הוא היה אחד האנליסטים האופטימיים בשנה שעברה, עכשיו הוא מזהיר מ״טירוף״ בשוק

בבנק האמריקאי ג'יי.פי מורגן מזהירים כי ההיתכנות לאירוע בו המשקיעים ימכרו את נכסיהם תמורת מזומן כדי להחזיר את ההלוואות שלקחו, בשל צמיחה כלכלית שעודדה אותם לקחת סיכון רב • "גם כאשר הבנקים המרכזיים הצליחו להכיל את הדבקת השוק, מצב האשראי ימשיך להיות יותר הדוק בגלל הלחצים שעולים גם מהשוק וגם מהרגלוטורים", כתבו בג'יי.פי מורגן

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן
בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן

מארקו קולאנוביץ', האסטרטג הראשי לשווקים גלובליים בג'יי.פי מורגן, היה בשנה שעברה אחד הקולות "השוריים" בוול סטריט. התחזית השנתית שלו למדד ה־S&P 500 הייתה גבוה ב־25% מהתוצאה הסופית בפועל. כעת, הוא מספק תחזית צנועה הרבה יותר לסוף השנה הנוכחית ומעריך שהתנודתיות תימשך בתקופה הקרובה.

האסטרטג של מורגן סטנלי: "השוק הדובי כמעט ונגמר, והסוף יהיה כואב" 
האוצר: "החקיקה עלולה להביא לאובדן של 100 מיליארד ש' בשנה"

המציאות הנוכחית שבה קורסים בנקים, השווקים סוערים והאינפלציה עדיין גבוהה, מעלה את הסבירות לדבריו ל"רגע מינסקי". זהו מושג שנקרא על שם הכלכלן האמריקאי היימן מינסקי ומשמעותו היא סוף של גאות כלכלית שעודדה משקיעים לקחת סיכון רב, כך שההלוואות עלו על מה שהלווים יכולים לשלם.

בנקודה זו, כל אירוע המערער את השוק יגרום למשקיעים למכור את נכסיהם תמורת מזומן בכדי להחזיר את ההלואות, וכך יגרמו ל"טירוף" בשוק.

בשבוע האחרון, מסביר קולאנוביץ', משקיעים נאלצו להכיל הצלות של בנקים בארה"ב על ידי הממשל, תנודתיות קשה בשוק, קריסתו של בנק קרדיט סוויס השוויצרי ועליית ריבית של חצי אחוז שביצע הבנק המרכזי של אירופה. האירוע המרכזי הבא, הוא החלטת הריבית של הפד האמריקאי. הדילמה של הפד גדולה מאוד, ובהחלטה הוא יצטרך לשקול את המשבר במערכת הפיננסית מצד אחד, ואת האינפלציה שעדיין גבוהה מצד שני.

הוא מוסיף כי הפדרל ריזרב עבר את נקודת האל־חזור וכי "נחיתה רכה" של הכלכלה נראית כעת לא סבירה במיוחד. כלומר, יהיה קשה לסיים את המשבר בנוכחי בשווקים בלי לפגוע בכלכלה. "המטוס נמצא בסחרור (חוסר ביטחון בשווקים) והמנועים שלו עומדים להיכבות (הלוואות הבנקים)", הדגיש קולאנוביץ'.

להיות בצד ההגנתי בחלוקת המשקל

בג'יי.פי מורגן מצפים שהפד יחליט כעת על העלאה נוספת של 0.25%, והאסטרטגים שלו נשארים זהירים לגבי נכסים מסוכנים נכון לרגע זה. הם נצמדים לניתוח שלהם, שהרבעון הראשון יהיה בסופו של דבר נקודת השיא של המניות לשנת 2023. הם מעריכים כי משקיעים עדיין יכולים לנצל את התנודתיות במשק בכדי למכור נכסים וליהנות מהרגיעה הזמנית בשוק.

ההמלצה הבאה היא להוריד את המשקל בתיק ההשקעות ולהיות "בצד ההגנתי בחלוקת המשקל בתיק ההשקעות. ההמלצה הזו מסתמכת על כך שתשואת האג"ח תרד יחד עם סוף התאוששותו הצפוייה של מדד מנהלי הרכש (PMI), כשהשפעת מדיניות ההידוק הקודמת מתחילה להתממש והנתונים החיוביים - כמו חסכנות מהקורונה וכוח קנייה של חברות - מתחילים להתפוגג".

תחזיתו של קולאנוביץ' לסוף ל־2023 הינה מאוזנת יותר מזו של השנה שעברה וצופה 4,200 נקודות במדד. גבוה רק ב-6.3% ממה שהמדד התקבע עליו ביום שני האחרון.