מניית קרדיט סוויס צנחה והכניסה את השווקים לסחרור

הבנק השוויצרי היה מעורב בשנים האחרונות בשורת שערוריות שהובילו להפסדי עתק • כעת, בצל משבר הבנקים בארה"ב, הודיע המשקיע הגדול בחברה שלא יזרים יותר כספים • התגובה המיידית הייתה קריסה של כ־20% בערך המניה, הפסקה זמנית במסחר ועלייה חדה בפרמיית הסיכון • המנכ"ל ניסה להרגיע: "בסיס הנזילות שלנו חזק"

סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

מניית הבנק השוויצרי קרדיט סוויס  קרסה במסחר בבורסה של ציריך, אחרי שהמשקיע הגדול ביותר בחברה - הבנק הלאומי הסעודי - הבהיר כי לא יזרים יותר כספים למוסד הפיננסי החבול.

"זו רכבת הרים, הקמנו חדר מלחמה": משרדי עורכי הדין הישראלים מתמודדים עם קריסת הבנקים
הכי רחוק מסיליקון ואלי: שנת שיא לבנקים בישראל 

מנכ"ל הבנק הסעודי, שרק בדצמבר האחרון הזרים כמיליארד וחצי דולר ועלה לשיעור אחזקה של 9.9% בבנק, פסל באופן גורף את האפשרות של השקעה נוספת. במהלך היום נסחרה המניה בירידות של עד 30%, ונכון ל־16:30 (שעון ישראל) ירד ערך המניה ב־18%, ואף מתחת לרף הסמלי של שני פרנק שוויצרי.

"התשובה היא - לא מוחלט", אמר בשעות הבוקר המאוחרות המנכ"ל הסעודי, עמאר אל־חודיירי, כשנשאל על הגברה אפשרית של אחזקות בבנק מעבר לרף של 9.9%, שיחייב פיקוח רגולטורי ומחויבות נוספת מצד המשקיעים. "הדבר נובע ממגוון סיבות, בנוסף לפשוטה שביניהן - שהיא רגולטורית", אמר המנכ"ל.

"אם נעלה מעבר ל־10%, חוקים חדשים יהיו תקפים, או אצלנו, או בשוויץ או מצד הרגולטור האירופי. אני יכול למנות עוד חמש עוד שש סיבות, אבל המרכזית היא שיש 'תקרת זכוכית' ושאנחנו לא הולכים מעבר אליה". הדברים הברורים הובילו לצניחה כמעט־מיידית בערך המניה, אחרי שהמסחר בה התנהל באופן יציב מאז הפתיחה בבוקר.

פרמיית הסיכון שוברת שיאים

אחד החששות הוא בנוגע לנזילות של הבנק, אחרי שהדוח השנתי ל־2022 הראה "בריחת־שיא" של כספים מהבנק בהיקף העולה על 120 מיליארד דולר. בעבר דיווח הבנק על הוצאת כספים בשיעור של כ־85 מיליארד דולר.

לאחר הודעת המנכ"ל הסעודי, מניית הבנק צללה לשפל של כל הזמנים, וסך הכל איבדה יותר מ־72% מערכה בשנה החולפת. בשלב מסוים ביום רביעי המסחר בה הופסק בשל הירידות החדות. חשש נוסף הוא מחשיפה של הבנק להשקעות כושלות ולמוצרים פיננסיים שעשויים לאבד משוויים במצב הנוכחי בשווקים.

גם פרמיית הסיכון (כפי שהיא מיוצגת על ידי ערך CDS) על אג"ח הבנק השוויצרי שוברת שיאים ומתקרבת לרמה המאותתת בדרך כלל על "דאגות רציניות" בקרב המשקיעים לגבי תוחלת ההשקעה שלהם - כך על פי "בלומברג". חוזי CDS משמשים בפועל כביטוח מפני אירוע של חדלות פירעון, ופרמיית הסיכון לשנה אחת עומדת כעת על יותר מ-800 נקודות, לאחר שאתמול טיפסה לרמה של 500.

לשם השוואה, הרמה הנוכחית גבוהה פי 18 בערך מה-CDS לשנה של הבנק השוויצרי המתחרה UBS Group AG, ופי תשעה מהמקבילה ל"דויטשה בנק". הערך לחמש שנים זינק ל-553, לעומת פחות מ-300 לפני כחודש. המשמעות היא שכדי לבטח עשרה מיליון אירו באג"ח של הבנק לחמש שנים, יש לשלם 553 אלף אירו.

כבר לא מושיע: הבנק הסעודי שהפך לבעל המניות הגדול ביותר | אסף אוני, ברלין

רק לפני שלושה חודשים היה הבנק הלאומי הסעודי המושיע הגדול של "קרדיט סוויס", והיה מאוד מרוצה מזה.

"קיבלנו את זה במחיר רצפה", אמר מנכ"ל הבנק עמאר אל־חודיירי, "הבנק נסחר ברבע מהשווי שלו בספרים, שזו מציאה. ומדובר במותג בן 160 שנה. למותג עצמו יש ערך רב". הסעודים שמו כ־1.5 מיליארד פרנק שוויצרי תמורת נתח של 9.9%. נכון לעכשיו, הם הפסידו כשליש מההשקעה, כ־500 מיליון פרנק שוויצרי.

בזמנו, הבנק הסעודי היה המשקיע השני בגודלו בבנק השוויצרי רדוף הסקנדלים. אבל בשבועות האחרונים התברר כי חברת ההשקעות האמריקאית "Harris Associates", שהייתה הגדולה ביותר (עם 10% מהמניות) מכרה את כל אחזקותיה, ויצאה מהבנק השוויצרי לגמרי. הסעודים נשארו כמובילים, ואחריהם נמצאת מדינה נוספת מחצי האי ערב - קטאר עם קרוב ל־7%, באמצעות זרוע ההשקעות שלה.

למדינות המפרציות הללו כמובן יש כספים רבים, כתוצאה מקרנות העושר שלהן והכנסות הנפט, והן היו מעורבות בימים האחרונים גם בניסיונות לרכוש את הפעילות הבנקאית של הסניף הבריטי של SVB שקרס בארה"ב. "בשבילנו, זה רק עוד צ'ק לרשום. והאמינו לנו שאנחנו רושמים צ'קים רבים כאלה", אמר מנכ"ל הבנק אחרי הרכישה ל"פייננשייל טיימס". לדברי פרשנים, הרכישה היא חלק מניסיון של יורש העוצר מוחמד בין־סלמאן "לנער" את העסקים הסעודיים ולפנות לתחומים חדשים ומגוונים, באופן גלובלי.

מנכ"ל החברה אולריך קרנר ניסה להרגיע את השווקים ואמר כי מצבו הפיננסי של הבנק "איתן", הוא כלל אינו עומד בפני משבר נזילות, וביכולתו לגייס בזריזות כ־150% מההתחייבויות קצרות־המועד שלו. הוא הוסיף כי הבנק רשם העברות כספים חיוביות בימים האחרונים, בין היתר על רקע המהומה שאחרי קריסת בנקי "סיליקון ואלי" ו"סיגנצ'ר" בארה"ב, בעוד משקיעים מחפשים מוסדות פיננסיים יציבים לכספם. יו"ר חבר המנהלים של הבנק אקסל להמן הביע גם הוא ביטחון ביציבות הפיננסית של הבנק ואמר לתקשורת כי חילוץ ממשלתי "הוא פשוט לא נושא לדיון".

קרנר מנסה להוביל בחודשים הקרובים מהלך ארגון מחדש של הבנק, שכולל הפרדה של זרוע ניהול ההשקעות שלו (CS First Boston), והתמקדות בתחום ניהול העושר. הוא אמר בראיון ל"בלומברג" כי "אף אחד אינו מרוצה מהצניחה במחיר המניה, אבל אנחנו מסוגלים להתמודד ונמשיך בתוכניות שלנו". גם המנכ"ל הסעודי הביע תמיכה בתוכניות הארגון מחדש של הבנק.

אבל ההצהרות הסעודיות החריפו למעשה את ההפסדים של הבנק הלאומי הסעודי, שאיבד כ־33% מהשקעתו בשל הירידה בערך המניה בשלושת החודשים שחלפו מאז העסקה. הבנק הלאומי הסעודי מוחזק על ידי קרן העושר הסעודית וגורמים רשמיים נוספים בממלכה, ורשם עד כה הפסד של כ־500 מיליון פרנק שוויצרי על השקעתו. המשקיע השני בגודלו בבנק השוויצרי הוא רשות ההשקעות הקטארית, עם קרוב ל־7% מהמניות.

סדרת שערוריות בשנים האחרונות

קרדיט סוויס רשם סדרת שערוריות וסקנדלים בשנים האחרונות שהפכו את תדמיתו לבעייתית והעיבו על שווי השוק שלו. הוא רשם הפסדים של קרוב לארבעה מיליארד דולר בפרשת "ארכגוס", בה שיווק למשקיעים השקעה כושלת של יזם דרום־קוריאני שהורשע בהרצת מניות. הוא גם הפסיד כשלושה מיליארד דולר בפרשת "גרינסיל", כאשר שיווק ורכש בעצמו מוצר פיננסי שהבטיח תשואות עתק באמצעות מודל "חדשני" למימון שרשראות אספקה, שקרס.

הוא עומד בפני תביעות בשתי הפרשות, והרגולטור השוויצרי הודיע בפברואר כי נרשם "כשל חמור" במילוי חובותיו הפיננסיות בפרשת גרינסיל. הבנק גם נמצא אחראי להלבנת הון על ידי בית משפט בשוויץ, ועמד בפני חקירות של ה־SEC האמריקאי. כל חטיבת ניהול הסיכונים שלו הוחלפה, יו"ר מועצת המנהלים שלו הוכרח להתפטר, ובקיץ מונה לבנק מנכ"ל חדש, קרנר, שהוביל תוכנית לארגון מחדש. בשנת 2022, שהייתה שנת שפל בשווקים, רשם הבנק ההפסד הגדול ביותר שלו מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008.

הצניחה ביום רביעי מתווספת לירידה החדה שנרשמה בתחילת השבוע, אחרי שהבנק דיווח על "חולשות מהותיות" בדיווחים שלו לשנים 2021־2022, בהם "הבקרה הפנימית של הקבוצה על דיווחים כספיים לא הייתה אפקטיבית". הבנק מסר כי ההנהלה הגיעה למסקנה כי בקרות הגילוי והנהלים "לא היו יעילים".

הדיווח התפרסם בתום שבוע מתוח שבו השווקים חיכו לפרסום הדוח הכספי השנתי של הבנק, שנדחה ממועד הפרסום המקורי. כאמור, הדוח הראה כי נרשמה האצה חדה במשיכות של לקוחות מהבנק ברבעון הרביעי.

ירידות חדות בשווקים האירופיים

ירידות חדות הורגשו בשווקים האירופים בכל מגזר הבנקאות, אך הן היו מתונות יותר מהצניחה החופשית במחירי מניית קרדיט סוויס. מדד 600 הבנקים האירופיים של Stoxx ירד ב־6% עד לשעות הצהריים. הרקע לכך, בין היתר, היא קריסת הבנקים האמריקאים, והחשש הכולל למגזר הבנקאות על רקע הריביות הגבוהות והמגמה השלילית בשוקי הנדל"ן.

גם מדדי המניות רשמו ירידות שערים חדות, אחרי העליות שנרשמו אתמול. קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר בהצהרה לתקשורת כי לציבור "אין סיבה לדאגה" מאובדן החסכונות בבנקים הגרמניים, וכי "למדנו הרבה והשתפרנו מהמשבר הכלכלי של 2008".

הירידות החדות במניות הבנקים נרשמו לפני הכרעה של הבנק המרכזי האירופי (ECB) בנוגע להעלאה נוספת של הריבית בגוש האירו ביום חמישי. עד לימים האחרונים, ראשי ה־ECB הודיעו פומבית כי הם מתכוונים לקדם העלאה של 0.5%, אך ההתפתחויות האחרונות עשויות לשנות את דעתם ולגרום להעלאה מתונה יותר. סוכנות הדירוג "מודי'ס" העניקה לכל מגזר הבנקאות האמריקאי אופק דירוג "שלילי" (לעומת יציב עד כה) בשל הסיכונים המוגברים שהריבית הגבוהה בשוק האמריקאי יוצרת.