הונאת המשקיעים של מייק בן ארי נסגרה בהסדר טיעון: ירצה לפחות 5 שנות מאסר

מייק בן ארי הודה והורשע בהונאת משקיעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסגרת הסדר טיעון • בהסדר נקבע טווח ענישה שתלוי בכמות הכספים שיוחזרו ללקוחות, המגיע עד ל-9.5 שנות מאסר במקרה שלא יוחזרו כלל כספים • באי-כוח המשקיעים: "הסדר הטיעון נעשה במחשכים מבלי לקבל את עמדת נפגעי העבירה"

מייק בן ארי
מייק בן ארי

מייק בן ארי הודה והורשע היום (ד') בהונאת משקיעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים בהליך גישור. בהסדר נקבע טווח ענישה - החל מ-5 שנות מאסר במקרה שכל הכספים ללקוחות יוחזרו - ועד ל-9.5 שנות מאסר במקרה שלא יוחזרו כלל כספים ללקוחות. 

חלק מהכספים הועברו כבר לקופת הנושים מיוזמתו של בן ארי עוד לפני הסדר הטיעון.

"זו רכבת הרים, הקמנו חדר מלחמה": משרדי עורכי הדין הישראלים מתמודדים עם קריסת הבנקים
"סמוטריץ' ובן גביר הם האויבים שלי": השופט בדימוס בהשתלחות חריפה
"מיידוף הישראלי" הוסגר לאחר שנה וחצי: איך עבדה השיטה שלו? | ניתוח

בן ארי הורשע בכתב אישום מתוקן בריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

האמירה שבן ארי פעל בשיטת הפירמידה נמחקה מכתב האישום, כך שהוא לא הורשע במרמה בשיטת הפונזי, אלא בכך שהוא הציג מצגי שווא למאות המשקיעים שהשקיעו את כספם.

עוד תוקן כתב האישום כך שבן ארי קיבל מאות מיליוני שקלים מהלקוחות, החזיר מאות מיליוני שקלים, וכיום קיימים חובות של 200-300 מיליון שקל.

באשר לטווח הענישה שנקבע - הוחלט כי הצדדים יטענו לפי שלושה קריטריונים: שיעור הכספים שיוחזרו ביחס להיקף תביעות החוב שיאושרו, שיעור התרומה של בן ארי להחזר הכספים ושיתוף-הפעולה הכללי של בן ארי עם הנאמן.

הטיעונים לעונש יידחו למשך 6 חודשים, ותקופת מעצרו של בן ארי בבוסניה תחושב למניין המאסר שיוטל עליו בישראל. עד ל-1 לאוקטובר 2023 יגיש הנאמן ליאור דגן דוח הכולל התייחסות להחזר כספי קורבנות העבירה.

בן ארי נעצר במקביל עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. 

גייס במרמה 960 משקיעים

לפי כתב האישום המתוקן בו הודה בן ארי, הוא גייס במרמה 960 משקיעים שישקיעו בקרן בלו ריבר האמריקאית, זאת למרות שלאחר 2008 לא היה לו כל קשר לקרן. בן ארי הבטיח למשקיעים תשואה בשיעור גבוה באופן חריג, רמת סיכון נמוכה ונזילות.

בניגוד למצגים, בן ארי השתמש בכספים כדי לשלם את התשואה למשקיעים, השקיע במיזמים אחרים, העביר את הכספים שגויסו מהמשקיעים לחשבונות בנק בשליטתו והשקיע אותם בנכסים ובמיזמים שחרגו מהמצגים שהוצגו למשקיעים, ואף רשם את חלקם על שמו הפרטי. כמו כן הוא השתמש בכספי המשקיעים לשורה ארוכה של שימושים אישיים, בהם רכישת נכסי נדל"ן והענקת הלוואות פרטיות למקורביו.

בן ארי הודה גם בכך שזייף דרכון. זאת לאחר שבחודש מאי 2021, אחרי שנחקר באזהרה, ועל אף שידע שמתקיימת נגדו חקירה פלילית, יצא בן ארי מישראל באמצעות דרכון מזויף של חברו נחום אייזנשטאט, תוך שהוא מתחזה לו ומפר את התנאים המגבילים שהוטלו עליו על-ידי בית המשפט (ביניהם עיכוב יציאה מהארץ וערבות בנקאית בסך 2 מיליון שקל). יצוין כי אייזנשטאט הודה והורשע זה מכבר בעניין זה.

בן ארי הורשע גם בזיוף דרכון כדי לצאת מישראל ובהלבנת הון. 

בן ארי הוסגר לישראל במהלך דצמבר 2022, וזאת לאחר שנמלט מישראל בחודש מאי 2021, תוך שימוש בדרכון מזויף, למרות קיומו של צו עיכוב יציאה מן הארץ נגדו ותוך הפרת תנאי שחרורו.

ההליך נוהל על-ידי עורכי הדין סתיו גינת ויוסי צדוק מפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר על-ידי רשות ניירות ערך.

"לא מרמת פירמידה" 

בא-כוחו של בן ארי, עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, מסר: "מדובר בהסדר טיעון שגובש לאחר משא-ומתן ארוך עם התביעה ולאחר גישור משמעותי בפני כבוד השופט בני שגיא. ההסדר לוקח בחשבון את העובדה שלא מדובר ב'מרמת פירמידה' שבמסגרתה אין השקעות אמיתיות, אלא שהכספים הושקעו במגוון רחב של השקעות, שחלקן נשאו תשואות גבוהות ביותר, שבן ארי האמין, ועדיין מאמין, שניתן יהיה באמצעותן להשיב ללקוחות את כספם". 

עו''ד ד''ר איתן פינקלשטיין / צילום: יונתן לאונוב
 עו''ד ד''ר איתן פינקלשטיין / צילום: יונתן לאונוב

עוד מסר עו"ד פינקלשטיין כי "ההסדר נותן משקל רב מאוד לשיתוף-הפעולה של בן ארי עם הנאמן, שהחל עוד במועד שבו בן ארי שהה בחו"ל, עת כרת שם הסכם שגרם לכך שנכס משמעותי ביותר הנמצא במונטנגרו יהיה חלק מקופת הנושים.

"בן ארי ימשיך לפעול בשיתוף-פעולה עם הנאמן, עו"ד ליאור דגן, למען החזר גבוה ככל הניתן ללקוחות, שמאז ומעולם לא הייתה לו כוונה לפגוע בהם. במהלך החודשים האחרונים בן ארי העביר נכסי נדל"ן נוספים וחתם על מסמכי ההכרה במונטנגרו, בה מצויים נכסים בשווי משמעותי ביותר, שעשויים להביא לפירעון חלק משמעותי ביותר מהחובות למשקיעים.

"לצד האמור, במסגרת ההסדר בן ארי לקח אחריות על המעשים הלא חוקיים שביצע, עת גרם ללקוחות להניח שהם משקיעים בהשקעות מסוימות, בעת שבפועל הכספים הושקעו בהשקעות אחרות, ועל עצם עובדה זו, גם אם יוחזרו כל הכספים ללקוחות, בן ארי הסכים לשאת בעונש משמעותי של 5 שנות מאסר". 

"גן עדן לנוכלים" 

עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן, המייצגים 740 נושים של בן ארי ונפגעי עבירה, מסרו בתגובה להסדר הטיעון: "צר לנו שהסדר טיעון בפרשה כה גדולה וכה חמורה, הושג במהירות הבזק, במחשכים, בחדרי-חדרים ומבלי שניתנה זכות לנפגעי העבירה להשמיע את קולם וללא שיתוף נפגעי העבירה.

"מחדל זה הוא המשך ישיר למחדלים קודמים בעניין הסגרת מייק בן ארי והעונש המגוחך של עבודות שירות שקיבל מי שסייע לבריחתו מהארץ, נחום אייזנשטאט.

"על עבירות מרמה ופונזי מסוג זה בהיקף של 600 מיליון שקל, מתחם הענישה צריך להיות חמור הרבה יותר.

"הדבר היחיד שטוב בהסדר הטיעון הוא שיש בו תמריץ מסוים לבן ארי לסייע לנאמן להגדיל את שיעור הדיבידנד לנושים.

"הנושים חוששים שבסופו של דבר בן ארי יישב בכלא 3-4 שנים בלבד, דבר שיוכיח שוב כי ישראל הפכה לגן עדן לנוכלים".