המכה שחטפו האוניברסיטאות וההפתעה הגדולה: פורסמו הציונים בבחינת רואי החשבון

מועצת רואי החשבון פרסמה את ציוני בחינת החשבונאות הפיננסית במועד סתיו 2022, מהם עולה כי 96% מהסטודנטיות של סמינר בית יעקב שניגשו לראשונה לבחינה עברו אותה • זאת לעומת 57% מהניגשים לראשונה מאוניברסיטת ת"א ורק 33% מהנבחנים לראשונה מהעברית

רואי חשבון / צילום: Shutterstock
רואי חשבון / צילום: Shutterstock

96% מתוך 95 הסטודנטיות שלמדנו חשבונאות באיגוד הסמינרים בית יעקב וניגשו לראשונה לבחינת החשבונאות הפיננסית של מועצת רואי החשבון - עברו את הבחינה. שליש מהן בציון של מעל 80. זאת, לעומת אחוזי מעבר נמוכים במיוחד בקרב אוניברסיטאות מובילות, בהן אוניברסיטת תל אביב עם 57% מעבר בקרב 7 נבחנים שניגשו לראשונה והאוניברסיטה העברית עם 33% מעבר בקרב 27 נבחנים שהגישה למבחן לראשונה - אחוז המעבר הנמוך ביותר, מלבד אוניברסיטת בן גוריון בנגב שהגישה שני נבחנים למבחן לראשונה, ושניהם נכשלו.

מועצת ראי החשבון פרסמה את ציוני הבחינה: כמה עברו אותה בהצלחה?
הנחות של 400 אלף שקל על דירה: עכשיו זה רשמי - מחירי הנדל"ן בירידה | בדיקת גלובס 

בראש טבלת ההצלחות, לצד איגוד הסמינרים של בית יעקב, מככב גם המרכז האקדמי רופין בתוצאות הנבחנים שניגשו למבחן לראשונה, ועובר את האוניברסיטאות בגדול, עם כ-94% עוברים. לאחריו המסלול האקדמי של המכללה למינהל עם כ-88%, אוניברסיטת אריאל עם 86%, אוניברסיטת חיפה עם 83%, והקריה האקדמית אונו  עם כ-74% עוברים.

יצוין כי לבחינה בחשבונאות פיננסית במועד אביב 2022, שנערכה ב-28 ביולי אשתקד, ונחשבת למועד המרכזי אליו מגישות האוניברסיטאות את הסטודנטים שלהן, ניגשו 61 סטודנטים מהאוניברסיטה העברית ואחוז העוברים עמד על 77%. לאותו מועד ניגשו 101 סטודנטים של אוניברסיטת תל אביב שנבחנו לראשונה ואחוזי המעבר עמדו על 66%.

67% מהניגשים לראשונה עברו את הבחינה

בחינת ההסמכה של מועצת רואי החשבון בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת נערכה ב-22 בדצמבר האחרון בבנייני האומה בירושלים. לבחינה ניגשו 790 נבחנים ונבחנות - מספר דומה למספר הנבחנים במועד סתיו 2021, אז ניגשו לבחינה 788, ונמוך במקצת ביחס למספר הניגשים לבחינה במועד סתיו 2020 ניגשו 859, ומועד סתיו 2019 (ניגשו 882) וסתיו 2018 (ניגשו 942).

530 מכלל הנבחנים ניגשו לראשונה לבחינה (67%), כאשר שיעור המעבר של הנבחנים בקבוצה זו עומד על 79%.

33% מהנבחנים (630 נבחנים) במועד זה הם נבחנים חוזרים, אשר ניגשו לבחינה בפעם השנייה או יותר. בקרב הנבחנים החוזרים תמיד נרשם אחוז הצלחה נמוך מהניגשים לראשונה, כאשר הפעם שיעור המעבר של הנבחנים בקבוצה זו עומד על37% בלבד.

שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה הוא 65%.

בזכות הרפורמה בלימודי החשבונות?

לדברי רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר, שהייתה חלק מיוזמי הרפורמה בלימודי החשבונאות שמסגרתה נפתחה גם תוכנית הלימוד באיגוד הסמינרים, הישגי הסטודנטיות החרדיות מעידות על הצלחתה של הרפורמה. "הייתה לי הזכות להוביל את הרפורמה בתוכנית הלימודים בתקופת כהונתי כנשיאת לשכת רואי החשבון, יחד עם פרופ' דן וייס מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, וד"ר קרן בר-חווה מהאוניברסיטה העברית. הרפורמה מאפשרות לבנות הסמינר ללמוד בתוכנית במתכונת ובפיקוח אקדמי, המוכרת ע"י המל"ג ומועצת רואי החשבון שקידמה ואישרה את הרפורמה, בראשות אמי פלמור ולאחריה סיגל יעקובי, ובמסגרתה ניגשים לשתי בחינות מרכזיות בלבד כמו בכל המוסדות האקדמיים, במקום מה שהיה נהוג קודם, 14 בחינות. מסלול זה אפשר ליותר בנות סמינר ללמוד, וכעת אנו מתברכים בהישגים חסרי תקדים. אין ספק שתרומתן למקצוע, כמתמחות וכרואות חשבון תהיה משמעותית".

רו''ח איריס שטארק / צילום: איל יצהר
 רו''ח איריס שטארק / צילום: איל יצהר

דיקנים של פקולטות לחשבונאות במוסדות הלימוד השונים מסבירים כי לא מדובר במועד המרכזי שבו האוניברסיטאות מגישות את הסטודנטים שלהן לבחינה, שכן רוב הנבחנים שלהן ניגשים למועד אביב, ולכן אין ללמוד מהציונים במועד זה על המוסדות ועל שיעור ההצלחה של הסטודנטים שלהם.

רו"ח שטרק מסכימה עם הדברים ומציינת כי "בהתייחס לשיעורי המעבר באוניברסיטאות, יש לציין שמועד סתיו אינו המועד העיקרי להגשת הסטודנטים לבחינות אלא מועד אביב, ולכן מדובר במספר סטודנטים קטן יחסית, אשר חלק ניכר מהם ניגש בפעם השנייה לבחינות. חלק מהאוניברסיטאות כלל לא נמצאות במועד זה ובחלק מהמוסדות לא מגישים סטודנטים כאשר יש חשש שלא יעברו".

לדברי שטרק, "ההישג של בנות סמינר בנות יעקב הוא משמעותי, כיוון שכולן ניגשו לבחינות ושיעורי ההצלחה מדהימים. אין ספק שהתוצאות המרשימות יובילו לנהירת בנות נוספות ללימודים וסמינר בנות יעקב יהיה בין המוסדות הגדולים ביותר ללימודי חשבונאות. השתלבותן של הסטודנטיות בשוק העבודה תוביל לעלייה בכושר ההשתכרות של המשפחות ותיתן מענה לצרכי מקצוע ראיית החשבון, שרעב לכוח מקצועי מוצלח".