האינפלציה הגבוהה הפתיעה את השוק: "הריבית תעלה ל-5% ואף למעלה מכך"

מדד המחירים לצרכן לפברואר עקף את התחזיות עם עלייה חודשית של 0.5% • הכלכלנים הבכירים בטוחים שריבית בנק ישראל תמשיך לעלות, אפילו אם בארה"ב נראה עצירה או התמתנות

תחזיות האנליסטים: המשך העלאות הריבית / צילום: Shutterstock
תחזיות האנליסטים: המשך העלאות הריבית / צילום: Shutterstock

מדד המחירים לצרכן הפתיע את השווקים כשעלה בחצי אחוז בפברואר לקצב שנתי של 5.2% - הרבה מעל היעד של בנק ישראל. הצפי המוקדם היה לעלייה מתונה יותר של 0.3%. כעת, הכלכלנים הבכירים מעריכים כי העלאות הריבית של בנק ישראל יימשכו ואף יעברו את רף ה-5%. נכון לעכשיו, ריבית בנק ישראל עומדת על 4.25% - שיא של קרוב ל-15 שנה.

יונתן כץ, האסטרטג הראשי בלידר שוקי הון, מעריך כי לאור קצב האינפלציה הנוכחי לבנק ישראל לא תהיה ברירה אלא להעלות את הריבית בחצי אחוז בחודש הבא. "בשלב זה, נדמה שבנק ישראל צפוי לעלות את הריבית ב-0.5% ב-3 לאפריל ללא כל קשר להחלטת ריבית הפד. בנק ישראל ממונה על השגת יעד האינפלציה ובינתיים סביבת האינפלציה בישראל לא מראה סימני רגיעה. הפיחות בשקל צפוי עוד לתרום לאינפלציה בחודשים הקרובים", אמר כץ. ריבית בנק ישראל עומדת כעת על 4.25%.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, קצת יותר מסויג אך בטוח שעדיין לא רואים את סופן של העלאות הריבית. "בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהחלטה הקרובה של ראשית חודש אפריל. היקף ההעלאה צפוי להיות 0.25-0.5% ומהלך העלייה לא צפוי להסתיים בכך", הוא אומר.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, הוסיף כי בניגוד למגמה בארה"ב, עליית מחירי השכירות בישראל לא מתמתנת. "עליית המחירים (בקצב שנתי) בחוזים המתחדשים ממשיכה להיות חדה - עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של כ- 4.4% ועבור השוכרים החדשים (דירות בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של כ- 7.5%". לדבריו, בשורה התחתונה, אינפלציית הליבה ממשיכה לשהות ברמה גבוהה מאד (במיוחד בענפי השירותים) - עובדה התומכת בהמשך העלאת ריבית בנק ישראל בישיבה הקרובה, חרף הירידות החדות במדדי המניות בארה"ב".

שפריר התייחס גם לראיון שנתן הלילה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ל-CNN ובו ביקר בין היתר את ניהול הרפורמה המשפטית אך גם סיפק הצצה למדיניות הריבית של הבנק. "הנגיד אמר כי האינפלציה עדיין 'דביקה' וגבוהה במיוחד בענפי השירותים, וכי הבנק המרכזי נחוש מאד להוריד את האינפלציה בחזרה ליעד, באמצעות המשך העלאות ריבית". היעד הוא 1%-3%.

עוד הסביר שפריר כי "ירון אמר בנימה 'ניצית' למדי כי הוא צופה שהריביות בעולם ימשיכו לעלות ויוותרו ברמה גבוהה למשך תקופה ארוכה, משום ש'מסוכן' כרגע לדבר על עצירת תהליך העלאות הריבית".