למרות אובדן של 30% מהנכסים: אלטשולר שחם רשם רווח של 213 מיליון שקל ב-2022

המעבר למתחרים וירידת הערך כתוצאה מהירידות בשוקי ההון פגעו בהכנסות, אך היקף נכסי הגמל שעדיין הגדולים בענף אפשרו לרשום רווח כמעט זהה לשנת 2021 • החברה תחלק דיבידנד בסך של כ-32 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הרביעי

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב
יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר שחם פיננסים, החברה הציבורית של בית ההשקעות, רשמה בשנת 2022 רווח נקי של כ-213 מיליון שקל, דומה מאוד לרווח שנרשם בשנת 2021, שעמד על כ-219.5 מיליון שקל (ללא הרווח שנרשם ב-2021 ממכירת פעילויות פסגות להראל וואליו קפיטל של רני צים). זאת למרות ירידה חדה בנכסי החברה כתוצאה מהעברת כספי לקוחות למתחרים כתוצאה מתשואות חסר לעומת המתחרים ואבדן ערך בעקבות הירידות בשוקי ההון בעולם. הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם בכ-42.6 מיליון שקל לעומת כ-50.2 מיליון שקל ברבעון הקודם. 

● הוא היה אחד האנליסטים האופטימיים בשנה שעברה, עכשיו הוא מזהיר מ"טירוף" בשוק

נכון לסוף 2022 מנהלת החברה נכסי גמל ופנסיה בהיקף של כ-170.4 מיליארד שקל, ירידה של כ-30% לעומת נכסים של יותר מ-244 מיליארד שקל בסוף שנת 2021. לחברה כ-2.3 מיליון לקוחות בתחומי הפנסיה והגמל.

נכסי הגמל שבניהולה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה , חברה בת בבעלותה המלאה של החברה הסתכמו בסוף השנה שעברה בכ-144 מיליארד שקל, המהווים נתח שוק של כ-22.2% מסך הנכסים המנוהלים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות. נכסי קרנות הפנסיה שבניהולה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה הסתכמו בכ-26.3 מיליארד שקל. למרות העברת הכספים למתחרים, מספר העמיתים בקרנות הפנסיה עלה ועמד על 383.6 אלף לעומת 352.2 בסוף שנת 2021, גידול של כ-9%, בעיקר נוכח העובדה שאלשטורל שחם היא אחת מארבע קרנות ברירת המחדל, אליהם משויכים באופן אקראי עובדים שלא בחרו בעצמם קרן פנסיה לחסוך בה. נתח השוק של החברה בשוק הפנסיה עמד על כ-4.2% נכון ליום 31 בדצמבר 2022.

הירידה בהיקף הכנסים הובילה גם לירידה בהכנסות מדמי ניהול. סך ההכנסות בשנת 2022 הסתכמו בכ-1.28 מיליארד שקל לעומת כ-1.42 מיליארד שקל בשנת 2021. הקיטון בהכנסות נובע בעיקר מהירידה ביתרת הנכסים המנוהלים. בהכנסות מדמי ניהול מהצבירה נרשם קיטון של כ-40 מיליון שקל לסך של 1.21 מיליארד שקל. לעומת זאת, בדמי הניהול מההפקדות נרשם גידול של יותר מ-7 מיליון שקל.

באלטשולר שחם התייחסו לסוגיה וציינו כי "בשנה האחרונה השתנתה המגמה, ביחד עם המשבר הפיננסי העולמי שמתבטא באינפלציה גואה והתנודתיות בשוק ההון, חלה ירידה בהיקף הפעילות - ובנתחי השוק של אלטשולר גמל. קיטון זה נובע בעיקרו מהעברת כספי חסכון ארוך טווח לניהול אצל מתחרים של אלטשולר גמל וזאת בעיקר לאור תשואת החסר שהשיגה אלטשולר גמל לאורך השנה האחרונה ומירידה בהפקדות לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שבניהולה", נכתב בדוח.

"כחלק מהתמודדות אלטשולר גמל עם האמור, במהלך תקופת הדוח, המשיכה לפעול אלטשולר גמל להמשך העמקת קשרי העבודה עם ערוצי ההפצה השונים כגון: סוכנויות, בנקים, מעסיקים, יועצים עצמאיים ולקוחות ישירים, וכן יזמה פעולות שיווק וקמפיינים בערוצים השונים, לחיזוק ומיצוב מותג אלטשולר גמל וקרן הפנסיה בקרב הציבור הישראלי, וזאת לטובת גיוס עמיתים ולקוחות חדשים ולשימור עמיתים ולקוחות קיימים".

"שמרנו על מיקומנו כחברת הגמל הגדולה בישראל"

להערכת אלטשולר גמל, גורמי ההצלחה הקריטיים בתחום הפעילות הינם בין היתר השגת ביצועים עודפים בתחום ניהול ההשקעות ביחס לחברות מנהלות אחרות בטווח הקצר והארוך. "תשואות הן שיקול מרכזי מבין השיקולים של המבקשים להצטרף כעמיתים למוצרי אלטשולר גמל, וכן מהוות מרכיב משמעותי בשימור לקוחות קיימים. יש לציין, גם לתשואות בטווח הקצר ישנן השפעה שמעותית מסוימת, בין היתר בשל נגישות המידע ופרסום שוטף של התשואות במדיות השונות", נכתב.

גורמים נוספים להצלחה על פי בית ההשקעות הם שמירה על חוזק המותג וכן יכולת תגובה, כלומר "תגובה מהירה ומתאימה להתרחשויות ולשינויים בשווקים הנוגעת למוצרים השונים ולניהול ההשקעות".

ההון העצמי של החברה נכון לסוף השנה שעברה עמד על כ-493 מיליון שקל וזאת לאחר חלוקת דיבידנדים של כ-278 מיליון שקל במהלך שנת 2022. בצמוד לפרסום הדוחות אישר דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד של כ-32 מיליון שקל על בסיס דוחותיה הכספיים של החברה לרבעון הרביעי של 2022.

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, מסר: "אנו מסכמים את שנת 2022 עם רווחים משמעותיים וחרף השנה המאתגרת ואי הוודאות בשווקים, שמרנו על מיקומנו כחברת הגמל הגדולה בישראל. במחצית השנייה של השנה היינו עדים לשיפור מתמשך במעמדנו התחרותי ובכוונתנו להמשיך במאמצים אלה לטובת המשך חיזוק המותג והניהול המיטבי של נכסי העמיתים ושאר לקוחותינו."