בריינסוויי מתערערת, ב-AION Labs משיקים אתגר חדש: השבוע בביומד

דוחות חברות הביומד בנאסד"ק מציגים התאוששות בקמהדע וירידה בהכנסות של בריינסוויי • נובוקיור הכריזה כי תיתן יחד עם האיגוד האמריקאי לחקר הסרטן מענקים למדענים שיחקרו את הטכנולוגיה שלה • מדור חדש 

מה חדש בביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה חדש בביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנת 2022 בתחום הביומד אופיינה בשווקים צונחים ולחץ מחירים בעיקר בתחום המכשור הרפואי על רקע התקציבים המוגבלים של בתי החולים, אחרי הקורונה ואל מול האינפלציה. החברות התמודדו עם האתגרים בדרכים שונות, ובתוצאות מעורבות.

חברת בריינסוויי , המפתחת קסדה מגנטית לטיפול במחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות ספגה ברבעון הרביעי של 2022, ירידה בהכנסות, לאחר תקופה של כמה שנות צמיחה. ההכנסות עמדו על 6 מיליון דולר, ירידה של 29%. הירידה נבעה בין היתר מהכנסות שהחברה לא הצליחה לגבות מלקוח שנקלע לקושי תזרימי, אירוע הגיוני לתקופה. עבור השנה כולה, דיווחה החברה על הכנסות של 27.2 מיליון דולר, ירידה של 8%, שהושפעה מאוד מביצועי הרבעון.

זו התחלה מעט מגומגמת עבור המנכ"ל החדש של החברה, הדר לוי הישראלי, שהוא מנהל ותיק בחברה מ-2014 והחליף בתפקיד את כריסטופר ואן ג'וקו, שמילא את התפקיד מתחילת 2020. זה לא החילוף היחיד שביצעה החברה השנה. היו"ר הותיק שהחזיק את החברה על כתפיו במהלך חילופי המנכ"לים שהתרחשו באופן לא נדיר בחברה, הוחלף השנה ביו"ר החדש עמי בוהם, שותף בקרן פימי.

לוי ציין בשיחת הוועידה כמה פעמים כי החברה צופה גידול ב-2023 לעומת 2022, ומקווה לראות איזון תפעולי ברבעון הרביעי של השנה (לעומת הפסד של 8.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022). עוד אמר כי החברה מצליחה בשיווק וקבלת שיפוי ביטוחי עבור המוצר החדש יחסית שלה, הקדסה לטיפול ב-OCD. עם זאת בתקופה הקרובה היא צפויה לקצץ בהוצאות כדי בתקווה להשיג את האיזון התפעולי, ובין היתר יהיו קיצוצים במחלקת המו"פ.

בקופת החברה היו 47.9 מיליון דולר בסוף השנה. שווי החברה עומד על 115 מיליון דולר, לאחר ירידה של 79% במחיר המניה מתחילת השנה.

מיזם משותף של הרווארד והכללית מתחיל ליישם את חזון המחקר שיחליף ניסוי קליני 
כשהחיים האישיים משפיעים על קבלת החלטות בטיפול: איך מנטרלים הטיות של רופאים? | ראיון

דוחות חברות הביומד בנאסד"ק: קמהדע מתחזקת

בחברת קמהדע  המגמה היא הפוכה. היא מראה התאוששות בהכנסות ב-2022, לאחר שב-2021 החברה סבלה מירידה. הכנסותיה של קמהדע ירדו בשנה שעברה, לאחר שבהתאם לחוזה עם השותפה המסחרית שלה טקדה, ששיווקה את המוצר המוביל של החברה, גלסיה לטיפל באמפיזמה תורשתית, היצור של המוצר עבר לטקדה. קמהדע החלה להנות רק מתמלוגים על המוצר, וכבר איננה שותפה בהכנסות. ב-2021 הוביל הדבר לירידה בהכנסותיה מ-133 מיליון דולר ל-103. קמהדע רכשה סדרה של מוצרים שהחליפו את המוצר שעבר לטקדה, והחזירה לעצמה את רוב זרם ההכנסות האבוד - ב-2022 רשמה הכנסות של 129 מיליון דולר. זהו גידול של 25% לעומת 2021.

המקום שבו הפגיעה עדיין ניכרת הוא שורת הרווח. אחרי שנים של רווחיות בזכות מוצר הגלסיה שנמכר לטקדה, המעבר לשלב השני של החוזה נגס ברווחיות החברה באופן משמעותי. עלות המכר של המוצרים הנמכרים גבוהה יותר, עלויות השיווק גבוהות יותר, והחברה הפסידה 2.3 מיליון דולר, בדומה לשנה שעבר, לאחר שבשנות השיא של גלסיה היא רשמה רווחיות דו ספרתית.

השנה החברה ייצרה מזומנים, ובקופתה 34 מיליון דולר, כמעט כפול מאשר בסוף שנה שעברה.

קמהדע צופה הכנסות של 138-146 מיליון דולר ב-2023, כלומר היא כבר תעבור את הכנסות השיא של תקופת הגלסיה. היא אינה מתייחסת לרווחיות בשורה התחתונה, אבל מצפה ל-EBITDA של 22-26 מיליון דולר.

מאלצהיימר ועד השמנה ושפעת: תוצאות הניסויים שהתעשייה מצפה להן 
יותר ויותר תרופות חסרות בשוק ואין פתרון באופק 

נובוקיור תציע מענקים לגורמים שיפתחו את הטכנולוגיה שלה בתחום הסרטן

חברת נובוקיור , שפיתחה ומשווקת טכנולוגיה ייחודית בתחום הטיפול בסרטן על בסיס שדות חשמליים, ונסחרת בנאסד"ק ב-6.2 מיליארד דולר, הודיעה על מהלך התואם את מעמדה כחברה גדולה המובילה תחום טכנולוגי חדש. נובוקיור תיתן יחד עם האיגוד האמריקאי לחקר הסרטן מענקים למדענים שיחקרו את הטכנולוגיה שלה במעבדה. המענקים הם בהיקף של מעל 1.5 מיליון דולר לאורך שלוש שנים.

שדות חשמליים לטיפול בסרטן (TTFields) הומצאו על ידי פרופ' יורם פלטי מהטכניון. הם פועלים על ידי מיקוד של אנרגיה חשמלית באזור הגידול הסרטני, באופן שמונע מהתאים באותו אזור להתחלק, בלי להשפיע על יתר הגוף. פלטי פיתח את הרעיון בדוקטורט שלו, אך רק לאחר הפנסיה הקים סביבו חברה, שהפכה לאחת ההצלחות הגדולות של תחום הביומד בישראל, עם טיפולים לסרטן המוח, סוג מסויים של סרטן ריאות ועוד.

התקווה היא שמדענים שיחקרו את הטכנולוגיה יבינו יותר לעומד בדיוק כיצד היא עובדת ובכך יאיצו את הפיתוח של שדרוגים ותוספות ליכולות הקיימות של החברה.

מאובחנים יותר, מתים פחות: המציאות המורכבת מאחורי הירידה בתמותה מסרטן 
הלחץ להורדת מחירי התרופות בארה"ב מתחיל לפעול. איך זה ישפיע על חברות בארץ? 

האתגר החמישי של AION: "דבק מולקולרי"

חממת החדשנות AION Labs משיקה את האתגר החמישי שלה - דבק מולקולרי. AION היא חממת חדשנות בה שותפות חברות התרופות פייזר, טבע, מרק הגרמנית ואסטרזנקה, יחד עם קרן IBF ואמאזון שירותי ענן (AWS). האתגרים שמציעה החממה לתעשיה נבחרים יחד עם החברות הזכייניות, כדי לשקף את הצרכים האמיתיים של השוק. הצוות הזוכה מוזמן להקים חברה בתוך AION, על בסיס הרעיון שנבחר.

האתגר הנוכחי הוא לפיתוח דבק מולקולרי באמצעות בינה מלאכותית. דבקים מולקולריים על פי ההגדרה של האתגר, הם דבקים שמחברים בין חלבונים מסויימים לבין גורם מפרק חלבונים ממשפחה שנקראת E3. על ידי עידוד החיבור, ניתן להאיץ את קצב הפירוק של החלבון. הכוונה היא לעשות זאת לחלבונים המעורבים במנגנון מחלה, ושעד היום לא נמצאה דרך תרופתית לפרק אותם.

דוח מיוחד של מבקר המדינה: אישור פרויקט חיסון הקורונה של המכון הביולוגי היה רצוף כשלים 
בנתה עסק רפואי מרשים, אבל לא מצליחה להרוויח: מה עובר על אינסייטק