הישראלים שמייעלים את רשת החשמל באוקראינה

חברת התוכנה הישראלית FSIGHT חתמה על הסכם עם תאגיד החשמל האוקראיני DTEK, שבמסגרתו מסופקות מערכות חיזוי מבוססות AI לרשת החשמל • מדובר בכלי משמעותי בזמן הפצצות, שמשפיעות על ביקושי החשמל באופן דרמטי • אירועים ומינויים

עמוס לסקר, מייסד FSIGHT / צילום: אלון רון
עמוס לסקר, מייסד FSIGHT / צילום: אלון רון

בחודש שעבר מלאה שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, שמאז מתמודדת עם אובדן חיי אדם לצד אתגרים רבים בניהול המדינה. רבים בעולם נחלצו לעזרה, לרוב בצד ההתנדבותי. אך ישנם גם מהלכים עסקיים, ואחד מהם הוא ההסכם שנחתם בין חברת התוכנה הישראלית FSIGHT לתאגיד החשמל האוקראיני DTEK, שבמסגרתו מסופקות מערכות חיזוי מבוססות AI לרשת החשמל. ההיקף הכספי של העסקה לא נמסר.

הטכנולוגיה שפיתחה החברה, ונקראת PREDICT+, מאפשרת לנהל רשתות חשמל בצורה יעילה באמצעות איסוף, עיבוד ושימוש במידע של מונים, שמובילים לניתוח וחיזוי בטווחי זמן קצרים. מדובר בכלי משמעותי בזמן הפצצות, שמשפיעות על ביקושי החשמל באופן דרמטי.

כך, למשל, כאשר בית חולים או מפעל מופצצים, צריכת החשמל שלהם יורדת לאפס, והרשת צריכה לספק כמות קטנה יותר של חשמל באופן מיידי. מאחר שמדובר במנגנון המבוסס על איזון, התוצאה היא הפסקות חשמל. DTEK פועלת בעיקר במזרח ובדרום אוקראינה - מוקדי הלחימה המופצצים ביותר מאז החלה התקיפה הרוסית.

FSIGHT הוקמה ב-2015 בהוד השרון על ידי אוולין שטיינברגר ועמוס לסקר (לשעבר מנכ"ל חברת החשמל), ומעסיקה 20 עובדים. החברה מספקת שירותים לעשרות חברות אנרגיה בארה"ב, באירופה, בדרום אמריקה ובישראל (בין היתר: פז ושיכון ובינוי אנרגיה), ובדצמבר האחרון נרכשה על ידי טיגו אנרגיה, העוסקת בפתרונות אחסון חכמים של אנרגיה סולארית, תמורת סכום שמוערך בכ-10 מיליון דולר.

"האוקראינים חיפשו כלים לשיפור חיזוי צריכת החשמל ופתרונות AI נוספים, והגיעו אלינו בביקור שאורגן על ידי רשות החדשנות", מספר לסקר. "כך נכנסנו לפיילוט של DTEK, שבמסגרתו התחרינו מול סטארט-אפ זר ומול אחת המחלקות של התאגיד שהציעה פתרון שלה.

"בשלב הבא בוצעה השוואה של תוצאות החיזוי מול צריכת החשמל בפועל, והחיזוי שלנו היה מדויק בכ-40% יותר משני הפתרונות האחרים שהוצעו. כך למעשה נחתם ההסכם, שעבורנו מהווה אבן דרך משמעותית, מכיוון שהוא משקף את היכולות המשמעותיות שלנו ביצירת חיזוי אמין ויעיל בזמן אמת".

תובנות של יזמים סדרתיים

קרן ההשקעות האמריקאית Ibex Investors, בשיתוף משרד עורכי הדין ארנון, ערכה במשרדי Intel Ignite בתל אביב כנס שהפגיש יזמים סדרתיים שמאחוריהם אקזיטים בשווי כולל של כמיליארד דולר, יחד עם מנהלי קרנות, עורכי דין ובנקאים. המטרה: לייעץ ליזמים כיצד להיערך נכון לאקזיט, בצל הטלטלה שחווה ענף ההייטק.

עו"ד נמרוד ורומן, שותף במשרד ארנון ומנכ"ל קונסילר, הזכיר לנוכחים כי "בחוק החברות אין פסקת התגברות - כדאי לכם מאוד להיות חברים של בעלי המניות". רן רבנזפט, מייסד שותף וסמנכ"ל טכנולוגיות באפסגון, שנמכרה לסיסקו תמורת חצי מיליארד דולר ב-2021, אמר כי "זו טעות לסטארט-אפ לעצור הכול, ורק להתמקד בחיפוש אחר מי שיסכים לקנות אותו.

פאנל יזמים: גל גיטר, איריס שור, עידן טנדלר ורן רבזנפט / צילום: רועי שור
 פאנל יזמים: גל גיטר, איריס שור, עידן טנדלר ורן רבזנפט / צילום: רועי שור

"הדבר הנכון הוא למפות, מראש ובזמן אמת, מיהו הרוכש הפוטנציאלי של הסטארט-אפ בשלבים שונים של חייו. צריך להכיר את האסטרטגיה של החברה שיש לה פוטנציאל לרכוש, להבין את התחרות בענף ולדעת מראש למי יש את הסכום הנדרש".

גל גיטר, שותף ב-Ibex, שהנחה את פאנל היזמים בכנס, ציין כי "כמעט כל הרכישות הגדולות בארץ מתומחרות אסטרטגית ולא פיננסית לפי מכפילים, כלומר משקפות את השווי של הסטארט-אפ ליצירת הכנסות עתידיות לחברה הנרכשת. לכן, חשוב להבין איזה ערך החברה מוסיפה לחברות הגדולות בשוק שבו היא נמצאת".

מצנח הזהב

יוסף (יוסי) טל מונה לסגן נשיא עולמי של חברת אבטחת הסייבר האמריקאית Trelix, ומנכ"ל החברה בישראל. קודם לכן כיהן בתפקידים בכירים בסיטי בנק.

ליאב פלד, 43, מונה למנכ"ל חברת הממתקים מרס ריגלי ישראל.

ליאב פלד מנכ''ל מרס ריגלי ישראל / צילום: סיון פרג'
 ליאב פלד מנכ''ל מרס ריגלי ישראל / צילום: סיון פרג'

ניר שמר, 46, מונה למנכ"ל חברת פתרונות האבטחה והסייבר Mal-Tech.

ניר שמר, מנכ''ל Mal-Tech / צילום: רונית לובצקי
 ניר שמר, מנכ''ל Mal-Tech / צילום: רונית לובצקי

ליאור דיטמן, 45, ימונה למשנה למנכ"ל ומנהל אגף אלמנטרי במנורה מבטחים ביטוח.

ליאור דיטמן / צילום: יח''צ
 ליאור דיטמן / צילום: יח''צ

מיכל שיזף מונתה למשנה למנכ"ל ביקורופא.

אפרים הררי מונה לראש המחלקה המשפטית של חברת אבטחת הסייבר ארמיס.

אפרים הררי / צילום: ארמיס
 אפרים הררי / צילום: ארמיס

נופר קוטלר מונטה מונתה ליועצת כללית בחברת הסייבר מורפיסק.

נופר קוטלר מונטה / צילום: מורפיסק
 נופר קוטלר מונטה / צילום: מורפיסק

חדשות טובות

עמותת ילדים בסיכוי משיקה הגדה לפסח עם מתכונים של שפים מובילים בישראל, אשר כל ההכנסות ממכירותיה ייתרמו לשיפור חייהם של ילדים בסיכון החיים בפנימיות. עלות הגדה עומדת על 35 שקל במקרה שרוכשים עד 20 יחידות, ועל 30 שקל במידה שרוכשים 21 הגדות ומעלה.

בנוסף, בימים אלו העמותה מבקשת לאתר משפחות מלוות מכל הארץ, שירצו להשתלב בתוכנית ייחודית וללוות ילד\ה שגדלים בפנימייה.