אחרי לילה לבן והפעלת נוהל חריג: מהומה בוועדת החוקה לקראת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

הבוקר נמשך הדיון בוועדת החוקה לאישור החקיקה לקריאה שנייה ושלישית • יו"ר הוועדה שמחה רוטמן קיים דיון באלפי ההסתייגויות החל מ-18:00 אתמול ועד 5:00 בבוקר ברצף, ובסביבות 3:00 הפעיל נוהל חריג שצמצם דרמטית את משך זמן נימוק ההסתייגויות • האופוזיציה בתגובה: "סתימת פיות" • הדיון בוועדה הופסק ב-11:00 בשל כינוס המליאה, מבלי שהצביעו על מרבית מאלפי ההסתייגויות

הדיון בוועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת החוקה, היום / צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הקואליציה דוהרת להשלמת החקיקה שתשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים בישראל. הבוקר (ד') נמשך הדיון בוועדת החוקה לאישור החקיקה לקריאה שנייה ושלישית, לאחר מהלך בזק שקידם יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן לשמיעת ההסתייגויות נגד החוק. חברי הוועדה מצביעים על 5,400 ההסתייגויות שהוגשו נגד שינוי החוק. 

סמוטריץ' על המהפכה במערכת המשפט: "נמשיך לתקן באופן מאוזן" 
פורום העסקים לנתניהו: "שינוי הוועדה לבחירת שופטים הופך את ישראל לדיקטטורה" 

רוטמן בחר לקיים דיון באלפי ההסתייגויות החל מהשעה 18:00 אתמול ועד 5:00 בבוקר ברצף. בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר הפעיל רוטמן נוהל חריג, לפיו יצומצם דרמטית משך זמן נימוק ההסתייגויות, בתיאום עם הייעוץ המשפטי לכנסת. הנוהל החריג קובע כי יישמעו הנמקות מרוכזות בלבד. חברי האופוזיציה זעמו על ההחלטה ונטשו את הדיון באמצע הלילה. 

"ריצת אמוק וסתימת פיות" 

יו"ר ועדת החוקה לשעבר, ח"כ גלעד קריב מהעבודה שנטש את הדיון, אמר כי "הפעלת הנוהל החריג היא ניסיון נוסף של רוטמן והקואליציה לסתימת פיות של חברי האופוזיציה בדיון החוקתי החשוב ביותר שמתנהל בעשורים האחרונים". קריב הוסיף כי "אין הצדקה להפעלת החריג. הכול נעשה פה בריצת אמוק. לא נשתף פעולה עם ההתנהגות הדורסנית הזו".

ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד הוסיף "האירוע הזה מבחינתו הוא האירוע המשפטי החשוב ביותר שהיה אי-פעם במדינת ישראל. אין לנו כוונה להשתתף בהצגה הזו".

הבוקר אמר סגלוביץ לרוטמן: "הפעלת הנוהל כגנבים בלילה מעידה יותר מכל על מה שקורה פה. נשאר לנו לעשות את המאבק פה. זה מאבק של כולנו על דמותה של המדינה". 

ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי אמר הבוקר: "אני לא מבין מה דחוף להעביר בצורה כזו לפני יום העצמאות את החוק שמשסע ומפלג את העם. אנחנו לא מבינים את הדחיפות. היינו פה ב-3:00 לפנות בוקר, כשלפתע פתאום חתכו אותנו. ראוי לתת לנו את הכלים שלנו להיאבק בחוק".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

הדיון בוועדה הופסק בשעה 11:00 בשל כינוס המליאה, מבלי שהצביעו על מרבית מאלפי ההסתייגויות. ח"כ רוטמן אמר כי הסכים להפסיק את הדיון למרות שקיבל אישור של יו"ר הכנסת ויועמ"ש הוועדה להמשיך. הקואליציה מתכוונת להעביר את החוק במליאה בשבוע הבא.

במהלך השעה בה התקיים הדיון התחוללה מהומה בשל חילופי דברים בין חברי האופוזיציה לרוטמן, שטענו כי הוא לא מאפשר להם להתנגד בדרכים העומדות בפניהן וסותם להם את הפה.

פטור מחובת הנחה לחוק הנבצרות

בתוך כך, הקואליציה ממשיכה לקדם את "חוק דרעי 2" שיאפשר להחזיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהונת שר, את חוק הנבצרות ואת חוק המתנות. הבוקר אישרה ועדת הכנסת פטור מחובת הנחה לחוק הנבצרות, והוא צפוי לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאה. לדברי מגיש החוק, ח"כ אופיר כץ, הוא הגיע להבנות עם האופוזיציה על סדרי דיון של 16 שעות וארבע הצבעות שמיות.

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, הוסיף מועדים להתכנסות המליאה בימי חמישי וראשון עד לסיום המושב הנוכחי, מהלך שיאפשר לקואליציה להשלים את החלק הראשון של המהפכה המשפטית.