אונקיה יורד ל-1,902 דולר - אך עדיין מדובר בעלייה של כמעט 5% במבט שבועי.

שלל נתוני מאקרו יתפרסמו בימים הקרובים בארץ ובחו"ל, כשהיום צפויה דרמה בשעה 14:30 שעון ישראל (בשל מעבר ארה"ב לשעון קיץ) עם פרסום נתוני האינפלציה לחודש פברואר. מדד המחירים בישראל יתפרסם מחר ובגוש האירו יתפרסם ביום שישי, כאשר יום לפני פרסום המדד תפורסם החלטת ריבית של הבנק המרכזי באירופה.

מדד המחירים לצרכן שיתפרסם בארה"ב כמובן ישפיע מהותית על החלטת הריבית של הפד ביום רביעי הבא. הצפי הוא לעלייה של 0.4% במדד, לצד ירידת קצב האינפלציה השנתי מ-6.4% בינואר ל-6%. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, צפוי לרשום עלייה של 0.4% והכלכלנים צופים שקצב העלייה השנתי שלו ירד מ-5.6% ל-5.5%.